شماره ۱۹۳۵ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
الکل مسموم همچنان جان می‌ستاند

[شهروند] مسمومیت‌های الکلی همچنان قربانی می‌گیرد. در تازه‌ترین آمار اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اردبیل و فارس درمجموع ۴۴ نفر در مراکز درمانی اردبیل و شیراز جان‌شان را از دست داده‌اند. پیش از این هم گزارش‌های متعددی از شهرهای مختلف کشور در این خصوص منتشر شده بود. تا همین دو روز پیش مجموع تلفات مصرف الکل به ۱۰۷ نفر اعلام شد. با وجود هشدارهای مکرر مبنی بر خودداری از مصرف مشروبات الکلی به‌خصوص در شرایط بحرانی فعلی، اما اخبار منتشرشده از گوشه و کنار ایران نشان می‌دهد که ظاهرا این توصیه‌ها کافی نبوده است.
ماجرای موج جدید مسمومیت‌های الکلی دو هفته قبل از شهر اهواز شروع شد و به‌سرعت مراکز درمانی شهرهای زیادی از کشور را هم درگیر کرد. البته برخی مسئولان بهداشتی و درمانی و روسای مراکز بیمارستانی نسبت به  شیوع موج جدید مسمومیت‌های الکلی هشدار داده بودند. آنها با استناد به شرایط آشفته‌بازار الکل و‌ مواد ضدعفونی‌کننده به دنبال همه‌گیری گسترده ویروس کرونا در کشور و ‌البته تصورات غلطی که در خصوص خاصیت ضد ویروس الکل خوراکی وجود دارد، پیش‌بینی می‌کردند که تعداد زیادی از شهروندان دچار مسمومیت الکلی ‌‌شوند.
هم‌زمان با اعلام تعداد بالای مراجعان به بیمارستان‌های اهواز با علایم و نشانه‌های مسمومیت الکلی که براساس آخرین گزارش‌های رسمی تعداد آ‌نان به بیش از ۵۵۰ نفر هم رسید، از شهرهای دیگر ایران هم خبرهای مشابهی مخابره شد. تهران، کرج، کرمانشاه، مازندران و اردبیل نقاطی بودند که بیشترین میزان مراجعه و بستری ناشی از مسمومیت الکلی در آنان گزارش شد.
حالا خبر می‌رسد که تعداد زیادی از شهروندان شیرازی هم با الکل مسموم شده‌اند. به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس تعداد مسموم‌شدگان الکلی در این استان به ۲۶۴ نفر رسیده است و تاکنون ۳۱ نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند.
محمدجواد مرادیان درباره دلیل این آمار قابل توجه هم گفت:  «در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و شایعه تأثیر مصرف الکل بر مقابله با این بیماری متأسفانه  افراد زیادی در استان فارس به مسمومیت الکلی دچار شدند و تعدادی هم جان‌شان را از دست دادند.»
اما آمار قربانیان الکل در اردبیل هم فزونی یافته است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تعدادکشته‌شدگان ناشی از مصرف الکل سمی در این استان به ۱۳ نفر رسیده است. آن‌طور که محمدرضا  رضایی‌بنا می‌گوید:  «تاکنون در استان بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر مصرف الکل مسموم شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که بسیاری از آنها وضع  جسمی وخیمی دارند.» او ادامه داد: «تنها در بخش‌های دیالیز بیمارستان‌ها  ۴۰ نفر از این افراد مسموم بستری بوده و برخی از مسموم‌شدگان نیز تحت تنفس مصنوعی قرار گرفته‌اند.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همچنین درباره علت شکل‌گیری این موج مسمومیت الکلی هم توضیح داد: «بررسی پلیس اطلاعات و امنیت نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو با استفاده از وایتکس و مواد شوینده، رنگ زرد الکل صنعتی را به سفید تبدیل کرده و به‌عنوان الکل طبی و فرآورده دارویی فروخته‌اند. عده‌ای از افراد فرصت‌طلب نیز مشروبات الکلی دست‌ساز آلوده و کشنده را براساس شایعه ایجادکرده خود به تعدادی فریب‌خورده برای نجات از بیماری کرونا فروخته‌اند که خریداران پس از آشامیدن این مواد مهلک به کام مرگ فرو رفته و هوشیاری و سلامتی خود را از دست داده‌اند.»


تعداد بازدید :  371