شماره ۱۹۲۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
میز خبر

روز گذشته دومین پرستار کشور در اثر ابتلا به کرونا جانش را از دست داد
پرستار فوت‌شده بیماری زمینه‌ای نداشت

[شهروند] روز گذشته دومین پرستار کشور در جدال با کرونا جانش را از دست داد. رامین عزیزی‌فر، پرستار بیست‌وچهارساله بیمارستان بهارلو تهران بود که دوم اسفند ماه با علایم کرونا در بیمارستان محل خدمتش بستری شد. سیدعباس کشفی، عضو شورای مرکزی خانه پرستار در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید در روزهای ابتدایی برای گرفتن تنفس و دارو برای او از لوله استفاده شد و بعد که به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل شد، در اتاق عمل برای او از سیستم تنفسی جدید استفاده کردند، اما در نهایت و پس از گذشت بیش از 10 روز نتوانست با بیماری مقابله کند. «ما هنوز نمی‌دانیم این ویروس چطور عمل می‌کند. دو پرستار از دست داده‌ایم و این درحالی است که این پرستاران جوان بودند و هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند و هیچ تحقیقی نشده است، اما حس می‌کنیم برای افرادی چون پرستاران و پزشکان که خیلی درگیر این بیماری هستند، این ویروس جهش پیدا می‌کند و تأثیرات منفی بیشتری دارد.»  
کشفی می‌گوید وضعیت پرستاران در بیمارستان‌ها مناسب نیست. کمبودها همچنان زیاد است و لازم است تدابیر درستی تبیین‌شود. «همکاران ما امکانات اندکی دارند. لباس، دستکش و مواد ضدعفونی از جمله چیزهایی است که کمبودش احساس‌می‌شود و این کمبودها در شهرهای دیگر شدیدتر است. هر روز تماس‌های بسیاری از کمبود محلول ضدعفونی‌کننده و سایر موارد دریافت می‌کنیم. نبود امکانات، ریسک رسیدگی به بیماران را بالا می‌برد و در عین حال جان کادر درمان را هم بیشتر با خطر مواجه می‌کند.»
او می‌گوید همکارانش در بیمارستان‌ها در شرایط سختی مشغول به کارند و در این شرایط لازم است درک مشترکی از فضا وجود داشته باشد، مردم آرامش‌شان را حفظ کنند و در صورت دیدن علایم بالینی ابتدایی در خانه بمانند. «پسرعموی من در کرج زندگی می‌کند. چند روز قبل تب داشت و توصیه‌ام این بود که در خانه بماند و استراحت کند و حالا حال عمومی‌اش بهتر است.» به گفته کشفی اعتماد مردم به کادر درمان مهم است و دیدن فیلم‌هایی در فضای مجازی از برخورد بد با کادر درمان فقط باعث دلسردی و افزایش فشار بر آنها خواهد شد.درحالی روز گذشته خبر فوت عزیزی‌فر آمد که دو روز قبل جامعه پرستاری نخستین پرستارش را در حین مقابله با کرونا از دست داد. نرجس خانعلیزاده، پرستار بیست‌وپنج ساله بیمارستان امام(ره) لاهیجان نخستین پرستاری بود که بدون بیماری زمینه‌ای جانش را به خاطر ابتلا به کرونا از دست داد.


هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم شد
[شهروند] براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت دیروز نارنجی بود؛ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و با شاخص 128.
براساس این گزارش شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. براساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول (سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تأثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد که در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت. در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می‌شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.


تعداد بازدید :  352