شماره ۱۹۳۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
ترامپ وضع اضطرار ملی اعلام کرد اروپا به کانون شیوع کرونا تبدیل شد
جهان در تب کرونا می‌سوزد
ایتالیا با نزدیک به 18‌هزار مبتلا و حدود‌ هزار و 266 مرگ بدترین شرایط را در حال حاضر در دنیا دارد. گر چه آمار ایتالیا هنوز به چین نرسیده، اما وضع چین تقریبا ثابت شده است. روز گذشته تنها 11 مورد مبتلای جدید و 13 مورد مرگ جدید در این کشور گزارش شد. اسپانیا با حدود 6‌هزار مبتلا و 140 مرگ، آلمان با حدود 4‌هزار مبتلا و 8 مرگ و فرانسه با 3‌هزار و 700 مبتلا و 79 مرگ، در صدر کشورهای آسیب‌دیده اروپا هستند

[شهروند]  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه در کنفرانسی خبری اعلام «وضعیت اضطرار ملی» کرد. او با این تصمیم راه را برای دسترسی به 50‌میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا باز کرد. ویروسی که باعث ترس و نگرانی در میان مردم شده و تاکنون در آمریکا دست‌کم 2‌هزار و 329 نفر را مبتلا و 50 نفر را به کام مرگ کشانده است. ترامپ در کنفرانس خبری که در باغ «رز گاردن» کاخ سفید برگزار می‌شد، گفت: «امروز برای تکمیل قدرت دولت فدرال من به ‌طور رسمی اعلام «وضعیت اضطرار ملی» می‌کنم؛ دو کلمه بسیار بزرگ.»
ترامپ تاکنون با انتقادات شدیدی در مورد مواجهه با ویروس کرونا روبه‌رو بوده است؛ خصوصا در مورد کمبود کیت‌های آزمایش در این کشور که در مقایسه با کشورهای دیگری مثل کره جنوبی تعدادش بسیار پایین است. او روز جمعه برای جبران این کمبود، مجموعه‌ای از شرکت‌های مهم آمریکایی را وارد مشارکت دولتی-خصوصی کرد تا با یکدیگر به صورت یک مجموعه واحد عمل کنند. او همچنین اعلام کرد که او و تیمش انتظار دارند که «نیم‌میلیون کیت آزمایش دیگر تا هفته بعد» در دسترس باشد. به این ترتیب، تعداد کل کیت‌ها تا هفته بعد به یک‌میلیون و 400‌هزار عدد و 5‌میلیون عدد تا یک ماه آینده خواهد رسید:   «هدف مهم ما متوقف‌کردن شیوع این ویروس است». با این حال ترامپ سعی کرد تا به مردم آمریکا اطمینان دهد که خطر خاصی وجود ندارد: «ما نمی‌خواهیم که همه بروند و تست بدهند. این کار کاملا غیرضروری است. این شرایط هم می‌گذرد و تمام می‌شود.»
دونالد ترامپ پس از این کنفرانس خبری در توییتی اعلام کرد که روز یکشنبه روز «ملی دعا» است: «این برای من افتخاری بزرگ است که روز یکشنبه پانزدهم مارس را به‌عنوان روز ملی دعا اعلام کنم. ما کشوری هستیم که در تمام طول تاریخ‌مان در زمان‌هایی مثل اکنون چشم به حمایت و قدرت خدا داشته‌ایم.» توییت ترامپ، با واکنش مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق، مواجه شد. صدر در واکنش به درخواست ترامپ برای دعا و عبادت گفته:   «تعجب می‌کنم که غرب و ترامپ خواهان این می‌شوند که فردا روز دعا و عبادت باشد، اما در شرق، نمازهای جمعه و جماعت را تعطیل کرده‌اند و زیارت‌ بارگاه‌های معصومان را نه‌تنها متوقف کرده بلکه بارگاه‌ها را نیز بسته‌ و اقدامات این‌چنینی انجام داده‌اند.» صدر پیشتر هم ترامپ را متهم کرده بود به اینکه این ویروس را در میان رقبایش گسترش داده است. صدر همچنین در بیانیه‌ای گفته بود که حاضر نیست هیچ‌گونه واکسنی را که «آمریکای کافر» آن را ساخته، بپذیرد.

سازمان ملل و یک ماه دورکاری
به دنبال گسترش این ویروس، سازمان ملل از همه کارکنانش در مقر سازمان ملل در نیویورک درخواست کرده تا یک ماه دیگر، یعنی دوازدهم آوریل، دورکاری کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این موضوع را در بیانیه‌ای اعلام کرده و گفته است که این تصمیم را برای پیشگیری از گسترش این بیماری گرفته است.
در واشنگتن نیز پس از آنکه یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس علایم کرونا را از خود بروز داد، این خبرگزاری به‌طور موقت دفتر خود را در واشنگتن تعطیل کرد. گفته می‌شود که خبرنگار آسوشیتدپرس پس از آنکه در یک گردهمایی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شرکت کرده، دچار نشانه‌های بیماری شده است.
با آنکه ترامپ تلاش می‌کند مردم آمریکا را در دنیای واقعی و مجازی دلگرم کند، اما شرایط در دنیای واقعی چیز دیگری را نشان می‌دهد. پزشک کاخ سفید اعلام کرده که دونالد ترامپ در چند روز گذشته، برای دومین‌بار با فردی در تماس بوده که تست کرونای او مثبت شده است. ترامپ هفته گذشته با گروهی از افراد برزیلی شامل وزیر ارتباطات برزیل در یک میهمانی به صرف شام حضور داشته است. حالا مقامات برزیلی اعلام کرده‌اند که تست کرونای وزیر ارتباطات برزیل مثبت شده است. مایک پنس، معاون ترامپ، نیز به همراه او در این میهمانی شرکت کرده است. هیچ‌کدام از این دو نفر هنوز علایمی از خود بروز نداده‌اند. ترامپ اخیرا با فرد دومی نیز ملاقات کرده که او نیز مبتلا به کرونا شده است. با این حال پزشک کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفته که نیازی به قرنطینه خانگی ترامپ وجود ندارد.
از سوی دیگر، بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل که کمتر از یک هفته پیش با ترامپ ملاقات داشته، تصمیم گرفته بار دیگر تست کرونا بدهد. او پیش از این نیز یک بار دیگر تست کرونا داده بود و جواب آن منفی شده بود. گر چه برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که تست اول بولسونارو مثبت شده است.

اروپا کانون کرونا
به دنبال گسترش و شیوع گسترده ویروس کووید-19 تمام کشورهای اروپایی مواردی از این بیماری را اعلام کرده‌اند. در این میان، ایتالیا با نزدیک به 18‌هزار مبتلا و حدود‌ هزار و 266 مرگ بدترین شرایط را در حال حاضر در دنیا دارد. گر چه آمار ایتالیا هنوز به چین نرسیده، اما وضع چین تقریبا ثابت شده است. روز گذشته تنها 11 مورد مبتلای جدید و 13 مورد مرگ جدید در این کشور گزارش شد.
اسپانیا با حدود 6‌هزار مبتلا و 140 مرگ، آلمان با حدود 4‌هزار مبتلا و 8 مرگ و فرانسه با 3‌هزار و 700 مبتلا و 79 مرگ در صدر کشورهای آسیب‌دیده اروپا هستند. در اسپانیا 15 روز وضع اضطراری اعلام شده است. ایتالیا تمام کشور را به حالت قرنطینه درآورده و کسی به جز موارد ضروری و مشکلات پزشکی حق خروج از خانه را ندارد؛ آلمان نیز با تعطیلی بسیاری از مراکز ازجمله تعطیلی موزه برلین با کرونا مقابله می‌کند.
فرانسه هرگونه تجمع بیش از 100 نفر را ممنوع اعلام کرده است؛ سیاستی که البته به نفع دولت هم هست زیرا می‌تواند با این شیوه با اعتراض جلیقه‌زردها مقابله کند؛ با این حال معترضان فرانسوی با به چالش‌کشیدن این تصمیم دولت، روز شنبه با ماسک‌هایی بر صورت به خیابان‌ها آمدند و علیه مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، شعار دادند.
شرایط در کشورهای اروپا رو به وخامت است و به نظر نمی‌رسد شیوع این بیماری به این زودی به نقطه اوج خود برسد و از آن پس رو به کاهش بگذارد. رئیس بخش بیماری‌های نوظهور در سازمان جهانی بهداشت نیز بر این موضوع تأکید کرده و گفته است: «امکان ندارد بتوانیم اعلام کنیم چه زمانی همه‌گیری این بیماری در جهان به اوج خود خواهد رسید.»
سازمان بهداشت جهانی نیز روز گذشته به کشورهای اروپایی در مورد شیوع کرونا هشدار داد و خطاب به آنها تأکید کرد: «اجازه ندهید این آتش شعله‌ورتر شود.» تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید که اکنون تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با ویروس کرونا درگیر هستند و تعداد افراد آلوده به این ویروس در این منطقه به ۲۵‌هزار نفر رسیده است: «اروپا به کانون همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تبدیل شده و تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در اروپا نسبت به مابقی کشورهای جهان به استثنای چین فراتر رفته است.»


تعداد بازدید :  162