شماره ۱۹۲۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند
صفحه را ببند
کرونا 31 استان را آلوده و مسافرت‌های نوروزی را لغو کرد
تعطیلی گردشگری برای سد کردن راه ویروس

[شهروند] ویروس سرکش رونق همه مراکز فرهنگی و شهرهای گردشگرپذیر را گرفته است. فرقی نمی‌کند، چه شهر ونیز ایتالیا، چه موزه لوور پاریس. با آلوده‌شدن همه استان‌های ایران به ویروس جدید کرونا، در روزهای منتهی به نوروز بسیاری از استان‌ها، مراکز گردشگری و اماکن تاریخی غیرفعال شدند و تعطیلی‌شان را تا نوروز تمدید کردند تا راه شیوع بیماری را سدکنند. تورهای مسافرتی لغو و موزه‌ها و اماکن گردشگری ایلام و همدان و جشن‌های نوروزی در بسیاری نقاط تعطیل شدند. در روزهای قرنطینه و تعطیلی مدارس، شهرهای مختلف اعلام‌کردند پذیرای مسافران نوروزی نخواهند بود؛ از اصفهان، گیلان و مازندران گرفته تا آذربایجان‌شرقی، کردستان و ... . در چند روز گذشته مراکزی که در نوروز و تعطیلات عادی از مسافر پر می‌شوند، یکی‌یکی تصمیمات‌شان را برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کردند. در آخرین مورد، روز گذشته ورود به جزیره کیش محدود شد، تورهای مسافرتی به جزیره لغو شدند و پروازها کاهش یافت. این حاصل تصمیمات سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت هواپیمایی کیش برای محدودکردن ورود به جزیره بود.
براساس ابلاغیه سازمان منطقه آزاد، تصمیم بر این شد که از امروز (نوزدهم اسفند) پروازهای ورودی با محدودیت در تعداد پرواز در روز از مبدأ فرودگاه‌های تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و در صورت لزوم با نظر کارگروه مربوطه از سایر شهرها فقط برای امور ضروری برقرار باشد. علاوه بر این، از همین تاریخ هر گونه فروش بلیت گروهی و تور به مقصد جزیره کیش ممنوع است و فروش بلیت‌ها صرفا برای کیشوندان، کارکنان و خانواده‌های دستگاه‌های ارایه‌دهنده خدمات دولتی در کیش محدود می‌شود. در این میان درحالی‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهاد متولی سفر است، هنوز برنامه‌ای جدی برای تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی ندارد و همه برنامه‌ریزی‌ها در اینباره در استان‌ها به صورت مستقل انجام شده است. مثل کردستان که در روزهای گذشته خبر لغو برگزاری جشن بین‌المللی نوروزش را استاندار اعلام کرد و تعطیلی اماکن تاریخی و موزه‌های کرمانشاه در نوروز 99 که تصمیم ستاد استانی بود. در روزهای گذشته ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان‌رضوی که اکنون در وضع قرمز قرار گرفته است، در اطلاعیه‌ای خبر داد از شانزدهم اسفند تا پایان تعطیلات نوروز ‌سال آینده، پذیرای مسافران نخواهد بود. اصفهان هم از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا پذیرش گردشگر را ممنوع کرد. بسیاری از این تعطیلی‌ها را روابط عمومی ادارات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان‌ها در روز شنبه اعلام‌ کردند. مثل تعطیلی تمام بوستان‌های بجنورد ازجمله دو تفرجگاه باباامان و بش‌قارداش تا اطلاع ثانوی، ممنوعیت پذیرش مسافر در تمام مراکز اقامتی شهرستان اردبیل و مراکز غیررسمی استان قزوین. در قزوین همچنین ایجاد کمپ‌های مسافرتی و برپایی چادر هم ممنوع شد. در استان‌ گیلان که وضعیتش قرمز است، استاندار آن گفته حتی در تعطیلات نوروزی هیچ مسافری اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی را نمی‌پذیرند و در گلستان هم مثل باقی مناطق پذیرش مسافر در مدارس و میهمان‌پذیرهای دولتی ممنوع شده است.
مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان هم خبر داد که برگزاری نوروزگاه، جشنواره و نمایشگاه نوروزی در این استان و هرگونه اقامت در مراکز اقامتی و پذیرایی بدون مجوز که منجر به تجمع مردم شود، ممنوع است. در ایلام هم موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان «تا اطلاع ثانوی» تعطیل و همه برنامه‌های ستاد خدمات سفر استان ازجمله برپایی نوروزگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات هم در ایام نوروز 99 لغو شدند. همین تعطیلی‌ها در استان همدان هم اعمال شده است. در استان کرمان همه موزه‌ها، باغ‌ها، اماکن تاریخی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ‌جشنواره‌ها و مراسم‌های نوروزی تعطیل شده است. ‏


تعداد بازدید :  309