شماره ۱۹۲۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

شورای امنیت خواستار ابقای فرصت‌های راه‌حل دو کشوری شد
شورای امنیت از فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها خواست فرصت‌های اجرای راه‌حل دو کشوری و شانس‌های موجود را برای تحقق صلح از دست ندهند.به گزارش ایسنا، شورای امنیت در اعلامیه‌ای که به پیشنهاد بلژیک به‌عنوان رئیس دوره‌ای این نهاد ارایه شده بود، تأکید کرد اعضای شورای امنیت حمایت خود را از راه‌حل مذاکرات مبتنی‌بر تشکیل دو کشور اسراییل و فلسطین ابراز کردند. این اعلامیه حمایت جمعی اعضای شورای امنیت ازجمله آمریکا را دربردارد. در این بیانیه که بعد از پایان جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت درباره خاورمیانه منتشر شد، آمده است این حمایت با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی سابق متناسب با قانون بین‌الملل با هدف ایجاد دو کشور اسراییل و فلسطین در کنار یکدیگر در امنیت و صلح در قالب مرزهای به رسمیت شناخته شده صورت گرفته است. طبق این اعلامیه تمام طرف‌ها باید از نابودی فرصت‌های دستیابی به راهکار دو کشور برای بقای شانس‌های صلح عادلانه، فراگیر و دائمی موجود اجتناب کنند. این اشاره صریحی به اعلام اخیر اسراییل مبنی بر عزمش برای احداث هزاران واحد شهرک‌سازی در قدس شرقی دارد که فلسطینی‌ها آن را پایتخت کشور خود در آینده می‌دانند.


آمریکا خواهان تعویق مراسم تحلیف اشرف غنی شد
مقامات آمریکایی از اشرف غنی خواستند مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود را به تعویق بیندازد. به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی از اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان خواستند مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود را به تعویق بیندازد، زیرا این مراسم می‌تواند اعتراضات انتخاباتی را شعله‌ور کند و روند صلح به رهبری آمریکا را به خطر بیندازد.مقامات آمریکایی گفته‌اند تنش‌ها میان غنی و عبدالله عبدالله می‌تواند روند صلح را مختل کند. این درحالی است که محمد اشرف‌ غنی دستور تشکیل کمیسیونی را برای برگزاری مراسم تحلیف او و معاونانش داده است که به‌عنوان برنده انتخابات افغانستان از سوی کمیسیون انتخابات معرفی شده‌اند. به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالله عبدالله رقیب او که در جایگاه دوم قرار گرفته است نیز اعلام کرد کمیسیونی برای برگزاری مراسم تحلیف او به‌عنوان رئیس‌جمهوری تشکیل شده است. از سوی دیگر، گروه طالبان و آمریکا دوره هفت روزه «کاهش خشونت» را آغاز کرده‌اند و در صورت موفقیت،‌ توافق‌نامه میان طرفین در پایان این دوره در بیست‌ونهم فوریه امضا خواهد شد.


کاخ سفید اخراج خبرنگاران چینی را بررسی می‌کند
در اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به اقدام دولت چین مبنی بر اخراج سه خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال، دولت واشنگتن درحال بررسی اخراج خبرنگاران چینی از آمریکاست.به گزارش ایسنا، پایگاه خبری بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد که مقامات دولت واشنگتن قرار بود جلسه‌ای تشکیل دهند و درباره احتمال اتخاذ اقدامی علیه خبرنگاران چینی مستقر در آمریکا تصمیمی بگیرند تا به دولت پکن نشان دهند که واشنگتن به اخراج خبرنگاران آمریکایی مستقر در چین واکنش نشان می‌دهد. ظاهرا تعدادی از مقامات آمریکا موافقند که براساس این تصمیم ده‌ها یا حتی چند صد خبرنگار چینی مستقر در آمریکا از این کشور اخراج شوند. جان اولیوت از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارنظر درباره اقدامات ویژه‌ای که مدنظر قرار گرفته است، امتناع و تنها اخراج خبرنگاران نشریه وال استریت ژورنال توسط دولت پکن را محکوم کرد.او گفت: «اخراج این سه خبرنگار آمریکایی تلاشی دیگر از سوی دولت پکن برای کنترل مطبوعات و جلوگیری از خواندن مطالب مهم درباره چین توسط خوانندگان و همچنین سرمایه‌گذاران جهان است. دولت پکن علت اخراج این سه خبرنگار آمریکایی از چین را انتشار مقاله‌ای با عنوانی نژادپرستانه توسط نشریه وال استریت ژورنال می‌داند که توهینی به خوانندگان چینی بوده است.» گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته گذشته گفته بود: «مردم چین از رسانه‌هایی که مطالب نژادپرستانه منتشر و به چین حمله می‌کنند، استقبال نمی‌کنند. »

 


تعداد بازدید :  197