شماره ۱۹۲۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند
صفحه را ببند
راه‌اندازی کانال سوییسی برای انتقال غذا و دارو به ایران

روز شنبه یکی از مقامات دولتی سوییس از ابراز تمایل چندین شرکت سوییسی برای راه‌اندازی کانالی به منظور ارسال غذا و دارو به ایران خبر داد. این مقام دولتی گفت که این کانال در تضاد با تحریم‌های آمریکا نیست و آغاز کار آن را موفقیت‌آمیز خواند.
هدف ساز‌و‌کار تجارت بشردوستانه سوییس یا اس‌اچ‌تی‌ای این است که اطمینان حاصل کند صادرکنندگان و شرکت‌های تجاری در بخش پزشکی، دارو و مواد غذایی کانال امنی با بانک سوییس داشته باشند تا بتوانند پرداخت‌های آنها را برای صادرات به ایران  تضمین کنند.
این سازوکار خیلی قبل‌تر از شیوع کرونا در ایران یعنی از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ‌سال 2018 این کشور را از توافق هسته‌ای خارج کرد، مشغول به کار شد.
ماه گذشته این کانال با فرستادن نخستین محموله خود با مشارکت بانک سوییسی بی‌سی‌پی و شرکت داروسازی نوارتیس کار خود را آغاز کرد. این محموله شامل داروهای درمانی سرطان و پیوند عضو به ارزش 2میلیون و سیصد‌هزار دلار بود.
ماری گابریل اینایشن فلایش، مدیر دبیرخانه امور اقتصادی، در وزارت خارجه سوییس که بر این برنامه نظارت دارد، گفت:   «تاکنون پنجاه شرکت ابراز تمایل کرده‌اند و ما فکر می‌کنیم تعداد آنها بیشتر هم خواهد شد.» او نام هیچ‌کدام از شرکت‌ها را ذکر نکرد.
اینایشن فلایش در گفت‌وگو با شبکه اس‌آراف گفت: «در حالی ‌که هیچ ماده‌ای برای مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد، این ویروس به‌ویژه ایران را تحت‌ تأثیر قرار داده و در کل شرایط بهداشت و سلامت بسیار دشوار است.»
او در ادامه گفت: «اگر ما بتوانیم ایران را حمایت کنیم و مطمئن شویم صادرات به این کشور انجام می‌شود، کمک خوبی کرده‌ایم.»
به گزارش رویترز غذا، دارو و دیگر اقلام بشردوستانه شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند؛ اما از محدودیت‌های وضع‌شده نفتی گرفته تا ارسال و پرداخت‌های مالی عملا باعث شده که بانک‌های خارجی با ایران تجارت نکنند؛ حتی تجارت اقلام بشردوستانه.
در این پروژه سوییس، صادرکنندگان و بانک‌ها اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کسب‌وکار و شرکای خود را در ایران در اختیار دولت قرار می‌دهند. این اطلاعات در شهر برن، پایتخت سوئیس، پس از ارزیابی به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده فرستاده می‌شوند و در آنجا تصمیم گرفته می‌شود که کدام دسته از معاملات که شامل تحریم‌‌ها نمی‌شوند قابل اجرا هستند.


تعداد بازدید :  236