شماره ۱۹۲۷ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند
صفحه را ببند
تأثیر کرونا بر تغییر رفتارهای اجتماعی در جهان

نگرانی از سرایت ویروس کرونا تغییراتی را در شیوه معاشرت و آداب سنتی کشورها به وجود آورده است. با تأکید بر پاکیزه نگه‌داشتن دست‌ها برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، در بسیاری از کشورها تغییراتی در رفتارهای اجتماعی مردم ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه  دیروز در گزارشی به تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در رفتارها و عادات اجتماعی مردم جهان اشاره کرد، ازجمله تغییر در معاشرت مردم ایران و خودداری از دست دادن. این رسانه نوشت: «در ایران ویدیویی منتشرشده که سه دوست را در حال دیدار با یکدیگر نشان‌می‌دهد که دست‌هایشان را در جیب خود گذاشته‌اند و دو نفر آنها ماسک دارند و هنگام معاشرت نوک پنجه پاها را به هم می‌زنند. ویدیوی مشابهی در لبنان از یک خواننده و کمدین منتشر شده است که پای خود را به هم می‌زنند و با دهان صدای بوسه درمی‌آورند.»
این رسانه توصیه کرده است با دست‌دادن خداحافظی کنید، از بوسیدن بپرهیزید و درنهایت کسی را در آغوش نکشید. در مقابل  تلاش کنید با یک نگاه عمیق یا شاید حرکت دست، دوستی خود را نشان دهید. به نوشته خبرگزاری فرانسه در سراسر جهان مردم رفتارها و عادت‌های اجتماعی خود را در محیط کار، منزل و مکان‌های عبادی تغییر داده‌اند تا از خطر سرایت یک ویروس جدید جلوگیری کنند و مانع گسترش بیشتر آن شوند. این رسانه در ادامه به تغییر رفتارهای مردم در بسیاری از کشورها به دلیل ویروس کرونا اشاره کرده که سبب جان باختن بیش از 3‌هزار نفر در جهان شده است:    
در پکن، پایتخت کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، تابلوهای تبلیغاتی قرمز رنگ به مردم می‌گویند با هم دست ندهند. در بلندگوها به مردم توصیه می‌شود برای سلام و احوالپرسی مشت خود را به کف دست دیگری بزنند. روزنامه‌های این کشور پُر از توصیه به مردم درباره جایگزین‌کردن بوسیدن در هر دیدار و خودداری از دست دادن در محیط کار است. یک کارشناس فرانسوی می‌گوید دست دادن، ژست جدیدی است که نقطه آغاز آن قرون وسطی بوده است. نگاه‌‌کردن به چشم‌های طرف مقابل برای سلام و احوالپرسی کفایت می‌کند.
وزارت بهداشت برزیل به شهروندانش توصیه کرده است نی‌های فلزی برای نوشیدن «شیماهو» (نوشیدنی سنتی غنی از کافیین مخصوص آمریکای جنوبی) را به صورت مشترک استفاده نکنند. همچنین در این کشور توصیه به اجتناب از بوسیدن شده است. «هرشت زیهور » وزیر کشور آلمان  روز دوشنبه دوازدهم اسفند از دست‌دادن با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خودداری کرد و در مقابل فقط لبخند زد، سپس مرکل دو دست خود را به نشانه تسلیم‌شدن بالا گرفت.
شیوع کرونا یکی از محبوب‌ترین سنت‌های این کشور -یعنی بوسیدن مجسمه حضرت مریم(س) در هفته منتهی به عید پاک- را تغییر داده است. درحالی‌که فقط یک ماه تا آغاز این هفته باقی‌مانده، ممکن است این مراسم عبادی منع شود. براساس مراسم آیینی، در این هفته مردم اسپانیا در مراسمی با بوسیدن دست و پای مجسمه‌های حضرت مریم(س) و قدیسین از آنها طلب محافظت می‌کنند.
جشن مارتیسور (Martisor) در رومانی آغاز فصل بهار را نشان می‌دهد که گل و اشیای دست‌ساز زینتی بین مردم توزیع‌می‌شود. توصیه دولت رومانی به مردم این کشور این است که به یکدیگر گل بدهند، اما از بوسیدن خودداری کنند. در لهستان که یکی از کاتولیک‌ترین کشورهای اروپایی است، افراد اجازه دارند به جای مصرف نان مقدس در مراسم معنوی شرکت کنند. همچنین از آنها خواسته شده از شستن دست‌هایشان در آب مقدس هنگام ورود و خروج از کلیساها خودداری کنند و فقط دست خود را به نشانه صلیب حرکت دهند. برخی از موسسه‌های آموزشی در این کشور به‌طور موقت نوعی آداب احوالپرسی موسوم به هونگی (Hongi - مخصوص قوم مائوری) را که دو نفر بینی خود را به هم می‌چسبانند، متوقف کرده‌اند. این موسسه در استقبال از دانش‌آموزان جدید در مراسمی به جای انجام این رسم، سرود مخصوص مائوری‌ها را پخش می‌کند. در استرالیا وزیر بهداشت این کشور از مردم خواسته است به جای دست دادن و بوسیدن به آرامی به پشت شانه یکدیگر ضربه بزنند.


تعداد بازدید :  267