شماره ۱۹۲۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
با دستور ستاد مبارزه با ویروس کرونا
نماز جمعه در 23 استان برگزار نشد
مسئول دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه: استان تهران نهادهای امامت جمعه در چند روز گذشته اطلاع‌رسانی کرده‌اند تا کسانی که دچار ناراحتی قلبی هستند یا احساس می‌کنند سرماخوردگی یا بیماری دارند در نماز جمعه این هفته شرکت نکنند. اگر مواردی توسط وزارت بهداشت و نظر کارشناسی این وزارتخانه مطرح شود و توصیه بر آن باشد که موقتاً نمازهای جمعه استان تعطیل شود، با مدیران استانی مشورت خواهد شد و درنهایت تصمیم‌گیر اصلی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواهد بود. البته به نظرات کارشناسی وزارت بهداشت اهمیت جدی داده خواهد شد

از اولین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی به امامت آیت‌الله طالقانی که در مرداد‌ سال 58 برگزار شد، بیش از 40‌سال می‌گذرد. در تمام این سال‌ها نماز جمعه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تریبون‌های ایران عمل کرده است و حتی در شرایط تهدیدهای دهه شصت هم تعطیل نشد. حالا پس از طی چهار دهه از انقلاب، نماز جمعه برای اولین‌بار به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد.
روز چهارشنبه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که «نماز جمعه به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده است، برگزار نخواهد شد.» اما ستاد برگزاری نماز جمعه تهران اعلام کرده بود در هماهنگی با اورژانس تهران و همچنین وزارت بهداشت، نماز جمعه این شهر برگزار خواهد شد. درنهایت براساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور که به ستاد اقامه نماز تهران ابلاغ شد، قرار شد نماز جمعه تهران و چند مرکز استان کشور برگزار نشود. در اطلاعیه این شورا گفته شد که «به درخواست وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، نماز جمعه این هفته در مرکز 23 استان برگزار نمی‌شود.» براساس این گزارش قرار شد در شهرهای تهران و قم هم نماز  جمعه این هفته برگزار نشود. البته بعد از این اطلاعیه مسئول دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان تهران درباره برگزاری نمازهای جمعه این هفته شهر و شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: «نماز جمعه شهر تهران و ۳۸ نقطه شهرستان‌های استان تهران برقرار و به قوت خود باقی است.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود سیاح در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: «تهمیداتی برای مصلی‌هایی که در آن نماز جمعه برقرار است، انجام شده است. کلیه صحن‌ها، سرویس‌های بهداشتی، سرویس‌های ایاب و ذهاب و وسایلی که مردم با آن ‌ممکن است ارتباط داشته باشند، ضدعفونی خواهد شد که موارد اولیه آنها نیز انجام شده است.» او درباره تعطیلی احتمالی نماز جمعه استان تهران نیز اظهار کرد: «اگر مواردی توسط وزارت بهداشت و نظر کارشناسی این وزارتخانه مطرح شود و توصیه بر آن باشد که موقتاً نمازهای جمعه استان تعطیل شود، با مدیران استانی مشورت خواهد شد و درنهایت تصمیم‌گیر اصلی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواهد بود. البته به نظرات کارشناسی وزارت بهداشت اهمیت جدی داده خواهد شد.»
ستاد نماز جمعه استان نیز اعلام کرد که نماز جمعه این شهر را با تمهیدات خاص بهداشتی برگزار خواهد کرد. این ستاد حتی برای نمازگزاران دستورالعمل‌هایی نیز ارایه کرد. پیشتر نیز تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در اطلاعیه‌ای از برخی اقدامات شورای تأمین استان قم در ضدعفونی مضجع شریف انتقاد و اعلام کرده بود ساختار معماری حرم مطهر به شکلی است که از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند. آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز در متنی که منتشر کرد نوشت: «عرض می‌کنم با توجه به اینکه تولیت نماز جمعه کشور به شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه واگذارشده است، برحسب بیانیه‌ای که اعلام شد این هفته نماز جمعه در مشهد برگزار نمی‌شود، علیرغم اینکه در این مورد از ائمه جمعه و نمایندگان، ولی فقیه در استان‌ها نظرخواهی و مشورت نشده است، این‌جانب اطاعت کرده و نماز جمعه را برگزار نکردیم.»اما درنهایت روز گذشته نماز جمعه تهران و قم و دیگر مراکز مشکوک به شیوع ویروس به پیروی از اطلاعیه ستاد مبارزه با کرونا برگزار نشد.

افزایش تعداد چهره‌های سیاسی مبتلا به کرونا
همچنین طی دو روز گذشته خبرهایی درباره ابتلای برخی دیگر از مقامات و چهره‌های سیاسی به کرونا منتشر شد. ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتشار ویدیویی اعلام کرد که آزمایش کرونای او مثبت اعلام شده است و قصد دارد روند درمانی خود را آغاز کند. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری نیز مقام عالی‌رتبه دیگری بود که آزمایش کرونای او مثبت اعلام شد. از سوی دیگر، ‌هادی خسروشاهی، که مدت‌ها سفیر ایران در مصر و واتیکان بود، به بیماری کرونا مبتلا شد اما به دلیل کهولت سن نتوانست روند بهبود را طی کند و جان خود را از دست داد. همچنین همشیره آیت‌الله شبیری زنجانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت. پیشتر اخباری مبنی بر ابتلای این مرجع به ویروس کرونا منتشر شد که بعد این خبر تکذیب شد.


تعداد بازدید :  198