شماره ۱۹۲۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
در کوتاه‌ترین زمان از بحران کرونا عبور می‌کنیم
حسن روحانی: این بیماری فراگیر است. تقریبا دامنه آن همه استان‌های ما را فرا گرفته و به یک معنا بیماری‌ای جهانگیر است. بسیاری از کشورهای جهان به این مسأله مبتلا شده‌اند و باید با تدبیر و همکاری یکدیگر از این معضل در اسرع وقت عبور کنیم بدترین کار این است که بدخواهان ایران و ملت ایران از فرصت مشکل مردم و از ورود یک ویروس هم علیه ملت ایران سوءاستفاده می‌کنند و می‌خواهند آرامش و اعتماد را از مردم بگیرند. اساس کار اعتماد بین مردم و مسئولان و در این شرایط اعتماد بین مردم و مسئولان بهداشت و درمان است از روز اولی که احساس کردیم ویروسی وارد کشور شده، همان‌وقت به وزارت بهداشت و درمان گفته شد که همه آمار و اطلاعات در اختیار مردم قرار داده شود

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قول می‌دهم در کوتاه‌ترین زمان و حداقل تلفات از بحران کرونا عبور می‌کنیم، گفت: «عده‌ای ماسک را احتکار کردند و عده‌ای هم رفتند پشت ماسک دلسوزی، اما درواقع برای اینکه جامعه ما را ملتهب و مردم ما را دچار نگرانی کنند، اخبار دروغ را در جامعه  شایع می‌کنند.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه دولت به‌عنوان نگهبان سلامت مردم و کسب و کار و تأمین معیشت مردم به وظیفه‌اش عمل می‌کند، اظهار داشت: «ایام پربرکت میلاد حضرت جواد الائمه(ع) و همچنین میلاد مولای ما امیرالمؤمنین(ع) را به همه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و در آغاز می‌خواهم از مجلس شورای اسلامی و از رئیس مجلس که با تدبیری که برای بودجه ‌سال 99 به خرج دادند و پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری فرستادند و ایشان تأیید کردند و به‌ویژه از مقام معظم رهبری تشکر کنم که این بن‌بست را شکستند و این مسأله را حل کردند که بتوانیم برای ‌سال آینده از آغاز ‌سال طبق چارچوب قانون بودجه اقدامات مالی خودمان را انجام دهیم.»
رئیس‌جمهوری افزود: «همچنین ایشان اجازه فرمودند که موضوع وزارت جهاد کشاورزی هم به بعد از مسأله مربوط به حفاظت‌هایی که لازم است در مسأله کرونا انجام گیرد، محول شود. بنابراین برادر عزیزمان آقای عباس کشاورز که امروز سرپرستی این وزارتخانه را به عهده دارند همچنان این مسئولیت را برعهده خواهند داشت.»
روحانی بیان کرد: «از همه ملت بزرگ ایران تقدیر و تشکر می‌کنم در این شرایط ویژه و خاصی که قرار گرفته‌ایم برای حفظ آرامش، امید و اینکه اراده ملی ما بر این است که بتوانیم با متانت، بردباری و همکاری از این معضل به‌خوبی عبور کنیم.»
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «این بیماری فراگیر است. تقریبا دامنه آن همه استان‌های ما را فرا گرفته و به یک معنا بیماری‌ای جهانگیر است. بسیاری از کشورهای جهان به این مسأله مبتلا شده‌اند و باید با تدبیر و همکاری یکدیگر از این معضل در اسرع وقت عبور کنیم.»

سلامت مردم برای ما اهمیت دارد
روحانی اضافه کرد: «مسأله سلامت مردم برای ما اهمیت دارد. همه تلاش‌ها برای این است که مردم، پدران، مادران، جوان‌های ما، افراد مسن و بیمار که بیشتر در معرض این ویروس هستند بتوانند از این مسأله عبور کنند و جان‌شان به سلامت باشد. سلامت و امنیت جانی برای ما بسیار مهم است.»
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «اما در کنار آن امنیت روحی و روانی جامعه هم بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه امروز با وجود اینکه اکثریت جامعه ما یکدیگر را برای عبور از این مشکل یاری می‌کنند، عده‌ای هستند که به‌عنوان کاسبان کرونا می‌خواهند از این معضل برای سود مادی و سودجویی خودشان استفاده کنند و متأسفانه در مواردی با احتکار و گران‌فروشی و عرضه‌نکردن کالا، با این فکر که در آینده این کالا را با قیمت بالاتر و گزاف می‌توانند بفروشند، مواجه بودیم. این عده‌ کاسبانی بودند که در این بیماری با جان مردم بازی و احتکار می‌کردند.»
روحانی افزود: «از طرف دیگر کاسبان دیگری هم در فضای مجازی و در رسانه‌های بیگانه داشتیم. عده‌ای ماسک را احتکار کردند و عده‌ای هم رفتند پشت ماسک دلسوزی، اما درواقع برای اینکه جامعه ما را ملتهب و مردم ما را دچار نگرانی کنند، اخبار دروغ را در جامعه  شایع می‌کنند.»
رئیس‌جمهوری بیان داشت: «مردم عزیز و بزرگوار باید توجه داشته باشند به اینکه این گروه محتکرین و معاندین در فضای مجازی به آرامش مردم رحم نمی‌کنند؛ همچنین گروهی که افکار جامعه را با اظهار نظرهای غیر دقیق خودشان دچار اضطراب می‌کنند؛ این امر تخصصی است و باید به متخصصین مربوطه واگذار شود؛ مسئولیت این کار به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است، اما همه دستگاه‌ها با همه توان، پیگیر بخش‌هایی از اموری هستند که به نوعی به آنها مربوط می‌شود.» روحانی اضافه کرد: «پزشکان و پرستاران در خط مقدم هستند و فداکاری بسیار بزرگی از خود نشان دادند. از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم که هیچ‌کدام در انجام وظایف خود دچار قصور نشدند و با همه توان در صحنه بودند؛ افرادی بودند که روزها و شب‌ها با استراحت بسیار کوتاه و با تلاش بسیار زیاد به‌طور مداوم کار خودشان را ادامه دادند؛ حتی وزیر بهداشت و درمان که معمولا روزانه با او در تماس هستم و گزارش می‌گیرم، در این مدت یک هفته و خُرده‌ای شب‌ها یکی، دو ساعت بیشتر استراحت نکرده است.»
رئیس‌جمهوری یادآور شد: «بار سنگینی بر دوش همه است. به مردم عزیز و بزرگوارمان قول می‌دهم به پشتوانه تخصص بالای پزشکان کشورمان، به پشتوانه اراده و تصمیم پرستاران و پزشکان و ایثار و فداکاری و همکاری مردم از این معضل با حداقل تلفات و با کوتاه‌ترین زمان ممکن ان‌شاء‌الله عبور خواهیم کرد.»
روحانی عنوان کرد: «کاری که امروز در بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد، با زبان قابل وصف و شکرگزاری و قدردانی نیست و درواقع باید پاداش آنها را خداوند بزرگ عنایت کند. در این مسأله چشم امید مردم اول به رحمت و لطف خداوند است و با توکل به خداوند است که روح‌ها آرامش پیدا می‌کند و در مرحله دوم به تلاش، کوشش و فداکاری تیم پزشکی و بهداشتی سراسر کشور است که شبانه‌روز تلاش می‌کنند.»
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «دیگران هم آماده کمک هستند. امروز وزارت صمت در صحنه همین جهاد است و بسیاری از تولیدگران از جان مایه گذاشتند و شبانه‌روز برای نیازمندی‌های جامعه کار می‌کنند. بسیاری از مسئولان نظارتی شبانه‌روز کار می‌کنند برای اینکه کالا به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. باید از همه کارگران، مهندسین، کشاورزان و همه آنهایی که در پالایشگاه‌ها مشغول کار هستند تا انرژی به موقع در اختیار مردم قرار گیرد؛ همه آنهایی که در نیروگاه‌ها تلاش می‌کنند برای اینکه برق در اختیار مردم قرار گیرد؛ همه آنهایی که در کنار مراکز مهم تصفیه‌خانه‌های عظیم آب هستند تا آب آشامیدن در اختیار مردم قرار گیرد و همه آنهایی که در همه سمت‌ها، حمل و نقل و کسب و کار پای کارند و شبانه‌روز تلاش می‌کنند برای اینکه مردم بتوانند زندگی راحتی داشته باشند، تشکر کرد. بحمدالله امروز تولیدگران، کشاورزان، مدیران و مسئولان حمل‌ونقل با همه توان در صحنه هستند تا مردم نیازمندی‌هایشان به خوبی برآورده شود.»
رئیس‌جمهوری گفت: «بدترین کار این است که بدخواهان ایران و ملت ایران از فرصت مشکل مردم و از ورود یک ویروس هم علیه ملت ایران سوءاستفاده می‌کنند و می‌خواهند آرامش و اعتماد را از مردم بگیرند. اساس کار اعتماد بین مردم و مسئولان و در این شرایط اعتماد بین مردم و مسئولان بهداشت و درمان است.»
روحانی عنوان داشت: «آمار دروغ می‌دهند؛ حرف‌های دروغ می‌زنند و نظرات دروغ منتشر می‌کنند. می‌گویند واقعیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود، در حالی‌ که از روز اولی که احساس کردیم ویروسی وارد کشور شده، همان‌وقت به وزارت بهداشت و درمان گفته شد که همه آمار و اطلاعات در اختیار مردم قرار داده شود و چیزی از مردم مخفی نشود؛ مردم کاملا بدانند که چه عده مشکوک و مبتلا به این بیماری‌اند، چه عده جان‌باخته در این بیماری هستند، چه اقداماتی در حال انجام است و آمادگی خودشان را هم به مردم اعلام کنند و خدای ناکرده اگر باز هم بخواهد این بیماری گسترش پیدا کند، با همه توان بیمارستان‌ها و تخت‌ها و پزشکان و پرستاران ما آمادگی دارند تا در برابر این ویروس مهاجم ایستادگی کنند تا از این خطر عبور کنیم و رد شویم.»
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «متأسفانه آنهایی که حتی دارو و مواد غذایی را به روی مردم بستند و تحریم کردند، خبیثانه‌ترین اقدام را علیه ملت ایران در این دو سال انجام دادند؛ آنها هم آمدند با یک ماسک دلسوزی ظاهر شدند که ما هم می‌خواهیم به ملت ایران کمک کنیم؛ شما اگر واقعا راست می‌گویید لااقل تحریم دارو را بردارید؛ این اولین قدم است. بگویید نسبت به ملت ایران تا حالا اشتباه و خطا کرده‌ایم و عذرخواهی می‌کنیم و اولین قدم ما این است که فعالیت بانکی برای خرید دارو، نقل و انتقال دارو و فعالیت کشتیرانی در این زمینه و مواد غذایی مردم آزاد است و ما کاری نداریم و این تحریم را از روی مردم برداشتیم.»
روحانی افزود: «مردم ما به‌خوبی می‌دانند شما دروغ می‌گویید؛ واقعیت را نمی‌گویید؛ البته در اینجا من باید از همه دولت‌ها و کشورهایی که در زمینه مبارزه با این ویروس به ما کمک کردند‌ و آماده‌اند به ما کمک کنند، تجهیزات فرستادند و باز هم آمادگی دارند دارو و تجهیزات برای کشور ما بفرستند، تشکر و سپاسگزاری کنم.»

دیدگاه‌های دیگران

ب
بهزاد |
مخالف 0 - 0 موافق
بله از این بحران عبور می کنیم و بلافاصله وارد بحران دیگر می شویم. این چند سال وضع همین بوده. خوشبختانه مسئولان مردم را بی بحران نمی گذارند.

تعداد بازدید :  368