شماره ۱۹۴۰ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين
صفحه را ببند
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به «شهروند»:
سفیدبودن وضع بعضی استان‌ها به معنی نبود ویروس نیست
موارد ابتلا به کرونا در سیستان‌وبلوچستان قبل از سفرهای نوروزی خیلی کم بود

[شهروند] اعلام سفید بودن وضع سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان ‌و بلوچستان موجی از از انتقادها را سبب شد. روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همزمان با اعلام کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی از بیست‌وسوم فروردین از سه استانی نام برده شد که از نظر شیوع کرونا در وضع سفید قرار دارند؛ استان‌هایی که مدارس‌شان تعطیل نیست و فعالیت‌های اقتصادی دارند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه در این‌باره اعلام کرد که سفید‌بودن وضع استان‌ها نباید اعلام شود، چراکه می‌تواند پیامدهایی همراه داشته باشد. با این حال او تأیید کرد که شرایط در استان بوشهر همان‌طور است که رئیس ستاد عنوان کرده است. استان سیستان‌وبلوچستان هم در گروه این سه استان قرار داشت، درحالی‌که بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موارد ابتلا در این استان درحال افزایش است و حتی گفته می‌شود که بیمارستان‌ها امکانات کافی ندارند. اعلام این موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا اما با اعتراض نماینده‌های استان‌های جنوبی در مجلس شورای اسلامی همراه شد. احمد مرادی، نماینده بندرعباس سفیدبودن وضع هرمزگان را رد کرد و گفت که اطلاعات نادرست داده شده است. حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان و معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار کنارک و ... که به مجلس یازدهم راه یافته است هم اعتراض‌هایی نسبت به این موضوع داشتند: «اعلام وضع سفید در سیستان‌وبلوچستان آتش زیر خاکستر است‌.» آنها نسبت به عواقب فاجعه‌بار این تصمیم هشدار دادند. از آن طرف هم تشکل‌های دانشجویی سیستان‌وبلوچستان اعلام کردند که اعلام وضع سفیدبودن این استان سهم بسزایی در انتشار ویروس کرونا دارد. آنها نسبت به شرایط بیمارستان‌های استان و نبود حداقل امکانات و تجهیزات پزشکی هم اعلام نگرانی کردند.
شرایط درمانی استان‌هایی که وضع آنها سفید اعلام شده و میزان شیوع ویروس در آنها موضوع سوال «شهروند» از علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در نشست خبری آنلاین روز گذشته بود.  رئیسی در پاسخ گفت: «ما شاخص‌هایی برای اعلام وضع یک شهر در نظر می‌گیریم که آیا در شرایط عادی قرار دارد یا پرخطر. استانی ممکن است کمتر از 20 مورد ابتلا داشته باشد که به‌عنوان منطقه کم‌خطر شناخته می‌شود. ممکن است در جایی تنها 50بیمار داشته باشیم، اما این بیماران به صورت خوشه‌ای پراکنده‌شده باشند. کارگاهی ممکن است 50 تا 60 مبتلا داشته باشد، اما وضع آنها با جای دیگری که بیماری پراکنده است، متفاوت باشد. درست است که برخی از استان‌ها موارد ابتلای کمتری دارند، مثل این سه استان اما سفیدبودن وضع آنها به معنی این نیست که هیچ بیماری ندارند.»
او در توضیح بیشتر گفت: «در مورد زاهدان خبر داریم که امکانات خوب درمانی وجود دارد و کاملا پاسخگوی بیماران‌اند. شرایط این استان‌ها قبل از سفرهای نوروزی خیلی بهتر و موارد ابتلایشان کم بود. نکته دیگر این است که وقتی ما درباره ابتلا صحبت می‌کنیم، منظور بیشتر موارد بستری بیمارستانی است. راه‌اندازی مراکز غربالگری کرونا قطعا موارد مثبت ما را بالا می‌برد.»
 او در ادامه این نشست خبری در پاسخ به «شهروند» درباره بیماریابی گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار، دستفروشان و ... هم توضیح داد: «ما بیش از 10‌میلیون حاشیه‌نشین‌ را تحت پوشش داریم و مراکز ما در این مناطق فعال هستند. غربالگری برای بیماریابی به سه صورت انجام می‌شود، از طریق ثبت اطلاعات در سایت، تلفنی و مراجعه حضوری. از آنجا که این افراد ممکن است امکان ثبت اطلاعات در سایت نداشته باشند و تلفن در اختیارشان نباشد، می‌توانند مراجعه حضور داشته باشند. مراکز 16 ساعته ما تا 12شب باز است و با هزینه بسیار کمی غربالگری انجام می‌دهند. هر چند تعداد این افراد آسیب‌پذیر در مقابل 80‌میلیون جمعیت خیلی کم است.»


تعداد بازدید :  384