شماره ۱۹۲۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با یکی از رهبران طالبان
رئیس‌جمهوری آمریکا با مذاکره‌کننده ارشد گروه طالبان تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از گفت‌وگوی تلفنی «خوب» خود با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد گروه طالبان، خبر داد.
این گفت‌وگوی تلفنی سه روز بعد از امضای توافق صلح بین نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در دوحه انجام شد. انتظار می‌رود این توافق صلح در ۱۴ ماه آینده به خارج‌شدن نیروهای خارجی از خاک افغانستان و درنهایت پایان خشونت‌ها در این کشور ختم شود. دونالد ترامپ در خصوص تماس تلفنی با یکی از رهبران طالبان گفته است: «رابطه بسیار خوبی با ملا دارم. ما امروز یک گفت‌وگوی طولانی خوبی داشتیم و می‌دانید که آنها می‌خواهند خشونت‌ها را متوقف کنند. آنها علاقه‌مند هستند که خشونت پایان یابد.»
او با تأکید بر اینکه آمریکا و طالبان خواهان پایان‌یافتن درگیری در افغانستان هستند، گفت: «فکر می‌کنم همه ما علایق مشترکی داریم.» طبق این گزارش رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر نشد تأیید کند که این نخستین‌باری بوده که با طالبان گفت‌وگو کرده است.» دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا این اولین‌باری بود که با طالبان صحبت می‌کردید، اظهار داشت که نمی‌خواهم این را بگویم. توافق روز شنبه بین زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا و ملا عبدالغنی برادر، رئیس شاخه سیاسی طالبان به امضا رسید. در مراسم امضای این توافق مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز حضور داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا با ملابرادر خبر داده بود.


واکنش کمیساریای عالی حقوق بشر به حوادث مرز ترکیه-یونان
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به حوادث اخیر در مرز ترکیه-یونان ابراز تأسف کرد. به گزارش ایسنا، آندره ماجیچ، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، طی  نشستی خبری در ژنو در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره خشونت پلیس یونان با
پناهجویان گفت: «بابت اتفاقات اخیر متأسفیم. چنین حوادثی درد این انسان‌ها را بیشتر می‌کند.»
او افزود: «دیروز از دولت یونان خواستیم اعمال خشونت نامتناسب و بیش از حد علیه مهاجران غیرقانونی را متوقف کند. آنان نیز باید به امنیت مرزی احترام قایل باشند.» لئونارد دویل، سخنگوی سازمان جهانی مهاجرت، نیز اعلام کرده است: «اطلاعی درباره شمار کسانی که از مرز ترکیه- یونان گذشته‌اند، ندارم. مهم‌ترین دغدغه ما وضع مهاجران است.»


کرونا معاون ترامپ و اعضای پنتاگون را وحشت‌زده کرده است
به دنبال دیدار اخیر معاون رئیس‎جمهوری آمریکا و اعضای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) از آکادمی نظامی ایالت فلوریدا که دانشجویان آن مبتلا به کرونا بودند، احتمال ابتلای این مسئولان کاخ سفید مطرح است. رسانه‌های آمریکایی فاش کردند پس از دیدار اخیر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر اعضای پنتاگون از این آکادمی ترس از ابتلای این مسئولان به ویروس کرونا افزایش یافته است. آکادمی نظامی ایالت فلوریدا در جنوب شرق ایالات متحده در بیانیه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد که یکی از کارآموزان آن و پدرش به خاطر کرونا در قرنطینه هستند. این آکادمی اعلام کرد که ابتلای این کارآموز چند روز پس از دیدار اعضای پنتاگون از این آکادمی تشخیص داده شد. ویروس کرونا که ابتدا از چین آغاز شده و به سراسر جهان سرایت کرده است از تازه‌ترین معضل‌های کشورهای جهان است و شمار زیادی را در جهان مبتلا کرده است.


تعداد بازدید :  559