شماره ۱۹۲۵ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

توافق احزاب شیعی برای دادن رأی اعتماد به دولت توفیق علاوی
شبکه اسکای نیوز اعلام کرد احتمالا نخست‌وزیر مکلف عراق دولت خود را با نیمی از اعضا تشکیل می‌دهد. محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق با متقاعدکردن ۱۶۰ نماینده در پارلمان احتمالا دولت خود را امروز با نیمی از اعضا تشکیل‌می‌دهد. بنابر این گزارش، توافقی میان فراکسیون‌های شیعی بر سر تشکیل دولت علاوی و موکول‌کردن وزارتخانه‌های وابسته به احزاب سنی و کردی به آینده و توافق‌های بعدی صورت گرفته است. یک منبع پارلمانی گفت فراکسیون‌های شیعی که در پارلمان حضور یافتند (به استثنای «دولت قانون») با ورود به جلسه فوق‌العاده پارلمان و اعطای رأی اعتماد به دولت علاوی توافق کردند.


«محی‌الدین یاسین» به‌عنوان نخست‌وزیر مالزی سوگند خورد
پس از یک هفته هرج‌ومرج سیاسی که جرقه آن با استعفای ناگهانی ماهاتیر محمد زده شد، محی‌الدین یاسین دیروز به‌عنوان نخست‌وزیر جدید مالزی سوگند یاد کرد.
به گزارش رویترز، محی‌الدین یاسین هفتادودو ساله که سابقا وزیر کشور دولت ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مستعفی مالزی بود که دوشنبه پیش سقوط کرد، هشتمین نخست‌وزیر این کشور جنوب‌شرق آسیا محسوب می‌شود. محی‌الدین هفتادوودو ساله در مراسمی مقابل سلطان عبدالله سلطان احمدشاه، پادشاه مالزی سوگند یاد کرد و متعهد شد به وظایفش به‌عنوان نخست‌وزیر عمل کند.تغییر در رهبری مالزی کمتر از دو‌سال پس از آن رخ می‌دهد که ماهاتیر محمد به رقیب قدیمی‌اش انور ابراهیم پیوست تا با دستور کار مبارزه با فساد به 6 دهه حکومت حزب حاکم موسوم به «سازمان ملی مالایاهای متحد» (UMNO) پایان دهد. ماهاتیر محمد با اشاره به نتایج انتخابات ۲۰۱۸ مالزی گفت: «بسیار عجیب است. این بازندگان هستند که دولت تشکیل می‌دهند.»
این نخست‌وزیر مستعفی گفت که از حمایت ۱۱۴ عضو از ۲۲۲عضو پارلمان مالزی برخوردار است، اما تضمین نمی‌کند که همگی آنها از او حمایت کنند. او همچنین این مسأله را مطرح‌کرد که آیا دولتی با حضور حزب حاکم سابق برای مقابله با پرونده‌های فساد علیه سیاستمدارانش آماده است یا خیر. این افراد شامل نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق می‌شود که اکنون بابت فساد دادگاهی می‌شود.
ماهاتیر محمد خواستار تشکیل جلسه فوری پارلمان برای امروز شد تا انتصاب متحد سابقش به‌عنوان نخست‌وزیر را به چالش بکشد. او گفته است که می‌تواند بیش از ۱۱۲ رأی اکثریت ساده را به دست آورد. این نخست‌وزیر مستعفی گفت که با وجود توافق با انور ابراهیم، پادشاهی به تلاش آنها توجهی نکرده است. پادشاهی مالزی این اختیار را دارد که تصمیم بگیرد چه فردی بهترین فرصت را برای تشکیل دولت دارد. با اینکه ماهاتیر محمد و انور ابراهیم شنبه اعلام کردند که از اکثریت کافی برخوردار هستند، پادشاه مالزی، محی‌الدین یاسین را نامزد نخست‌وزیری معرفی کرد.


در واکنش به توافق افغانستان
ترامپ: به‌زودی با رهبران طالبان دیدار می‌کنم

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد در آینده نزدیک شخصا با رهبران طالبان دیدار خواهد داشت و انتقاد از توافقی که ایالات متحده با این گروه شبه‌نظامی در افغانستان امضا کرده است، رد کرد.
به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چندین ساعت پس از آنکه نمایندگان آمریکا و طالبان توافقی را امضاکردند که راه را برای خروج کامل نیروهای خارجی هموارمی‌کند و گامی به سمت خاتمه جنگ هجده ساله در افغانستان است، صحبت کرد. ترامپ در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت این توافق باید به ایالات متحده اجازه دهد تا نیروهایش در افغانستان را از ۱۳‌هزار نفر به ۸هزارو۶۰۰ نفر کاهش بدهد. او احتمال کاهشی فراتر از این تعداد را رد کرد، اما گفت ایالات متحده در صورت نیاز می‌تواند فورا نیروها را به این کشور بازگرداند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در یک کنفرانس سیاسی محافظه‌کار در حومه مریلند گفت اگر طالبان به تعهداتش پایبند باشد، این جنگ «به پایان خواهد رسید.» او گفت: «ما نمی‌توانیم پلیس جهان باشیم.» دونالد ترامپ بابت امضای این توافق با انتقاد شدیدی از جانب جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا مواجه شد.


تعداد بازدید :  240