شماره ۱۹۲۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های جمعیت هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده
چطور «پیش‌بینی» باعث پیشگیری شد؟
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با «شهروند»: با پیش‌بینی حادثه،‌ تمهیدات سازمان امداد و نجات برای امدادرسانی به مناطق درگیر با حوادث جوی اتخاذ شد. جمعیت هلال‌احمر ارزیابی لازم را انجام داد و برنامه‌ریزی‌های خود را پیش از حادثه برای پیشگیری و کاهش خسارات آغاز کرد.

[حسام خراسانی] کولاک و باران در چند روز گذشته، آخر هفته پرحادثه‌ای را در سراسر کشور رقم زد. هفت استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی شد. در این حوادث اورژانس، جمعیت هلال‌احمر، پلیس راهور و راهداری به کمک مردم مانده در برف و بهمن شتافتند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»‌ در تشریح این خدمات با اشاره به آمادگی نیروهای امدادرسان اعلام کرد: «با توجه به پیش‌بینی‌ها و ارزیابی انجام‌شده، از روزهای پیش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر برنامه‌ریزی‌های خود را برای پیشگیری و کاهش خسارات آغاز کرد.» او بر یک موضوع تأکید دارد و آن پیش‌بینی حادثه است. از نگاه مرتضی سلیمی، برنامه‌ریزی‌های نهادهای مربوط پیش از وقوع حادثه باعث کاهش خسارت‌ شد. «شهروند» به همین منظور به بررسی و واکاوی فعالیت جمعیت هلال‌احمر در سیل اخیر پرداخته است.   
امداد بی‌وقفه روایتی دیگر از خدمت‌رسانی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در روزهای پایانی هفته گذشته است. امدادرسانی تیم‌های عملیاتی در هفت استان کشور و اسکان اضطراری ده‌ها‌هزار نفر تنها گوشه‌ای از خدمات ارایه‌شده این جمعیت در سه روز گذشته بوده است. بار دیگر سیل برخی از استان‌های کشور را در برگرفت و به چند روستا خسارت زد. هفت استان ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، قم، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در روزهای گذشته تحت‌تأثیر شرایط نامساعد جوی قرار گرفتند. به گزارش «شهروند» رفع مشکلات پیش‌روی استان‌ها و مدیریت شرایط اضطراری ازجمله برنامه‌های جمعیت ‌هلال‌‌احمر در این حادثه بود؛ موضوعی که صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان نیز بر آن تأکید دارد. رضایی با اشاره به کنترل و پیش‌بینی‌های انجام‌شده قبل از وقوع سیل گفت: «با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، از چند روز پیش برنامه‌ریزی‌های لازم را اتخاذ کردیم.» به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، در امدادرسانی در این سیل بیش از‌ یک‌هزار امدادگر مشارکت‌ داشته‌اند.

پیش از حادثه عملیات آغاز شد
حادثه خبر نمی‌دهد؛ جمله‌ای که بارها و بارها مسئولان مختلف کشور اعلام کرده‌اند، اما مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان معتقد است می‌توان برخی از حوادث را پیش‌بینی و مدیریت کرد. او با اشاره به سیل اخیر در غرب کشور گفت: «ما ارزیابی دقیقی از حادثه قبل از وقوع به دست آوردیم، یعنی حادثه را شناختیم.»‌ پیش‌بینی حادثه باعث شد جمعیت هلال‌احمر 72 ساعت پیش از شروع بارش، عملیات امدادی را آغاز  ‌کند؛ نکته‌ای که رضایی نیز بر آن تأکید دارد. او در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود گفت: «سه روز پیش از حادثه جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور نهادهای مختلف تشکیل شد.» بنا به گفته رضایی، در این جلسه نحوه پاسخگویی به حادثه بررسی و سناریوها و دستورالعمل‌های لازم تدوین شد.

آموزش و آگاهی‌سازی؛ نخستین قدم
آگاهی‌بخشی از دستورالعمل‌های مهمی است که مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر لرستان بر آن تأکید دارد. او در توضیح این موضوع گفت: «با توجه به شیوع بیماری کرونا، یکی از سرفصل‌های آموزش که مدنظر قرار گرفت، نحوه پیشگیری و مقابله با این ویروس هنگام بحران بود. این آموزش هم برای امدادگران هم شهروندان لحاظ شد.» بنا به گفته رضایی، ایجاد کمپ و محل‌های اسکان اضطراری یکی دیگر از مواردی است که برنامه‌ریزی لازم برای آن اتخاذ شد. او در این‌باره گفت: «اسکان اضطراری در 86 نقطه تعریف شد. با مسئولان مختلف برای ارایه خدمات درمانی و رفاهی هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.» لایروبی رودخانه، به‌روزرسانی تجهیزات، تقویت شارژ انبارهای امدادی، تهیه نقشه جامع و بهره‌گیری از دو بالگرد از دیگر برنامه‌ریزی‌های اتخاذشده جمعیت هلال‌احمر برای کاهش خسارت در سیل اخیر در استان لرستان به شمار می‌آید.

همکاری مستمر نهادها
رضایی با اشاره به همکاری مستمر تمام نهادها در امدادرسانی اخیر گفت: «با اتخاذ همین سیاست‌ها، شاهد کاهش مشهود خسارات‌ بودیم.» او با مقایسه سیل اخیر با سیل‌های دیگر استان گفت: «هلال‌احمر با توجه به آموخته‌های گذشته، برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های عملیاتی خود را در سیل اخیر اجرا کرد. ما در این حادثه از فاجعه‌ای انسانی و سهمگین جلوگیری کردیم. برنامه و اقدامات عملی پیش از حادثه نشان می‌دهد ما می‌توانیم با اتخاذ سیاست‌های صحیح حوادث طبیعی را مدیریت کنیم و خسارت‌های ناشی از آن را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم. اگر این سیاست‌ها اعمال نمی‌شد، امروز ما با فاجعه روبه‌رو بودیم.» مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان در تکمیل صحبت‌های خود افزود: «یکی از موارد تبدیل این تهدید به فرصت، ارتقای سطح آموزش و بهداشت در جامعه و از همه مهم‌تر نهادینه‌کردن آموزش همگانی است.» صارم رضایی با اشاره به اسکان اضطراری تعدادی از مردم مناطق در معرض سیل گفت: «در ۱۰۴روستا در استان به ۱۶۴۶ نفر امدادرسانی شده است. ۵۹۲ نفر اسکان اضطراری داده و‌ ۳۵ نفر به مناطق امن منتقل شدند. همچنین ۱۹۸ خانه تخلیه شد.» بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان چادر، پتو، حبوبات، پک یک‌ماهه، ۷۲ساعته و ۲۴ساعته بین هم‌استانی‌ها توزیع شد و امدادرسانی همچنان ادامه دارد. رضایی با اشاره به استقرار تیم امداد و نجات سیلاب سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور به همراه اعضای تیم فدراسیون قایقرانی در استان لرستان  افزود: «با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، امدادگران با بهره‌گیری از قایق کایاک و عبور از رودخانه خود را به روستا‌های صعب‌العبور رساندند و اقلام امدادی مورد نیاز را در اختیار ۳۸خانوار در دو روستای آب سرده و سه سوت قرار دادند.»

برف و کولاک زده، راه خراب است، نرو
تقویت و شارژ انبارهای امدادی استان‌ها با اقلام زیستی و امدادی، تهیه نقشه شرایط جوی مناطق در معرض آسیب، هماهنگی استقرار بالگرد در استان‌های در معرض خطر، پیش‌بینی بالگرد در استان‌های معین، تعیین استان‌های معین اول و دوم برای زمان حادثه،‌ هماهنگی برای ارسال بسته‌های غذایی 72ساعته به استان‌های در معرض خطر، تقویت ناوگان خودروهای امدادی، هماهنگی با فدراسیون قایقرانی برای در اختیار قراردادن قایق‌ و افراد متخصص، و تخصیص اعتبار برای خرید بسته غذایی 72ساعته برای استان‌های در معرض آسیب از دیگر برنامه‌ریزی‌های جمعیت هلال‌احمر در سیل اخیر به شمار می‌آید؛ مواردی که مرتضی سلیمی، سکاندار امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر بر آن تأکید دارد. مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با «شهروند»‌ ضمن تشریح اقدامات این جمعیت در مقابله با سیلاب لرستان گفت: «آماده‌سازی طرح عملیاتی نحوه مقابله با سیلاب با استقرار نماینده سازمان امداد و نجات در لرستان، اعزام تیم جست‌وجو و نجات در سیلاب از استان همدان به شهرستان پلدختر، پیش‌بینی ٨۵ نقطه برای اسکان اضطراری، استقرار بالگردهای امدادی در سطح استان و استان‌های معین، تقویت و شارژ انبارهای امدادی شعب و فراخوان تیم‌های نجات در آب‌های خروشان فدراسیون قایقرانی و استقرار در پلدختر ازجمله اقدامات جمعیت هلال‌احمر در استان لرستان بود.» سلیمی با اشاره به اینکه با پیش‌بینی حادثه،‌ تمهیدات سازمان امداد و نجات برای امدادرسانی به مناطق درگیر با حوادث جوی اتخاذ شد، گفت: «با توجه به گزارش‌های سازمان هواشناسی، جمعیت هلال‌احمر ارزیابی لازم را انجام داد و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر برنامه‌ریزی‌های خود را پیش از حادثه برای پیشگیری و کاهش خسارات آغاز کرد.» مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات در پایان گفت‌وگو  با اشاره به شرایط جوی و شیوع ویروس کرونا توصیه کرد هموطنان از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

همه‌جا هستند، در هر زمان
فرقی نمی‌کند برف ببارد یا باران، سیل جاری شود یا کولاک کوهستان را در بر بگیرد، زلزله بیاید یا ویروسی شیوع پیدا کند؛ آنان آماد‌ه‌اند برای یاریگری. همه‌جا هستند، هر جا که اراده کنند؛ این خاصیت فعالیت داوطلبی است؛ تابستان، زمستان و شب عید هم ندارند؛ داوطلب‌اند و همیشه حاضر به خدمت؛ درباره امدادگران جمعیت هلال‌احمر حرف می‌زنم .تنها مرور همین خبرهای آخر هفته گذشته کافی است تا شاهد این ایثار اجتماعی  باشیم. خدمت در زلزله شمال غرب کشور، سیل اخیر و مقابله با  ویروس کرونا بخشی از این خدمات است.

آمادگی صددرصدی
سلیمی با اشاره به اینکه ما شنبه هفته گذشته هشدارهای لازم را دریافت کردیم، افزود: «طبق اطلاعات دریافتی پنج استان چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، خوزستان و لرستان مرکز سیلاب خواهند بود. همچنین مشخص شد که در لرستان حساسیت بیشتری وجود دارد. احتمال وقوع سیل در دو استان قم و اصفهان هم وجود داشت. به همین منظور تمهیدات لازم برای استان‌های درگیر صورت گرفت و ما می‌توانیم بگوییم با آمادگی صددرصدی با این حادثه روبه‌رو شدیم.»

خدمت ادامه دارد
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام از امدادرسانی به ۱۹خانوار و ۷۴ حادثه‌دیده با ورود توده بارشی در این استان خبر داد. حسین عارفی گفت: «تاکنون نیروهای امدادی ۱۴مورد تخلیه آب را در شهرستان‌های ایوان و چرداول انجام داده‌اند.» او همچنین بیان کرد: «دوخانوار روستایی سیل‌زده در مناطق روستایی شوراب و سفید خانی علیا از توابع شهرستان سیروان که بر  اثر بارندگی‌های شدید منزل روستایی آنها تخریب شده بود توسط نجات‌گران هلال‌احمر سیروان در مکان امن به شکل اضطراری اسکان داده شدند.» او افزود: «در شهرستان چرداول، هلال‌احمر برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان یک سالن ورزشی تجهیز کرده و در  صورت ضرورت و نیاز، اماکن ورزشی استان برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان تجهیز می‌شوند. نیروهای امدادی هلال‌احمر در سراسر استان تا خروج کامل این سامانه در حالت آماده‌باش به سر می‌برند تا در صورت بروز حادثه وارد عمل شوند.» خدادادی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز از آماده‌باش شعب جمعیت هلال احمر استان خوزستان در هفته گذشته خبر داد. او با اعلام این خبر افزود: «تمامی توان لجستیکی جمعیت‌های هلال‌احمر درسراسر استان خوزستان نیز آماده به کار شده است.» خدادادی عنوان کرد: «با اشاره به احتمال سیلابی شدن بخش‌هایی از شمال استان خوزستان ضروری است ظرفیت سد‌ها و میزان بارندگی به صورت مستمر رصد شود.» او همچنین افزود: «وضعیت امکانات و آمادگی نیروهای جمعیت هلال‌احمر در شرایط خوبی است و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود تکیه بر نیروهای داوطلب است، زیرا سرمایه اجتماعی جمعیت هلال‌احمر نیروهای داوطلب آن است.»


تعداد بازدید :  198