شماره ۱۹۲۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند
صفحه را ببند
هشدارها و اقدامات پیشگیرانه از تلفات جانی جلوگیری کرد
خاموشی و سیل، میهمان این روزهای روستاییان لرستانی

[شهروند] پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد. بخش‌های زیادی از شهرها و روستاهای زاگرس مرکزی گرفتار سیلاب شدند. عمده خسارت‌ها در لرستان متمرکز است. راه ارتباطی350 روستا در این استان قطع شده است و برخی مناطق هم در محاصره کامل سیل هستند، 30 روستا هم دچار رانش شدند و برخی جاده‌های اصلی در این منطقه مسدود شده است. برآورد‌های اولیه از خسارت 600‌میلیارد تومانی به راه‌های مواصلاتی این استان حکایت دارد. در برخی روستاهای این مناطق سیل و طغیان رودخانه دسترسی به آب آشامیدنی را غیرممکن کرده است. برخی روستاها هم در خاموشی هستند و مسئولان شرکت برق این استان اعلام کردند تا بازگشایی مجدد جاده‌ها راهی برای برقراری مجدد جریان برق وجود ندارد. شهر پلدختر و معمولان هم که از دو روز گذشته در آماده‌باش کامل بودند، با خطر ورود آب به شهر مواجه‌اند. هرچند گفته می‌شود با کاهش بارندگی‌ها در بالادست، دِبی رودخانه کشکان رو به کاهش گذاشته، اما همچنان گاز شهر معمولان قطع است و شرایط در این مناطق به حالت عادی بازنگشته است. بارندگی و طغیان رودخانه‌ها برخی نقاط دیگر کشور را هم درگیر کرده است. بارش شدید باران و جاری‌شدن سیل باعث سقوط یک شهروند ایلامی در کانال آب و جان باختن او شد. از شهرستان کوهرنگ در چهارمحال‌‌وبختیاری هم خبر می‌رسد راه ارتباطی تعداد زیادی از روستاهای این منطقه قطع شده است. بارش شدید باران خسارت‌های قابل توجهی به راه‌های ارتباطی استان‌های ایلام و اصفهان وارد کرده و برخی محورهای این مناطق مسدود شده است.
آن‌طور که گفته می‌شود اوضاع در روستاهای لرستان وخیم است. با اینکه مسئولان این استان اعلام کردند جاری‌شدن سیل هیچ تلفات جانی در پی نداشته، اما قطع راه‌های ارتباطی و رانش زمین در این روستاها شرایط دشواری را برای ساکنان این مناطق پیش آورده است. گودرز امیری، ‌معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان از رانش زمین در 30 روستا خبر داد. به گفته او جاده اصلی خرم‌آباد- دلفان به‌طور کامل مسدود شده و در چند نقطه جاده ترانزیتی خرم‌آباد- اندیمشک تخته‌سنگ‌های بزرگی سقوط کرده، 30 کیلومتر از جاده خرم‌آباد به پلدختر هم زیرآب رفته و عملا راه دسترسی مرکز استان به پلدختر مسدود است. امیری درباره اوضاع روستاهای لرستان هم توضیح داد: «سیل باعث قطع ارتباط 350 روستا شده و درحال حاضر 20 روستای این استان دسترسی به آب آشامیدنی ندارند.» ورود آب به شهر نورآباد خسارت‌هایی را به همراه داشته است. آن‌طور که استانداری لرستان اعلام کرده، بارش بی‌وقفه باران در نورآباد خسارت‌هایی را به واحدهای مسکونی و تجاری وارد کرده است. نیروهای هلال‌احمر در قالب چند تیم امدادی برای تخلیه آبگرفتگی به این شهر اعزام شدند. براساس اعلام هواشناسی بیشترین بارش‌ها در استان لرستان مربوط به نورآباد است.
اوضاع در شهرستان سلسله لرستان هم مناسب نیست، براساس اعلام شریف خسروی، فرماندار این شهرستان، روستای ملک‌آباد در محاصره کامل است. این درحالی است که از چند روز گذشته بیشترین نگرانی‌ها مربوط به  اوضاع شهرهای پلدختر و معمولان و طغیان رودخانه کشکان بود. همین امر باعث شد تا طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعداد زیادی از ساکنان مناطق پرخطر و حاشیه‌ای رودخانه در این مناطق خانه‌هایشان را تخلیه کنند. حسن رضاییان، فرماندار پلدختر به «شهروند» می‌گوید تمهیدات و اطلاع‌رسانی به‌موقع باعث شد خسارت‌های ناشی از سیل به حداقل برسد: «نگرانی‌هایی درباره تکمیل‌نشدن دیوار ساحلی و ورود آب از نقطه به داخل شهر وجود داشت، اما خوشبختانه مشکل خاصی پیش نیامد و آب هم وارد شهر نشد.» او می‌گوید حجم آب سرازیرشده از حوضه‌های آبریز بالادست به رودخانه کشکان درحال فروکش‌کردن است و مقدار آب واردشده به برخی معابر معمولان که دچار آبگرفتگی شده با کاهش بارندگی و آرام‌شدن رودخانه تا غروب روز چهارشنبه از آب تخلیه می‌شود. اما راه ارتباطی 54 روستا در این منطقه مسدود شده و گاز شهر معمولان همچنان قطع است. تصاویر منتشرشده از خرم‌رود هم نشان می‌دهد سطح آب این رودخانه که از بخش جنوبی و غربی خرم‌آباد گذر می‌کند، کاهش یافته است و خطری شهروندان خرم‌آبادی را تهدید نمی‌کند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از در نظر گرفتن 85 نقطه امن برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان احتمالی خبر داد و گفت: «در برخی نقاط استان آبگرفتگی رخ داده، اما سیل جاری نشده و اوضاع تحت کنترل است، فقط در شهر نورآباد گزارش‌هایی از آبگرفتگی دریافت کردیم که نیروهای ما با چند دستگاه لجن‌کش و پمپ مشغول تخلیه آب از این مناطق هستند.»
براساس اعلام سازمان هواشناسی این سامانه بارشی از ظهر روز چهارشنبه از مناطق غربی کشور عبور می‌کند و شرایط جوی آرام و پایدار می‌شود. هواشناسی لرستان اعلام کرد تا غروب چهارشنبه بارش‌ها در بیشتر مناطق این استان قطع می‌شود.


تعداد بازدید :  292