شماره ۱۹۲۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
آیا زیرساخت‌های آنلاین در ایران امکان آموزش از راه دور 18‌میلیون دانش‌آموز و دانشجو را ‏دارد؟
گرفتاری مدارس آنلاین
محمد جواد ‏آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشته است: «با توجه به احتمال تعطیلی ‏مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه‌ای برای ‏آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو ضمن حفظ سلامت خود از ‏تحصیل علم هم جا نمانند.»

[شهروند] شیوع کرونا احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های ایران را تا فروردین‌سال 99 مطرح کرده است ‏و حالا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است که در صورت تعطیلی ‏مدارس امکان آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان فراهم است. این ادعای وزیر ارتباطات ایران در شرایطی ‏است که نه‌تنها به نظر نمی‌رسد سرعت و کیفیت اینترنت در ایران جوابگوی تقاضای همزمان18‌میلیون ‏دانش‌آموز و دانشجو برای آموزش از راه دور باشد بلکه  پلتفرم‌های آماده و باکیفیت برای آموزش اینترنتی ‏در ایران فیلتر است یا تعرفه‌های سنگینی برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی وضع شده است و ‏امکان ایجاد و تجهیز سریع پلتفرم‌های داخلی برای آموزش گسترده دانش‌آموزان و دانشجویان وجود ندارد. ‏از آن سمت میزان توسعه‌یافتگی دانشگاه‌ها و مدارس ایران از نظر ایجاد زیرساخت‌های آموزش مجازی ‏متفاوت است و عموما این زیرساخت‌ها به ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منحصر شده است که دیر به دیر
 به ‏روزرسانی می‌شود. ‏

آموزش از راه دور
 18‌میلیون دانشجو و دانش‌آموز؟ ‏
در ایران حدود 14‌میلیون دانش‌آموز و حدود 4‌میلیون دانشجو تحصیل می‌کنند و این روزها با شیوع کرونا ‏و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بحث آموزش از راه دور آنها داغ شده است. در همین زمینه محمد جواد ‏آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشته است: «با توجه به احتمال تعطیلی ‏مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه‌ای برای ‏آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو ضمن حفظ سلامت خود از ‏تحصیل علم هم جا نمانند.» او دیروز هم خبر داد که استفاده رایگان از تلویزیون‌های اینترنتی تا پایان اسفندماه مهیا شده است و ‏کلاس‌های آموزش مجازی که مجوز وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم را داشته باشند، می‌توانند میزبان ‏آموزش مجازی دانش‌آموزان باشند و تعرفه اینترنتی استفاده از این کلاس‌ها برای دانش‌آموزان و دانشجویان ‏نصف است. با وجوداین، مهم‌ترین سوالی که مطرح است، این است که آیا زیرساخت‌های اینترنتی در ایران ‏جوابگوی تقاضای 18‌میلیون نفر دانش‌آموز و دانشجو برای آموزش از راه دور است؟ ‏

سرعت اینترنت ایران کمتر از عراق و اوگاندا
وب‌سایت ‏Speedtest.net ‎‏ یکی از مشهورترین سرویس‌هایی است که شاخص‌های کیفی اتصال اینترنت ‏مانند سرعت دانلود، آپلود و میزان تأخیر دسترسی اینترنت را در کشورهای مختلف جهان بررسی می‌کند.
بر ‏اساس آخرین گزارش منتشر شده این سایت، ایران با داشتن متوسط سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه در رتبه ‏‏۱۳۱ جهان و پایین‌تر از کشورهایی چون سومالی و اوگاندا قرار دارد.بنابر اعلام این سایت، در آوریل۲۰۱۹، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان برابر با ‏‏۵۸.۶۶ مگابیت‌برثانیه است و این سرعت برای آپلود به ۲۸.۹۹ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. این درحالی است که ‏ایران در همین بازه‌ زمانی با داشتن سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه در رتبه‌ ۱۳۱ و پایین‌تر از کشورهایی ‏چون عراق، سومالی، اتیوپی، رواندا و اوگاندا قرار دارد و سرعت اینترنت همراه در ایران با وضعیتی بهتر جایگاه 53جهان را دارد. به جز رتبه جهانی ایران از نظر سرعت و کیفیت ‏اینترنت، تجربه ورود حجم بالای تقاضا به درگاه‌های مجازی در ایران نشان می‌دهد که پهنای باند برای ‏پاسخگویی تقاضای بالا در ایران جوابگو نیست.
به‌عنوان مثال پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش ‏کشور در زمان ثبت‌نام کنکور یا اعلام نتایج کنکور با حجم بالای تقاضا دچار اختلال شده است و همچنین برای ثبت‌نام خودرو و مسکن ملی  نیز سایت‌های مرتبط با چنین پدیده‌ای مواجه شده‌اند.‏

تلگرام بهترین بستر آموزش از راه دور
از سوی دیگر اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های داخلی برای دسترسی ساده و بدون اختلال کاربران ایرانی به ‏خدمات‌شان بارها مورد نقد قرار گرفته‌اند. نمونه این اتفاق درباره گزارش مشکلات پیام‌رسان سروش برای ‏میزبانی از 10‌میلیون کاربر بود یا جست‌وجوگرهای داخلی و ‌ایمیل ملی که با این ضعف‌ها نتوانستند اقبال ‏عمومی را به دست آورند. کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به «شهروند» می‌گوید که در ‏حال حاضر و شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، زمان طراحی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های آموزش از راه دور را ‏نداریم و بهتر است وزارت ارتباطات از بسترهای مهیای آموزش از راه دور مانند تلگرام و واتس‌آپ استفاده ‏کند که البته تلگرام به دلیل داشتن حجم پایین‌تر و دسترسی به امکانات بالاتر و آسان‌تر به واتس‌آپ ‏اولویت دارد. ‏او ادامه می‌دهد: «با این حال تلگرام در ایران فیلتر است و هزینه استفاده از پلتفرم‌های خارجی برای ‏کاربران ایرانی بالاتر است و به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات باید این تعرفه را برای کاربران تعدیل کند و ‏تلاش کند که تلگرام رفع فیلتر شود.» نقره‌کار تأکید می‌کند که در بلندمدت هم برای ایجاد بسترهای آموزش ‏از راه دور وزارت ارتباطات باید امکان رقابت را برای تمامی فعالان صنعت آی‌تی مهیا کند نه اینکه مانند ‏پیام‌رسان‌ها رانت و شرایط ویژه برای افراد و نهادهای خاص ایجاد کند. ‏


تعداد بازدید :  248