شماره ۱۹۳۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
رویداد

نظرسنجی ایسپا نشان داد: 89‌درصد ایرانی‌ها موافق قرنطینه شهرها
[شهروند] پس از حرف و حدیث‌های بسیار و یک روز بعد از آنکه شهردار تهران گفت به دلیل ‏محدودیت‌های اقتصادی، امکان قرنطینه تهران وجود دارد، حالا نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی ‏دانشجویان ایران (ایسپا) با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرده است که ۸۹.۴‌درصد مردم ایران ‏موافق قرنطینه شدن شهرهایی که کرونا در آنها شیوع بیشتری دارد، هستند.
بر اساس این نظرسنجی، ۸۹.۴‌درصد مردم ایران موافق قرنطینه شدن شهرهایی‌اند که ویروس کرونا ‏در آنها شیوع بیشتری دارد. (منظور از محدود شدن ورود و خروج شهرها این است که شهرها  تعطیل شود و مردم جز ‏برای کار ضروری بیرون نیایند.) طبق نتایج مقایسه‌ای داده‌ها، زنان (۹۲.6 درصد) بیش از مردان ‏‏(۸۷.1 درصد) موافق قرنطینه شهرهای با شیوع بالا هستند. میزان موافقت با قرنطینه این شهرها بین ‏افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله (92.4 درصد) بیش از سایر گروه‌ها است. کمترین میزان موافقت با این اقدام نیز ‏مربوط به گروه سنی بالای ۵۰‌سال با ۸۵‌درصد است. با افزایش سطح تحصیلات میزان موافقت با ‏قرنطینه شهرهای با شیوع بالا نیز افزایش پیدا می‌کند. 95.7‌درصد افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد ‏و دکترا، 94.1‌درصد افراد با تحصیلات کاردانی و کارشناسی، 90.1‌درصد افراد دیپلم و 84.1‌درصد ‌درصد ‏افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم موافق قرنطینه شهرها هستند. ‏
در گزارش این مرکز آمده است: «بررسی دیدگاه مردم ایران نسبت به شیوع ویروس کرونا و طرح سنجش ‏نگرش مردم به ابعاد شیوع ویروس کرونا، در تاریخ بیست‌ویکم تا بیست‌وپنجم‌اسفند ۱۳۹۸ در سطح ملی با اندازه ‏نمونه ۱۵۵۴ نفر به صورت مصاحبه تلفنی را مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به ‏صورت خویش فرمایی انجام داده است. در این نظرسنجی 50.1درصد پاسخگویان مرد و 49.9‌درصد ‏زن هستند. میانگین سنی پاسخگویان 39.5‌سال است. 31.2‌درصد پاسخگویان تحصیلات کمتر از ‏دیپلم، 29.9‌درصد تحصیلات دیپلم و 38.4‌درصد تحصیلات دانشگاهی دارند‎. در مجموع 73.6‏درصد پاسخگویان ساکن مناطق شهری و 26.4‌درصد نیز در مناطق روستایی ساکن‌اند‎.‎‏ ۷۵.۲‏‎ ‎درصد ‏پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیاد نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا ‏هستند‎.» ‏این‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، 5.1‌درصد تا حدودی نگرانی دارند و در مقابل 19.6‌درصد ‏نگرانی کم و خیلی کم دارند. نتایج مقایسه‌ای داده‌ها نشان می‌دهد زنان (حدود ۷۸درصد) بیش از مردان ‏‏(حدود ۷۳درصد) دراین‌باره نگرانی زیاد دارند. میزان نگرانی زیاد بین افراد 49-30‌سال (78.3درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی است و میزان نگرانی گروه سنی بالای ۵۰‌سال (70.6درصد) ‏در مقایسه با سایر گروه‌های سنی در ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان اندکی کمتر از سایر گروه‌هاست‎. با افزایش سطح تحصیلات میزان نگرانی افراد بیشتر است. براساس این نظرسنجی، 81.3درصد افراد دارای تحصیلات ارشد و دکتری به میزان زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌‏شان هستند درحالی‌که این میزان بین افراد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم 73.6‌درصد است. میزان نگرانی ‏مردم در مناطق شهری و روستایی تفاوت معناداری ندارد و تقریبا به میزان مشابه نگران این موضوع‌اند.


اخطاریه‌ سازمان هواشناسی درباره بارش‌های شدید باران
[شهروند] سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به بارش شدید باران در برخی مناطق کشور هشدار داد. در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است که از روز چهارشنبه (بیست‌وهشتم اسفند) بارش شدید باران گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد شدید موقتی در جنوب ایلام، جنوب لرستان، شمال و شرق خوزستان، غرب چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد (بارش حداکثر بین ۴۰ تا ۷۰ میلی‌متر)، شمال لرستان، شمال ایلام، شمال فارس، کردستان، کرمانشاه و نوار غربی آذربایجان‌غربی (بارش حداکثر بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر) پیش‌بینی می‌شود. در ارتفاعات مناطق سردسیر این استان‌ها نیز بارش برف خواهیم داشت. از این‌رو احتمال سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و احتمال وقوع صاعقه دور از انتظار نیست.


تعداد بازدید :  1011