شماره ۱۹۳۹ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
افسانه بنز و مرسدس

۳۷۴۳۵، عددی است که احتمالا برای شما هیچ معنی خاصی ندارد، البته تا وقتی که ندانید با این شماره پنج رقمی یکی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ بشر به ثبت رسیده است. بیست‌ونهم ژانویه 1886میلادی وقتی مهندس و طراح موتور آلمانی کارل بنز، راهی دفتر ثبت اختراعات شد تا برخورداری از همه حقوق قانونی ماشین سه‌چرخ بنزین‌سوز خود را تضمین کند، هنوز آنقدرها از نتیجه کارش راضی و مطمئن نبود، اما وجود دو رقیب سرسخت یعنی گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ و پیشرفت‌های آنها در طراحی موتورهای درون‌سوز چاره‌ای برای بنز باقی نمی‌گذاشت جز اینکه هرچه سریع‌تر اختراع خود را به شکلی قانونی ثبت کند. کارل بنز که دو روز پیش یعنی چهارم آوریل، نود و یکمین سالروز درگذشت او بود (چهارم آوریل 1929 در 84 سالگی) با این کار نام خود را به‌عنوان نخستین مخترع موتور بنزین‌سوز در تاریخ ماندگار کرد. او در سوم جولای همین ‌سال با خودرو سه چرخ و بنزینی خود که از یک موتور تک سیلندر چهار زمانه بهره می‌برد در سطح شهر به حرکت درآمد و اختراعش را در معرض دید عموم قرار داد. بنز که نام محصول خود را Benz Patent Motorwagen گذاشته بود بین سال‌های ١٨٨٦ تا ١٨٩٣ میلادی، ٢٥ دستگاه از این خودرو تولید کرد. اما جدی‌ترین حرکت تبلیغاتی کارل بنز را برای شناساندن هرچه بهتر توانایی‌های خودرو بنزین‌سوز به مشتریان باید سفر 104 کیلومتری برتا بنز - همسر کارل- از شهر مانهایم به پفوردزهایم به شمار آورد؛ سفری که با 12 ساعت و 57 دقیقه، عنوان نخستین رانندگی طولانی‌مدت و سفر جاده‌ای جهان را از آنِ خود کرد و باعث شد نگاه مردم به این ارابه پُرسر و صدا کاملا عوض شود. کارل بنز با وجود داشتن رقبای جدی در این صنعت جدید به دنبال رقابت تجاری نبود و شاید درست به همین دلیل وقتی در ‌سال 1926 پیشنهاد ادغام شرکتش یعنی «بنز‌اند سی» (تأسیس در 1883 میلادی) با کمپانی «دایملر موتورن گیزلشافت» (تأسیس در ‌سال ۱۸۹۰ میلادی، توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ) را دریافت کرد، بلافاصله آن را پذیرفت تا کمپانی «دایملر بنز» از دل آن متولد شود. محصول تولیدی کمپانی جدید با نام «مرسدس بنز» وارد بازار خودرو آلمان و سپس اروپا و درنهایت جهان شد تا یکی از مشهورترین برندهای تجاری جهان زاده شود. درباره استفاده از واژه «مرسدس بنز» برای نامیدن محصولات «دایملر بنز» باید گفت تا قبل از ادغام، کمپانی بنز خودروهای خود را با نام تجاری «بنز» وارد بازار می‌کرد و دایملر موتورن گیزلشافت نیز نام دختر امیل جلینک - سرمایه‌دار اتریشی و حامی مالی این کمپانی-  یعنی «مرسدس» را روی محصولات خود می‌گذاشت. اما پس از ادغام با موافقت کارل بنز و ویلهلم مایباخ (گوتلیب دایملر در‌ سال 1900 درگذشت) قرار شد ترکیبی از این دو اسم یعنی «مرسدس بنز» برای نامیدن خودروهای تولیدی کمپانی به کار برده شود.    


تعداد بازدید :  243