شماره ۱۹۳۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
آخرین گزارش‌ها حکایت از ابتلای 7161نفر و فوت 237نفر در 21روز دارد
گمانه‌زنی‌ها درباره وجود دو کروناویروس متفاوت در ایران
یک ویروس‌شناس: وجود دو نوع ویروس متفاوت نیاز به تحقیقات گسترده دارد

[شهروند] بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر دیروز، هفت‌هزار و 161نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شده و 237نفر هم جان‌شان را از دست داده‌‌اند. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در 24ساعت (ظهر یکشنبه- ظهر دوشنبه) 595 مورد ابتلا و 43 فوتی جدید به آمار قربانیان کروناویروس در ایران اضافه شده است.
در این میان هم دو‌هزار و 394نفر از بیماران مبتلا بهبود یافته و مرخص شده‌اند. در بیست‌ویکمین روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، اما خبرهای تازه‌ای درباره کرونا در ایران منتشر شد؛ خیز جدید کرونا در ایران و وجود دو ویروس متفاوت. دیروز وزیر بهداشت برای توضیح درباره آخرین وضع شیوع کرونا در کشور به مجلس رفت و در میان اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد که خیز جدیدی از کرونا درحال شکل‌گیری است.
به گفته سعید نمکی، درحال حاضر در روزهای پیک شیوع کرونا درکشور قرار داریم. وجود دو نوع ویروس کرونا در ایران را شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح و حرف‌هایش را به گفته‌های وزیر بهداشت مستند کرد: «بر اساس گفته‌های وزیر بهداشت بخشی از ویروس کرونا در گیلان متفاوت از ویروس ووهان چین با منشأ متفاوت است که حتی به پرستار 25ساله هم رحم نکرده است. این موضوع شامل قم هم می‌شود. اما معلوم نیست که منشأ ویروس دوم از کجاست.» او این احتمال را هم داد که ماجرای ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا در میان باشد که در ایران پخش شده است. وجود دو نوع متفاوت ویروس در ایران را مهدی نوروزی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های ویروسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح می‌دهد.
به گفته او، وجود دو ویروس متفاوت کرونا، موضوعی نیست که به این سرعت مشخص شود و نیاز به پژوهش‌‌های طولانی‌مدت دارد: «اقدامی که باید انجام شود، این است که ژنوم این ویروس مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود با ویروسی که در چین شایع بود، متفاوت است یا خیر.» او به بحث‌هایی که درباره وجود دو نوع ویروس کرونا مطرح می‌شود، آگاه است: «گفته می‌شود ویروس کرونا دو سویه ال و اس دارد. ال نوع قوی است و اس نوع ضعیف ویروس. اینها نتیجه بخشی از تحقیقات است اما باز هم
نمی‌توان خیلی قطعی درباره این موضوع صحبت کرد.
آن‌طور که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، گفته می‌شود که به تدریج نوع اس این ویروس غالب می‌شود، چراکه ویروس نمی‌خواهد میزبان خود را به کلی از بین ببرد، به همین دلیل نوع اس را فعال می‌کند.» به گفته نوروزی، در ایران هنوز فرصت انجام پژوهش‌های گسترده به دلیل شیوع بیماری نشده است، هرچند که وزارت بهداشت نسبت به انجام تحقیقات درباره این ویروس اعلام آمادگی کرده و فراخوان‌هایی هم داده است.
موضوع دیگر منشأ ویروس است. نوروزی در این‌باره توضیح می‌دهد: «ویروس قابلیت دستکاری بیوتروریسم دارد اما تا همین حالا، گروه‌هایی که روی محتوای ژنتیکی ویروس کار کرده‌اند، اعلام می‌کنند که این ویروس در اثر فشارهای طبیعی ایجاد شده، همان ویروس سارس است که تبدیل به ویروس جدید شده. نمی‌توان به راحتی درباره منشأ بیوتروریسمی ویروس صحبت کرد.
درحال حاضر باید شناخت بیشتری درباره رفتارهای ویروس به دست ‌آید تا بتوان آن را درمان کرد.» او این احتمال را می‌دهد که ویروس به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی یا تفاوت اقلیم و... متفاوت رفتار کند، اما رسیدن به چنین نتیجه‌ای نیاز به تحقیقات گسترده دارد.


تعداد بازدید :  263