شماره ۱۹۲۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
میز خبر

کیفیت هوای مرکز استان لرستان در وضع خطرناک قرار گرفت
هوای خرم‌آباد ۱۶ برابر آلوده‌تر از حد مجاز

[شهروند]گردوغبار شدید هوای خرم‌آباد را 16 برابر حد مجاز آلوده کرد. روز گذشته در پنجمین روز آلوده لرستان، در نقشه پایش کیفی هوای کشور، وضع هوای این کشور با پرچم قهوه‌ای‌رنگ به نمایش درآمد، به معنای شرایط خطرناک. براساس اطلاعات این سامانه، غلظت آلاینده PM10 در ایستگاه خرم‌آباد-امور عشایر لرستان، در ساعت 11، شاخص 500 را نشان می‌داد. این میزان آلودگی سبب شد کمیته اضطرار تشکیل شود و تمام دستگاه‌های اداری استان به جز دستگاه‌های خدمات‌رسان تعطیل‌شوند.به گزارش «ایسنا»، مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تأیید بر قرارگرفتن هوای خرم‌آباد در شرایط خطرناک  گفت: «هوای خرم‌آباد
۱۶ برابر حد مجاز آلوده است. روز گذشته (دوازدهم اسفند) پنجمین روز آلوده در لرستان بود. با توجه به تشکیل هسته گردوغبار روی زاگرس و پایداری این شرایط تا غروب دیروز ( بنابر پیش‌بینی هواشناسی لرستان ) و افزایش میزان آلودگی هوا تا 16 برابر حد مجاز و قرار گرفتن در وضع بسیار خطرناک، بنابر تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، تمام دستگاه‌های اداری استان به جز دستگاه‌های خدمات‌رسان در این روز تعطیل شد.»


مرگ یک پلنگ در برخورد با قطار
[شهروند] رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزکوه از تلف‌شدن یک پلنگ در مناطق تحت مدیریت این شهرستان بر اثر برخورد با قطار خبر داد. این حادثه به دلیل قرارگیری مسیر قطار در مرز منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست رخ داده است. به گزارش «ایسنا» فرشاد فیروزنیا در تشریح جزئیات این حادثه گفت: «حوالی ساعت ۲ بامداد دیروز (دوازدهم اسفند) بر اثر برخورد قطار مسیر سراسری تهران- گرگان با یک ماده پلنگ دوساله در منطقه تنگه سلو، این حیوان تلف شد. در جریان این حادثه عوامل راهداری راه‌آهن فیروزکوه به محض آنکه از طریق لوکوموتیوران از برخورد یک حیوان با قطار اطلاع پیدا کردند، به‌سرعت به همراه محیط‌بانان سر محیط‌بانی «انزها» فیروزکوه به محل موردنظر مراجعه کردند و با لاشه این پلنگ در کناره بیرونی ریل قطار و در یکی از تونل‌ها مواجه شدند.» به گفته او تاریکی شب و نبود دید مناسب لوکوموتیوران و حیوان دلیل اصلی این اتفاق بود: «به دلیل قرارگیری مسیر قطار در مرز منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست، بعضی اوقات حیات‌وحش به سمت مسیر قطار حرکت می‌کنند و تاکنون در مواردی به محض رویت حیوانات در ریل، قطار متوقف شده و در بعضی موارد مثل این مورد هم به علت تاریکی شب یا سرعت بالا امکان توقف وجود نداشته و با حیات‌وحش برخورد کرده است.»


نیاز بیماران تالاسمی به اهدای خون
[شهروند] دبیر انجمن تالاسمی ایران با اعلام نیاز بیماران تالاسمی به اهدای خون می‌گوید شیوع کرونا، رجوع نکردن اهداکنندگان خون را مضاعف کرده است.«یونس عرب» درباره مشکلات مضاعفی که ممکن است برای بیماران تالاسمی، به دلیل کمبود فرآورده‌‌های خونی در شرایط نوروزی و شیوع بیماری کرونا ایجاد شود، گفت: «بیماران تالاسمی هر ساله در ایام نوروز با کمبود اهدای خون روبه‌رو بودند که امسال نگرانی مردم از بیماری کرونا، این مشکل را دوچندان کرده است.» عرب ادامه داد: «وضعیت کرونا، رجوع نکردن اهداکنندگان را مضاعف کرده است. به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و چهارمحال‌وبختیاری با کمبود بیشتری روبه‌رو هستیم. کمبود فرآورده‌های خونی در تهران نیز جدی خواهد شد. بنابراین خواهش ما از مردم، اهداکنندگان مستمر خون یا دیگر کسانی که امکان اهدای خون دارند این است که درک کنند نیاز به خون همیشگی است. ضمن اینکه مردم را به اهدای خون دعوت‌می‌کنیم، آنها مطمئن باشند که تمام تمهیدات لازم در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود.» به گزارش «ایلنا»، «بشیر حاجی‌بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون دراین‌باره گفت: «شیوع بیماری کرونا نباید اهدای خون را از یاد اهداکنندگان ببرد. کشور به‌طور روزانه، ۶‌هزار واحد خون نیاز دارد. ما باید بتوانیم جوابگوی ۹۰۰ بیمارستان و مراکز درمانی در کشور باشیم. نیاز به خون و فرآورده‌های آن مانند پلاکت به صورت روزانه مورد نیاز است. برای تهیه این پلاکت باید خونی را که روزانه اهدا می‌شود، طی ۶ ساعت اولیه فرآوری کنیم و ارایه دهیم.»


تعداد بازدید :  263