شماره ۱۹۲۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
تبعات قرار گرفتن در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف»

[یاسمن طاهریان] قرار گرفتن در لیست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی، برنامه ایران را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و راه‌اندازی مبادلات تجاری با اروپایی‌ها بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد. فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کرده بودند تا زمانی که ایران بتواند خود را از لیست سیاه این کارگروه بیرون نگه دارد به تجارت با ایران ادامه می‌دهند.
«اف‌ای‌تی‌اف» که نمایندگان نزدیک به 40 کشور عضو آن هستند، تمام سرمایه‌گذاری‌های نامشروع، از پولشویی گرفته تا تأمین مالی تروریسم را کنترل می‌کند. اگر این کارگروه کشوری را در لیست سیاه یا خاکستری خود قرار دهد، توانایی آن کشور برای دسترسی به بازارهای جهانی یا جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی دچار مشکل می‌شود.
قرار گرفتن در لیست سیاه علاوه بر آنکه وجهه آن کشور را در مبادلات تجاری با کشورهای دیگر لکه‌دار خواهد کرد، سیستم گسترده‌تری را هدف قرار می‌دهد که در آن از بانک‌ها خواسته می‌شود تا برای انجام تراکنش‌های بانکی با کشورهای عضو فهرست، بررسی‌های دقیق‌تری انجام دهند. اشخاص، بانک‌ها و شرکت‌هایی که در این فهرست‌ها قرار دارند برای فرستادن پول به خارج از کشور باید منتظر هزینه‌های بالاتر و تأخیرهای طولانی‌تری باشند.
نهادهای بین‌المللی نیز مانند اتحادیه اروپا از لیست سیاه برای پیش‌بردن تغییر سیاست‌ها استفاده می‌کنند. لیست سیاه اطلاعات پیچیده را ساده می‌کند و در نتیجه ناظران کشورها و بازارهای تجاری هم راحت‌تر می‌توانند رفتار نادرست را مجازات کنند. بعد از قرار گرفتن در این فهرست، ایران فشارهای بیشتری برای دسترسی به سیستم بانکداری بین‌المللی متحمل خواهد شد و تجارت آن با چین و روسیه که از حامیان تجاری هستند‌ نیز مختل می‌شود.
گزارش‌ها همچنین حاکی است که بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، احتمال بسته‌شدن حساب‌های اشخاص حقوقی ایران در بانک‌های خارجی بیشتر خواهد شد و حتی ممکن است حساب‌های بانکی ایرانی‌های مقیم خارج بسته و پول‌های آنها بلوکه شود. از دیگر تبعات قرارگیری در این فهرست می‌توان به بالا رفتن قیمت ارز اشاره کرد. زمانی که ایران نتواند با شرکت‌های خارجی مبادله تجاری داشته باشد، نمی‌تواند ارز را وارد کشور کند؛ به همین ترتیب، بالا رفتن قیمت آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
در کشوری که در لیست سیاه قرار دارد، اگر یک شرکت تجاری بخواهد پولی بفرستد یا دریافت کند احتمال اینکه این تراکنش ناموفق باشد بسیار بالاست. به این دلیل که بانکی که قرار است این پول را دریافت کند یا پول از آن خارج شود قطعا در راستای تحریم‌هایی که علیه آن کشور وضع شده است، این تراکنش را رد خواهد کرد. اگر تراکنشی به هر دلیلی با شرکتی در کشوری که در لیست سیاه قرار دارد انجام شود، معمولا خطرهای جدی آن شرکت را تهدید می‌کند؛ ازجمله جریمه‌های سنگین و احتمال محکوم شدن مدیران اجرایی آن شرکت به حبس. به همین ترتیب هیچ بانک یا موسسه مالی نیز در ایران شعبه‌ای باز نخواهد کرد و به همکاری‌های خود با بانک‌های ایرانی ادامه نخواهد داد. قرارگرفتن در این فهرست حتی تبعاتی برای زمانی که تحریم‌های آمریکا لغو شود به همراه خواهد داشت و روابط تجاری ایران را با مشکلات پیچیده‌تری روبه‌رو خواهد کرد. درحال حاضر با وجود تحریم‌های آمریکا، ممکن است تغییرات چندانی در روند مبادلات تجاری حس نشود، اما زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، مشکلات بیشتری سر باز خواهد کرد و کار ایران سخت‌تر خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  212