شماره ۱۹۴۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
با وجود مخالفت وزارت بهداشت طرح ترافیک از امروز آغاز می‌شود
ستاد ملی کرونا، مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران

[شهروند] شروع به کار دوسوم کارمندان ادارات مختلف از امروز، شنبه 23 فروردین نگرانی‌های بسیاری برای رفت‌وآمد در سطح شهر و شلوغی وسایل نقلیه عمومی در روزهای کرونایی ایجاد کرده است. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران روز گذشته اعلام کرد بنا بر تصمیم شورای ترافیک از روز شنبه (۲۳ فروردین‌ماه) تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک بین ساعت 7 و30دقیقه تا ۱۹ اجرا خواهد شد و به این ترتیب قرار شد طرح ترافیک به صورتی درنظر گرفته شود که قبل از ساعت طرح بتوان وارد محدوده ترافیکی شد و در ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز امکان خروج وجود داشته باشد. به گفته محمدی، این مسأله برای افرادی که با ماشین شخصی در محل کار حاضر می‌شوند، مناسب است و سبب می‌شود تا ساعت ۱۹ افراد جهت تردد متفرقه وارد محدوده طرح نشوند.
این تغییر درحالی رخ می‌دهد که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته طرح ترافیک را یکی از دغدغه‌های اصلی موجود دانست: «بخشی از کارمندان از 23 فروردین در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت. رفت‌وآمد کارکنان دولت یکی از دغدغه‌هاست و موضوع استفاده از وسیله شخصی می‌تواند به فاصله‌گذاری فیزیکی کمک کند. به نظر می‌رسد شهرداری تهران ساعت‌هایی را که کارمندان به سرکار می‌روند و برمی‌گردند، لحاظ کرده است.» این‌طور که به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک از ۲۳ فروردین مخالف است و محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در این‌باره و در نشست خبری مجازی روز گذشته‌اش گفت که «ستاد ملی کرونا مخالف انجام طرح ترافیک در تهران است؛ چراکه با اجرای آن یا باید از تاکسی استفاده شود یا مترو و اتوبوس.» به گفته او، به تاکسی‌ها اعلام شده که طبق راهنمای تدوین‌شده، در صندلی عقب خودرو تنها دو مسافر سوار شوند، در اتوبوس‌ها نیز با 50‌درصد ظرفیت و در مترو هم اعلام شده که مسافر ایستاده ممنوع بوده و نصف ظرفیت واگن‌ها مسافرگیری شود که طبیعتا این موضوع ایجاد صف خواهد کرد. «بنابراین پیشنهاد ما این بوده که شهرداری تهران طرح ترافیک را به عقب اندازد. البته اجرای گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران از 30 فروردین‌ماه اجرایی می‌شود. همچنین در راهنمای بازگشت شاغلان به کار پیش‌بینی کردیم که درصورت ابتلا، افراد چه کنند. همچنین درصورت ابتلا و گذراندن دوران نقاهت و با مراجعه به پزشکان طب کار، می‌تواند گواهی شروع به کار را دریافت کنند.»
در این میان اجرایی‌شدن طرح ترافیک به این شکل مخالفانی هم دارد که یکی از آنها حجت نظری، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران است. او که اواخر هفته گذشته با انتشار نامه‌ای به شهردار تهران خواستار توقف اجرای طرح ترافیک در پایتخت تا ریشه‌کنی کامل کرونا شده بود، روز گذشته با انتقاد از تصمیم شورای ترافیک در توییترش نوشت: «اجرای ‎طرح ترافیک در تهران درشرایطی که به دستور رئیس‌جمهوری دوسوم کارمندان نیز باید سرکار بروند، یعنی افزایش جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس! پیامدش هم ایجاد موج ابتلا به ‎کرونا در پایتخت است. هفته پیش در نامه به شهردار تهران گفتم که طرح ترافیک باید تا زمان ریشه‌کنی کرونا متوقف شود.» پیش از این، اعضای شورای شهر تهران در اسفندماه گذشته هم خواستار تعلیق 10روزه طرح ترافیک برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا شده بودند اما در شرایط فعلی و با وجود نامه‌نگاری درباره حذف طرح ترافیک؛ شورای‌عالی ترافیک زمان‌بندی اعلام‌شده را به تصویب رسانده و خبری از حذف آن نیست.


تعداد بازدید :  179