شماره ۱۹۲۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
رویداد

در پی انتشار بیانه منسوب به شکارچیان و اعتراف به مسموم‌کردن تالاب میانکاله
شکایت محیط‌زیست مازندران از شکارچیان

[شهروند]  «ما شکارچیان این منطقه با تزریق سم به سطح دریا و مراتع میانکاله هشداری جدی به مسئولان دادیم تا دست از این‌گونه رفتار خود بردارند وگرنه با عواقب بدتری روبه‌رو خواهند شد.» این بخشی از بیانیه‌ای است منسوب به شکارچیان شرق مازندران که در آن به طور ضمنی کشتن پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله ناشی از تزریق عمدی سم به این تالاب اعلام شده است. از اواخر دی ماه تاکنون بیش از 20‌هزار پرنده مهاجر وحشی در این نقطه از مازندران تلف شده‌اند و بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی این تلفات به دلیل سم بوتولیسم بوده است. در حالی که پیش‌ از این هم گروهی از متخصصان به این نتیجه درباره علت تلفات وسیع در میانکاله ایراد گرفته بودند، حالا انتشار بیانیه منسوب به شکارچیان دوباره این بحث را داغ کرده است. در این بیانیه که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، آمده است که «مردم هم در جریان باشند اخباری که از طریق رسانه‌ها اعلام‌می‌شود، مبنی بر اینکه این پرندگان بر اثر یک نوع باکتری از بین رفته‌اند، دروغی بیش نیست.» به دنبال این بیانیه روز پنجشنبه اداره محیط‌زیست استان مازندران اعلام کرد که از شکارچیان شکایت کرده است. در بیانیه منصوب به شکارچیان شرق مازندران ادعا شد که آنها این سم را در انتقام از دولت و به خصوص محیط‌زیست انجام دادند که در سال‌های اخیر برخوردشان را بر شکارچیان متخلف گسترش دادند و آنها با ریختن سم به داخل آب تالاب میانکاله و تلفات چندین هزار پرنده مهاجر به نوعی انتقام خودشان را از دولت و محیط‌زیست گرفتند. آنها در نامه‌شان تهدید کرده‌اند در صورتی که جلوی شکار آنها را بگیرند، دوباره این کار را تکرار خواهند کرد تا «صدای سازمان‌های جهانی» هم بلند شود.
به دنبال این ماجرا حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط‌زیست مازندران خبر داد که پیرو این بیانیه، محیطزیست در قالب تشویق اذهان عمومی از بیانیه منسوب به شکارچیان شرق استان مازندران به دستگاه قضائیه شکایت کرد. او به ایرنا گفت: «اداره حقوقی محیط‌زیست استان مازندران مصمم به پیگیری شکایت از شکارچیانی است که این بیانیه را منتشر کردند و پس از آن قطعا نیروهای انتظامی و قضائی صادرکنندگان احتمالی این بیانیه را شناسایی کرده و تحویل قانون خواهند داد.»


آغاز بارش‌ها در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور از امروز
[شهروند] مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید شنبه (دهم اسفند ماه) و یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) در بیشتر مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود. از بعدازظهر شنبه با ورود سامانه بارشی از سمت شمال‌غرب به کشور، بارش باران و برف در این منطقه شروع خواهد شد. صادق ضیاییان دراین‌باره گفت: «از روز یکشنبه (دهم اسفند ماه) نیز در مناطق شمال‌غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش برف و باران و وزش باد و در استان‌های ساحلی خزر بارش باران و وزش باد و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و باران پیش‌بینی‌می‌شود.» او ادامه داد: «روز دوشنبه (دوازدهم اسفند ماه) هم این سامانه بارش در شمال‌غرب و غرب تضعیف خواهد شد و در سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز و همچنین شمال‌شرق فعال خواهد بود. در روز دوشنبه کاهش دما و وزش باد نسبتا شدید در نوار شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: «در روز سه‌شنبه (سیزدهم اسفند ماه) این سامانه در شمال‌شرق سبب ریزش برف و باران شده است و در اواخر وقت از کشور خارج‌می‌شود.» به گزارش «ایسنا»، ضیاییان درباره وضع جوی پایتخت گفت: «آسمان پایتخت در یازدهم اسفند ماه نیمه‌ابری به‌تدریج همراه با افزایش ابر و وزش باد و بارش باران از اوایل شب با بیشترین و کمترین دمای 17 و 6 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.»


تعداد بازدید :  236