شماره ۱۹۳۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
میز خبر

پنج سناریوی آموزش‌وپرورش برای تشکیل کلاس‌ها
پیشنهاد بازگشایی مدارس از اول اردیبهشت

 [شهروند] مشاور وزیر آموزش‌وپرورش درباره وضع مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تأخیر در پایان زمان آموزش در این‌ سال تحصیلی می‌گوید که ممکن است تعطیلی مدارس تا بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و این وزارتخانه حداقل پنج سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش‌بینی کرده‌ است. عبدالرسول عمادی در این‌باره گفت: «اولین سناریو تشکیل کلاس‌ها بعد از پانزدهم فروردین است. به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند ماه را داریم که با آموزش در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانش‌آموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده است و پیش‌بینی شده که پنجشنبه‌ها هم در صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شود. در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.» مشاور وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «البته پیشنهاد کردیم با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روزهای ابتدایی خرداد، از هفدهم خرداد برگزار و کنکور هم ۱۵ تا ۲۰ روز معوق شود.» عمادی با بیان اینکه قرار است این سناریوها امروز شنبه در شورای معاونین نهایی شود، گفت: «سناریوی بعدی این است که مدارس از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت آزمون‌ها با تأخیر برنامه‌ریزی می‌شوند و پیشنهاد می‌شود کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش‌بینی کردیم.» او ادامه داد: «اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاس‌ها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود.» مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که تشکیل کلاس حضوری برای رفع اشکال حتما در برنامه‌ها باشد، گفت: «حتی اگر بعد از عید کلاس‌ها باز هم با تأخیر شروع شد باید فرجه‌ای برای رفع اشکال گذاشته و بعد امتحانات برگزار شود.»


احتمال تعطیلی مترو تهران به دلیل شیوع کروناویروس
 [شهروند] سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید که مسئولان شهرداری از تعطیلی مترو به دلیل شیوع بیماری کرونا استقبال می‌کنند. یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در پاسخ به این پرسش که مترو شیراز و اصفهان به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده است و آیا شهرداری تهران برنامه‌ای مشابه دارد؟ گفت: «فعلا شهرداری تهران برنامه‌ای برای تعطیلی مترو ندارد مگر اینکه ستاد مقابله با کرونا این موضوع را به ما ابلاغ کند.» او با بیان اینکه البته شهرداری هم از تعطیلی مترو تهران استقبال می‌کند، گفت: «اماکن عمومی و حمل‌ونقل عمومی ازجمله مکان‌هایی است که انتقال ویروس کرونا در آن بیشتر است و هر چند در حال حاضر تعداد مسافران مترو به یک‌سوم حالت عادی رسیده ولی باز هم ممکن است مترو عاملی برای انتقال ویروس باشد.» سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح ترافیک به دلیل شیوع ویروس کرونا حذف می‌شود یا خیر، گفت: «حذف طرح را صلاح نمی‌دانیم؛ چرا که اگر طرح را برداریم استقبال برای استفاده از خودروهای شخصی بیشتر می‌شود.»


منتشر شد
خاطرات یک باستان‌شناس از دهه ۳۰ ایران

[شهروند] کتاب «وقتی که بچه بودم...» خاطرات کودکی اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی، است که در آن نقبی به اتفاقات تاریخی دهه ۳۰ ایران می‌زند. حوادثی که با زندگی او گره خورده و حالا او با نگارش این خاطرات ما را به روزهای سخت مصدق در زندان، اعتراضات مردم در بلوای نان دوران حکیم‌الملک، زندگی در عزلت ملک‌الشعرای بهار و روزهای پرشکوه انتشارات امیرکبیر و.... می‌برد. او در این کتاب نگاه صادقانه‌ و صمیمانه‌ای به مردانی چون «صادق هدایت» دارد و از اولین و آخرین دیدار کوتاهش با این نویسنده مشهور و تأثیر این برخورد در زندگی‌اش می‌نویسد. او در این کتاب آورده: «همان‌ روزها بی‌آنکه بخواهم توانستم، ببینم استاد بهار را که برای کبوترهایش دانه می‌ریخت، دکتر مصدق را که سرم داد می‌زند؛ بچه برو کنار، برو گم شو! و کف دست‌های زرد و بی‌روح صادق هدایت را با آن خط‌های صاف؛ و از ترس اینکه باغبان حکیم‌الملک مرا به کلانتری نبرد، ساعت‌ها یک گوشه قایم شدم. شاید...»


تعداد بازدید :  231