شماره ۱۹۲۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
کرونا همه قاره‌ها را درگیر کرد

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا به گونه‌ای جهش پیدا کرده که نخستین موارد آن در قاره آفریقا نیز مشاهده شده است. مدارس در ژاپن به مدت حداقل یک ماه تعطیل شده‌اند. عربستان‌سعودی ورود زائران حج عمره را موقتا تعلیق کرده است. بازارهای بورس سقوط کرده‌ است و مقامات آمریکایی نیز اعلام‌کردند افراد بیشتری باید تست شوند. گسترش موارد مبتلا به ویروس کرونا در اروپا و خاورمیانه و سرایت آن در 48 کشور دیگر نشان‌دهنده به صدا درآمدن زنگ خطر در بیشتر کشورهای جهان است.
به نظر می‌رسد بیماری ناشی از ویروس کرونا که برای نخستین بار در ماه دسامبر در چین تشخیص داده شد، وارد فاز نگران‌کننده جدیدی شده است: این ویروس در بیمارانی در آلمان و آمریکا مشاهده شده که هیچ علایم شناخته‌شده‌ای نداشته‌اند؛ آنها به مناطق درگیر سفر نکرده بودند. به همین ترتیب این ویروس ممکن است به‌طور ناشناخته‌ای در اجتماع‌های کوچک درحال گسترش باشد.اما 59 مورد مبتلا در آمریکا نیز شناسایی شده‌ که یا خود از سفر خارجی بازگشته‌اند یا در تماس با افرادی بودند که به تازگی سفر کرده بودند. 14 مورد در آمریکا مربوط به افرادی است که از شهرهای آلوده به این ویروس در چین بازگشته بودند.حالا کالیفرنیا تلاش‌های گسترده‌تری برای پیداکردن افرادی در پیش گرفته که ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشند. مقامات ایالتی و فرماندار کالیفرنیا از روز پنجشنبه در تلاش هستند تا رفت‌و‌آمدهای زنی در شمال کالیفرنیا را پیگیری کنند که به اعتقاد آنها نخستین نفری است که به این ویروس در آمریکا بدون سفر به خارج از کشور یا در تماس با افراد شناسایی‌شده، مبتلا شده است. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا با اعلام اینکه خطر کمی سلامت عمومی را تهدید می‌کند، قول داد که اقدامات لازم و فوری به کار گرفته شود. او همچنین با اشاره به اینکه ایالت کالیفرنیا تنها 200 کیت تشخیص کرونا دریافت کرده است، گفت که مقامات دولتی به‌زودی تعداد بیشتری به این منطقه خواهند فرستاد.همان‌طور که رهبران کشورهای اروپایی  تلاش می‌کنند تا ویروس جدید کرونا را کنترل کنند، شیوع گسترده آن در شمال ایتالیا و کشته‌شدن بیش از 2هزارو800 نفر نشان می‌دهد باید شیوه عملکرد خود را تسریع کنند.
به گزارش سی‌ان‌ان، اروپا برای کنترل شیوع این دسته از بیماری‌ها آمادگی دارد. اتحادیه اروپا رسما هیچ وظیفه‌ای برای وضع قوانین بهداشت و سلامت در میان کشورهای عضو ندارد، اما با این حال، توصیه‌های لازم را منتشر کرده است و هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از گسترش این ویروس را انجام می‌دهد. اهمیت هماهنگی از آن جهت است که کشورهای اروپایی مرزهای خود را با یکدیگر نمی‌بندند، اما با این حال دولت‌هایشان به یکدیگر اطمینان و تمایلی به همکاری با یکدیگر ندارند. اتحادیه اروپا انجمنی تشکیل داده است تا تمام اطلاعات مجهول را درباره این ویروس در اختیار مردم قرار دهد. به نظر می‌رسد این شیوه تاکنون جواب داده است. هر چقدر که اروپا برای رفع این بحران عملکرد خوبی داشته باشد، شیوع آن سهوا منجر به شعله‌ورشدن بحث‌های پیرامون این ویروس شده است. در سیاست اتحادیه اروپا، اعتماد اهمیت بسیاری دارد. کشورهای کوچکتر و فقیرتر عضو این اتحادیه اغلب بحث می‌کنند که کشورهای پولدارتر، تأثیر بیشتری در تعیین اهداف اروپا دارند. شیوع ویروس کرونا این فرصت را به اتحادیه اروپا داده تا در سیاست‌گذاری به الگویی برای کشورهای جهان تبدیل شود. روز دوشنبه کمیسیون اروپا اعلام کرد که برای پیشگیری از شیوع این ویروس بودجه‌ای معادل 252‌میلیون دلار مشخص کرده است. درحالی‌که این رقم کم نیست، اما این سوال را مطرح می‌کند که هر کسی در رابطه با این بحران چگونه می‌تواند در جهان پیشرو باشد. آدام کوچارسکی، استادیار دانشکده بهداشت و پزشکی مناطق گرمسیری دراین‌باره گفت: «به نظرم داشتن افرادی که توانایی انجام هماهنگی را دارند، مهم‌تر از یک کشور یا یک نفری است که می‌تواند آن را رهبری کند. هماهنگی در بریتانیا و فرانسه بسیار حیاتی است.»
به همین ترتیب شاید بتوان توضیح داد که چرا 130میلیون دلار از کل این بودجه، در خارج از اتحادیه اروپا خرج می‌شود. ممکن است برخی‌ها بپرسند چرا اتحادیه اروپا خود را در مرکز این بحران قرار می‌دهد، اما به گفته یکی از محققان ارشد در مرکز تحقیقات سیاست‌های اروپا «اتحادیه اروپا دو روی دارد، از یک طرف به‌عنوان رهبر جهانی به آفریقا و چین می‌رود و برای حل مشکلات کمک مالی می‌کند و از طرف دیگر، این پروژه‌ای ناقص است که کنترل کمی در برابر کشورهای عضو دارد.»


تعداد بازدید :  212