شماره ۱۹۳۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
میلیاردرها و زمانه ابتذال

[شهروند]  این روزها وقتی از میلیاردرها و سوپر ثروتمندان جهان صحبت به میان می‌آید، همه بلافاصله جف بیزوس، بیل گیتس و وارن بافِت را به یاد می‌آورند، که البته حق هم دارند زیرا درحال حاضر ثروت این سه‌‌نفر روی هم چیزی بیش از 300‌میلیارد دلار برآورد می‌شود. مجله فوربز، به‌عنوان یکی از مشهورترین رسانه‌های اقصادی دنیا از ‌سال 1987 میلادی، در یک ارزیابی کلی اموال ثروتمندان و صاحبان پول و سرمایه را ذیل گزارشی با عنوان «میلیاردرهای جهان» محاسبه کرده و بنا بر میزان دارایی، آنها را در فهرست مشهور خود یعنی «ثروتمند‌ترین‌ها» قرار می‌دهد. ارزیابی مجله فوربز تا پیش از این، همه‌ساله در ماه مارس منتشر می‌شد، اما به دلیل نوسانات بازار سرمایه و بالا و پایین‌شدن لحظه‌ای میزان ثروت میلیاردرهای اسمی جهان، دست‌اندرکاران مجله از‌ سال 2002 به این نتیجه رسیدند که گزارش سالانه یا حتی ماهانه و هفتگی جوابگو نیست و به همین دلیل از تاریخ فوق فهرست به‌روزشده میلیاردرهای جهان در وبگاه این مجله به صورت روزانه در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. یکی از نکات قابل توجه در فهرست میلیاردرهای جهان- جدای از بخش «ثروتمندترین‌ها» یا همان بالانشین‌های فهرست- تازه میلیاردرها، نومیلیاردرها یا همان ثروتمندان نوظهور هستند که نام‌شان برای نخستین‌بار وارد فهرست مشهور مجله فوربز می‌شود و عجیب آنکه ملیت اکثر قریب به اتفاق‌شان نیز چینی است.

ثروتمند‌ترین‌ها و فرهنگ عامه
با توجه به افزایش تعداد میلیاردرهای جهان، این افراد کم‌کم و در طول دوران اهمیت خود را در نزد افکار عمومی به‌عنوان صاحبان ثروت و سرمایه از دست داده و گه‌گاه با توجه به حجم کارهای عام‌المنفعه یا حتی فراز و فرودهای زندگی خصوصی‌شان به صدر توجهات مردمی بازمی‌گردند. در واقع قوانین بازار حتی اینجا نیز صادق است و وقتی با افزایش تعداد میلیاردر مواجه هستیم- مانند هر کالای دیگر- التفات افکار عمومی بین همه آنها تقسیم شده و گاهی مگر کسی چون بیل گیتس به سبب سرمایه‌گذاری روی تهیه یک واکسن یا جف بیزوس به دلیل طلاق‌گران از همسرش برای مدتی مورد توجه قرار بگیرند، اما آنهایی که سن‌وسالی دارند، خوب می‌دانند که همیشه نیز این‌گونه نبوده است و میلیاردرها زمانی برای خود شخصیتی بسان رئیس‌جمهوری یک کشور داشتند و در سفر به کشورهای مختلف از آنان استقبال رسمی به عمل می‌آمد. در دورانی که گذر حساب بانکی از رقم 999‌میلیون به میلیارد، همانند امروز کار سهل و آسانی نبود و صفت میلیاردر به هر کسی نمی‌نشست، خود به خود میلیاردرها تبدیل به افسانه می‌شدند و حتی در بعضی فرهنگ‌ها به مثال‌ها و ضرب‌المثل‌هایی که عامه مردم آنها را مورد استفاده قرار می‌دادند، راه می‌یافتند. کسانی که اکنون انگشت کوچک میلیاردرهای امروزی نیز نمی‌شوند اما در زمان خود حتی دست‌نیافتنی‌تر از روسای‌جمهوری کشورها بودند.

ماجرای ژاکلین کندی اوناسیس
45‌سال پیش در چنین روزی، برابر پانزدهم مارس 1975 میلادی، ارسطو سقراط اوناسیس، یکی از مشهورترین میلیاردرهای تاریخ معاصر در 69سالگی درگذشت. قدیمی‌ترها خوب به خاطر دارند که در دهه50 خورشیدی وقتی قرار بود به ثروت دست‌نیافتنی اشاره کنند، از نام اوناسیس مدد می‌گرفتند. منبع ثروت این میلیاردر یونانی‌الاصل را شرکت کشتیرانی بزرگ او شامل ناوگان تانکر‌های نفتکش و کشتی‌های تجاری برشمرده‌اند، هرچند شهرت اوناسیس تنها به ثروت بی‌کرانش برنمی‌گشت. او در‌ سال 1968 میلادی، یعنی پنج‌سال بعد از ترور تراژیک جان اف. کندی در شهر دالاس، با بیوه او ژاکلین ازدواج کرد تا یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌‌ها در جهان سلبریتی‌های دهه70 میلادی را به ثبت برساند. ژاکلین کندی که پس از ترور همسرش به شخصیتی قابل احترام و محبوب در ایالات متحده تبدیل شده بود، با این تصمیم خود را معرض قضاوت بی‌رحم افکار عمومی آمریکا و حتی جهان قرار داد و تحلیلگران اجتماعی این تصمیم او را نشانه میل به زندگی اشرافی ارزیابی کردند. 23‌سال فاصله سنی بین اوناسیس و ژاکلین، همچنین سابقه نه‌چندان موجه میلیاردر یونانی در زندگی شخصی و خصوصا ارتباطش با زن‌ها، بیوه کندی را به سیبل انتقادات تبدیل کرد، اما هیچ‌کدام از اینها در برابر ثروت افسانه‌ای پیرمرد یونانی تاب مقاومت نیافتند و زوج مشهور 20 اکتبر 1968 شانه به شانه هم راهی خانه بخت شدند.
منبع: «میلیاردرها چگونه میلیاردر شدند» نشر خورشید باران


تعداد بازدید :  273