شماره ۱۹۲۷ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند
صفحه را ببند
واکنش محمد ترکاشوند به تعطیلی لیگ والیبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
اگر یک نفر کرونا می‌گرفت، خودمان را نمی‌بخشیدیم
احتمال انتقال ویروس در رشته والیبال بسیار بالاست

[شهروند] دستور تعطیلی کامل لیگ برتر والیبال برای جلوگیری از شیوع کرونا با اینکه طرفداران زیادی داشت و به علت بحران فعلی مورد استقبال قرار گرفت، اما دردسرهایی را هم برای بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها به وجود آورد. شاید اگر لیگ ‌برتر والیبال با برنامه‌ریزی بهتری آغاز می‌شد و ادامه پیدا می‌کرد، فدراسیون مجبور نبود در چنین شرایطی لیگ را نیمه‌کاره رهاکند. در اینباره با بازیکن و مربی سابق تیم‌ملی و سرمربی تیم پیکان در لیگ برتر والیبال هم‌کلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با محمد ترکاشوند را می‌خوانید:   
‌ اول از همه بگویید تصمیم به تعطیلی لیگ برتر به صورت جمعی گرفته شد یا فدراسیون به باشگاه‌ها تحمیل کرد؟
نمی‌توان گفت این تصمیم تحمیلی بود. نمایندگان باشگاه‌ها در جلسه حاضر بودند و همگی در آخر متفق‌القول اعلام کردند که ادامه مسابقات لغو شود. به‌هرحال سلامتی بازیکنان، خانواده آنها و جامعه از هر چیزی مهم‌تر است.
اما اینکه لیگ برتر به‌طور کامل تعطیل شود و نیمه‌کاره بماند،‌ شکل خوبی ندارد؟
زمانی برای برگزاری لیگ نبود. تا شانزدهم اسفندماه که نامه زده بودند، هیچ مسابقه‌ای نباید برگزار شود و بعد از آن هم زمان وجود نداشت، چون تا دهم فروردین باید قهرمان لیگ برای معرفی به کنفدراسیون آسیا مشخص می‌شد. تنها راه این بود که مسابقات در یک شهر به صورت متمرکز برگزار شود که آن هم به علت درگیرشدن تمامی شهرها به ویروس کرونا امکان‌پذیر نبود. به نظر من عاقلانه‌ترین کار ممکن را انجام دادیم. اگر یک بازیکن یا مربی یا حتی تماشاگر اتفاقی برایش رخ می‌داد، دیگر نمی‌توانستیم خودمان را ببخشیم.
پس تعطیلی تنها راه در شرایط فعلی بود؟
بله، هیچ زمانی نبود و باید مسابقات بعد از عید برگزار می‌شد که آن زمان هم برای معرفی قهرمان به کنفدراسیون آسیا دیر بود. الان حرف از تعویق المپیک است؛ چه برسد به لیگ برتر ایران. تیم‌ملی هم در ‌سال المپیک برای ما مهم است و بعد از عید باید اردوهایش پیگیری شود. البته ناگفته نماند اگر از ابتدا برنامه‌ریزی درست بود، الان کار به اینجا نمی‌کشید. اگر 50 روز لیگ را تعطیل نمی‌کردند، می‌توانستیم زودتر لیگ را تمام کنیم. آن تعطیلی طولانی‌مدت به تیم‌ها به‌ویژه تیم ما لطمه وارد کرد. ما قبل از تعطیلی لیگ در شرایط فوق‌العاده‌ای بودیم، اما چند بازیکن‌مان به تیم‌ملی رفتند و با پنج شش نفر تمرین می‌کردیم. بعد از تعطیلی به خاطر همین دچار افت شدیم.
الان بحث اصلی میزان پرداختی باشگاه‌ها به بازیکنان و مربیان است. روی این موضوع توافقی داشتید؟
امیدوارم مدیران عامل باشگاه‌ها عمق فاجعه را درک کنند. بازیکنان و مربیان هیچ گناهی ندارند و حاضر بودند به مسابقات ادامه دهند، پس باید حق‌الزحمه خود را طبق قرارداد کامل بگیرند. این‌طور که من شنیدم فدراسیون هم به باشگاه‌ها ابلاغ کرده است که حق و حقوق بازیکنان و مربیان به‌طور کامل پرداخت شود. فدراسیون باید از 10‌درصد سهم خود در قراردادها بگذرد تا باشگاه‌ها هم راغب باشند پول بازیکنان و مربیان را بدهند. فقط یک ماه تا پایان لیگ مانده بود و بازیکنان پنج شش ماه است درگیر لیگ هستند.
‌ شما با باشگاه پیکان مذاکره‌ای در اینباره نداشتید؟
در باشگاه پیکان که تغییرات مدیریتی رخ داده و گرشاسبی جای شیعی را گرفته است، اما باید صحبت کنیم. ما 40‌درصد هم از ‌سال قبل طلب داریم و انتظارمان این است که طلب فصل قبل و این فصل را به‌موقع پرداخت کنند.
این اتفاقات را به ضرر تیم‌ملی هم می‌دانید؟
زمان برای تیم‌ملی وجود دارد و باید اردوها بلافاصله بعد از عید آغاز شود. البته بازیکنان شاید با آمادگی کمتری به خاطر تعطیلی لیگ وارد اردو شوند، اما از این نظر نگرانی نیست. شاید نگرانی اصلی بحران کرونا باشد که همه چیز را تحت‌تأثیر قرار داده است. شاید در فوتبال نگرانی به این حد نیست، چون بازیکنان با پای خود با توپ تماس دارند، اما در والیبال بازیکنان با دست با توپ در تماس هستند و آلودگی دست‌ها هم منشأ اصلی انتقال ویروس کروناست. در ضمن سالن والیبال را نمی‌توانید با محیط باز استادیوم فوتبال مقایسه کنید. امیدوارم زودتر این ویروس کنترل شود و تیم‌ملی بتواند با آسودگی خیال خودش را برای المپیک 2020 آماده کند.


تعداد بازدید :  238