شماره ۱۹۲۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
گزارش کوتاه

توافق‌نامه صلح آمریکا–طالبان امضا شد
ایالات متحده آمریکا و جنبش طالبان دیروز توافق صلحی را در قطر امضا کردند.
توافق صلحی که دیروز ایالات متحده آمریکا و طالبان افغانستان با حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به‌ عنوان شاهد امضا کردند، بخشی از توافق بزرگ‌تر برای سازش در افغانستان و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست.
مراسم امضای توافق بین طرفین در دوحه، پایتخت قطر، انجام ‌شد. زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافق‌نامه تاریخی صلح میان آمریکا و گروه طالبان را امضا کردند. جزئیات کامل این توافق‌نامه هنوز در اختیار رسانه‌‎ها قرار داده نشده است.
اتحادیه اروپا در واکنش به امضای این توافق گفت که توافق طالبان-آمریکا نخستین گام مهم در زمینه فرآیند صلح فراگیر است که مذاکرات بین افغانستانی‌ها در کانون آن قرار دارد.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جمعه هم با انتشار بیانیه‌ای گفت براساس فرمان او، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، امروز «شاهد» امضای توافق‌نامه صلح میان این کشور و نمایندگان طالبان در قطر می‌شود. ده‌ها خبرنگار از رسانه‌های افغانستان و جهان برای پوشش مراسم امضای توافق‌نامه آمریکا و طالبان به دوحه قطر دعوت شدند. در مراسم امضای این توافق‌نامه علاوه بر مایک پمپئو، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و نمایندگان ۳۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی حضور داشتند. این توافق‌نامه به دنبال هفت روز «کاهش خشونت» و ۱۸ ماه مذاکرات فشرده میان آمریکایی‌ها و طالبان امضا می‌شود. دولت افغانستان به این نشست دعوت نشده، اما هیأتی شش عضوی را به دوحه اعزام کرده است.
انتظار می‌رود این توافق‌نامه زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم کند. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان هم به‌عنوان میهمان در این مراسم شرکت داشت و اندکی پیش از امضای توافق‌نامه خواستار خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان شد. در همین حال اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، پیش‌تر گفت که توافق‌ با طالبان مشروط است و اگر این گروه تعهداتش را نقض کند، احتمال لغو آن وجود دارد.


کشمکش پمپئو با قانون‌گذاران آمریکایی بر سر ترور سردار سلیمانی و پیامدهای آن
با وجود اصرار اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، وزیر امور خارجه این کشور که در جمع قانون‌گذاران آمریکایی حاضر شده بود، از عذرخواهی به علت کوچک‌نمایی آسیب‌های واردشده به نظامیان این کشور در پی حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه عین‌الاسد خودداری کرد.
به گزارش سی.ان.ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که روز گذشته در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شده بود تا توضیحاتی درباره اقدام اخیر دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی ارایه دهد، از عذرخواهی از جانب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کرد که با اظهاراتش شدت و جدیت آسیب‌های مغزی کارکنان نظامی آمریکا را در پی حمله انتقام‌جویانه سپاه پاسداران ایران به پایگاه آمریکا در عین‌الاسد عراق کوچک‌نمایی کرده بود. شرمن، نماینده آمریکایی در این جلسه گفت: «آقای پمپئو آیا می‌خواهید که از فرصت استفاده کنید؟ یک سوال آری یا نه است. آیا می‌خواهید که امروز و در اینجا از کارکنانی که جراحات‌شان را بی‌اهمیت جلوه دادید، عذرخواهی کنید؟»
وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت که هیچ‌گاه هیچ‌گونه جراحتی را بی‌اهمیت جلوه نداده است؛ از این‌رو، شرمن پرسید که آیا مایل است از جانب دولتی که در آن خدمت می‌کند، عذرخواهی کند.پس از حمله موشکی سپاه به عین‌الاسد، ترامپ شدت آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در اثر این حمله را کتمان کرده و  آن را «سردرد» خوانده بود که بعدها با مشخص‌شدن ابعاد این آسیب‌ها، انتقادهای زیادی را علیه ترامپ و دولتش برانگیخت.پمپئو در ادامه گفت: «ما برای جان هر یک از کارکنان نظامی آمریکایی ارزش زیادی قائلیم. دلیل تمامی سیاست‌هایی که در ایران به کار گرفته‌ایم همین است.»


تعداد بازدید :  231