شماره ۱۹۳۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
رویداد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بیانیه‌ای خبر داد: تمهیدات ویژه برای سفر بعد از مهار کرونا
[شهروند] درحالی‌که با شیوع کرونا، سفر‌های نوروزی لغو شده است و بسیاری از شهرها مسافر نمی‌پذیرند، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بیانیه‌ای با دعوت مردم برای سفرنرفتن و در خانه ماندن برای مقابله با کرونا، از تمهیدات ویژه سفر برای هم‌وطنان بعد از فروکش‌کردن شیوع این بیماری خبرداد. در متن بیانیه علی‌اصغر مونسان آمده است: «بی‌تردید مهم‌ترین انگیزه سفر و گردشگری کمک به ارتقای سلامت جسمی و روحی انسان‌هاست و در جایی که احساس خطر و ناامنی وجود دارد، خودبه‌خود موضوع سفر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بر همین سیاق شیوع ویروس کرونا موجب کاهش و حتی حذف سفر به صورت مقطعی شده است تا سلامت جوامع حفظ شود.»
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «اینجانب به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن قدردانی از همراهی روزافزون مردم فهیم کشورمان، از عموم مردم می‌خواهم با خودداری از سفر، نوروز ۹۹ را در کنار اعضای خانواده در منزل با صحت و سلامتی سپری کنند. بی‌تردید ایران اسلامی از این بحران با سربلندی بیرون خواهد آمد و این قول را به مردم صبور کشورمان می‌دهم که پس از شکست کرونا شرایط خوبی در شأن ملت بزرگوار ایران برای موجی از سفرهای نشاط‌انگیز فراهم خواهیم کرد.»


تبعات مصرف بی‌رویه شوینده‌ها بر بدنه آبی کشور
[شهروند] با افزایش مصرف شوینده‌ها در سال‌های اخیر و به‌ویژه در روزهای منتهی به ‌سال نو، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تبعات منفی این کار بر بدنه آبی کشور، به‌ویژه در نقاطی که مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب نیستند، هشدار داد. علی مریدی با اشاره به اینکه تأثیر مواد شوینده بر محیط‌زیست در نقاطی که سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب شهری و روستایی در آنجا وجود دارد، متفاوت از نقاطی است که سیستم‌های تصفیه فاضلاب ندارند، گفت: «در شهرها و روستاهایی که مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب هستند، این مواد شوینده جمع‌آوری و تا حدود زیادی از آلودگی آنها کاسته می‌شود، اما در مناطقی که فاضلاب‌ به‌طور مستقیم وارد رودخانه‌ها می‌شود، مواد شوینده می‌توانند آثار تخریبی زیادی بر آب و خاک داشته باشند.»
به گزارش «ایسنا» و به گفته او مواد شوینده پایه فسفری دارند و آب‌ها را دچار مشکل می‌کنند. این مواد اگر وارد آب‌های راکد مانند سدها شوند، کاهش کیفیت آب را به دنبال دارند. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر صنعت مواد شوینده تحولات خوبی داشته‌ است، ادامه داد: «برخی ترکیبات طبیعی می‌توانند جایگزین مواد شوینده شوند. تجزیه مواد طبیعی در طبیعت نسبت به موادی که ترکیبات شیمیایی دارند، آسان‌تر است و در نتیجه آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌شود.»


گروه‌های جدید ملخ وارد بوشهر می‌شوند
[شهروند] براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهاد کشاورزی، دسته‌های جدیدی از ملخ از دهه اول فروردین وارد استان بوشهر خواهند شد. ملخ‌های مهاجر از حوزه خلیج‌فارس و از ورودی مناطق عسلویه تا گناوه وارد استان بوشهر شده‌ و بخش عمده آن در استان مانده و بخشی نیز در جنوب استان فارس ریزش داشته‌اند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: «پیش‌بینی این است که دسته‌‌های جدید ملخ وارد استان خواهد شد و همچنان ورود ملخ به استان را خواهیم داشت، بنابراین هم کانون‌های‌ سال گذشته و هم ورود ملخ‌های جدید را مدنظر قرار داده‌ایم.» خسرو عمرانی ادامه داد: «پیش‌بینی این است که از دهه اول فروردین ماه خروج پوره‌ها را خواهیم داشت و سپس عملیات مبارزه در سطح گسترده‌تری شروع خواهد شد. آخرین سطح مبارزه ما با ملخ‌ها در سطح شهرستان‌ها ۳‌هزار و ۳۲۵ هکتار است و مبارزه نیز همچنان ادامه دارد.»


تعداد بازدید :  320