شماره ۱۹۳۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

حکم آیت‌الله سیستانی به تبعیت از ممنوعیت تجمعات دینی به دلیل کرونا
مرجع عالیقدر شیعیان عراق به یک استفتا درباره حکم برپایی نماز جماعت در سایه شیوع ویروس کرونا پاسخ داد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در پاسخ به این استفتا که به دفتر او ارسال شده بود، گفت: «از آنجا که شرکت در چنین تجمعاتی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع شده است، باید به این دستور پایبند بود.» در همین حال وزارت خارجه عراق از تعلیق خدمات کنسولی با توجه به شیوع ویروس کرونا خبر داد.


طالبان منتظر دستور اشرف غنی برای تبادل زندانیان است
به گفته رهبران طالبان، این گروه برای شبه‌نظامیانی که قرار است طبق برنامه تبادل زندانی از سوی دولت افغانستان آزاد شوند، خودرو می‌فرستد و آماده است تا بیش از هزار نیروی دولتی زندانی را طبق برنامه تحویل دهد. انتظار می‌رود تبادل زندانیان روز سه‌شنبه اعلام شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان حکم آزادی دست‌کم هزار زندانی را این هفته صادر می‌کند و همین امر راه را برای مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان هموارمی‌کند. یک رهبر ارشد طالبان در دوحه قطر که مذاکرات میان مقام‌های طالبان و آمریکا در آنجا برگزار شد، گفت خودروهایی به نزدیکی زندان بگرام به منظور انتقال زندانیان ارسال شده است. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز گفته که فهرست ۵ هزار زندانی این گروه به هیأت آمریکایی تحویل داده شده است و این فهرست نباید دستکاری شود. او توییت کرده که یکی از شروط طالبان این است که زندانیان به آنان در یک دشت یا در زندان تحویل داده شوند که پس از تایید هیأت برای این گروه قابل قبول است. شاهین افزود که آنان شروط دیگری را هم در این فهرست ذکر کرده‌اند.آزادی این زندانیان بخشی از توافقی است که بیست‌ونهم فوریه آمریکا و طالبان در دوحه امضا کردند و براساس آن نیروهای ناتو و آمریکا باید به منظور پایان دادن بیش از ۱۸ سال جنگ از این کشور خارج شوند. طالبان خواستار آزادی زندانیانش به عنوان یک تدبیر جلب اعتماد، شده بود. سفارت آمریکا در افغانستان اظهارنظر نکرده و سخنگوی هیأت ناتو هم سوالات را به دولت افغانستان ارجاع داده است. با این حال، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طرف‌ها خواسته است در مورد آزادی زندانیان شفاف عمل کنند.


گاردین: شاهزاده‌های بازداشتی سعودی طرح ممانعت از پادشاهی بن سلمان را داشتند
گاردین نوشت: ظاهرا دستگیری دو عضو سرشناس خاندان سلطنتی عربستان به دنبال افشای تصمیم اتخاذ شده این دو برای انجام اقداماتی در صورت مرگ یا ناتوان‌شدن پادشاه و ممانعت از دستیابی محمد بن سلمان به تاج و تخت پادشاهی بوده است. سه منبع آگاه به روزنامه گاردین تأیید کرده‌اند که دستگیری شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، تنها برادر تنی باقی‌مانده ملک سلمان و محمد بن نایف، ولیعهد پیشین روز جمعه پس از آن انجام شد که جزئیات گفت‌وگوهای ادعایی آنها به گوش سلطنت سعودی رسید. بازداشت این دو فرد به دست محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد سعودی انجام شد که آنها را به تلاش برای کنار گذاشتن شورای بیعت متهم کرد؛ ارگانی که سال ۲۰۰۷ برای اطمینان از انتقال نرم قدرت در صورت مرگ پادشاه یا ولیعهد تشکیل شد. شاهزاده احمد یکی از منتقدان ولیعهد سعودی جوان است. گمان می‌رود او و محمد بن نایف با اتهامات مرتبط با خیانت مواجه شوند.
دو منبع مطلع گاردین گفتند این شاهزاده‌های ارشد به تلاش برای انتصاب شاهزاده احمد به عنوان رئیس این شورای بیعت متهم هستند، جایگاهی که اکنون خالی است. با این اقدام، او به طور بالقوه می‌توانست بر گفت‌وگوهای قبیله‌ای، خانوادگی و وابسته به روحانیون که به نامزدی رهبران سعودی جدید منتهی می‌شود، تسلط یابد.


تعداد بازدید :  264