شماره ۱۹۱۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

مقتدی صدر به تظاهرات میلیونی تهدید کرد
رهبر جریان صدر عراق به تظاهرات میلیونی و تحصن در اطراف منطقه سبز تهدید کرد. به گزارش ایسنا، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توییتی نوشت: «ما به‌عنوان مردم مظلوم عراق به برگزاری جلسه پارلمان جهت تصویب کابینه وزارتی که سهمیه‌بندی نباشد، چشم دوخته‌ایم؛ کابینه‌ای که اولین مأموریت آن مشخص‌کردن موعد برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف براساس خواسته‌های مردم و محاکمه فاسدان و تجاوزکنندگان به تظاهرکنندگان و همچنین تلاش برای حفظ حاکمیت عراق باشد.»او افزود: «اگر جلسه این هفته برگزار نشود یا برگزار شود اما کابینه تصویب نشود یا اینکه کابینه شامل وزرای متناسب با خواسته‌های مردم و مرجعیت نباشد، تظاهرات میلیونی مردمی و تحصن در اطراف منطقه سبز برای فشارآوردن بر مسئولان جهت نجات عراق از فاسدان، طایفه‌گرایان و نژادپرستان برگزار می‌کنیم.» حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق جمعه تأکید کرد: «پارلمان ملزم است دوشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای برای دادن رأی اعتماد به دولت برگزار کند.»


طالبان: آمریکا پس از امضای توافق‌نامه از افغانستان خارج می‌شود
پس  از اعلام دولت کابل و مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز طرح هفت‌روزه کاهش خشونت در افغانستان،‌ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که براساس توافق‌نامه با آمریکا تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی با اشاره به آغاز این طرح نوشت: «پس از مذاکرات طولانی بین تیم‌های مذاکراتی طالبان و آمریکا توافق‌نامه کامل شده و در تاریخ ۲۹ فوریه ماه جاری (۱۰ اسفند)  توسط هر دوطرف در دوحه امضا می‌شود.» او افزود: «در این مراسم هیأت‌های تعدادی از کشورها و سازمان‌های جهانی به‌عنوان شاهد و ناظر شرکت می‌کنند.» سهیل شاهین تأکید کرد: «براساس توافق‌نامه با آمریکا، تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و اشغال پایان می‌یابد. همچنین به کسی اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند. ما از کشور قطر و دیگر کشورهایی که در این روند همکاری داشتند، سپاسگزار هستیم.»


گوترش خواهان آتش‌بس فوری در ادلب شد
دبیرکل سازمان ملل خواهان آتش‌بس فوری در ادلب سوریه شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: «باید آتش‌بس فوری در ادلب به خاطر پایان فاجعه انسانی و ممانعت از وخامت اوضاع برقرار شود.» او گفت: «برای تقریبا یک‌سال شاهد حملات زمینی دولت سوریه با حمایت حملات هوایی روسیه بودیم.» این ماه درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ترکیه و نیروهای دولتی سوریه رخ داد. گوترش به خبرنگاران در نیویورک گفت: «این کابوسی که موجب رنج و مشکلات طولانی برای مردم سوریه شده است، باید متوقف شود. همین الآن باید متوقف شود.»


کلینتون، ترامپ را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» پوتین خواند
هیلاری کلینتون، ترامپ را به دست نشانده پوتین تشبیه کرد که نمی‌تواند بدون کمک روسیه در انتخابات آمریکا پیروز شود. این اظهارنظر از سوی هیلاری کلینتون درحالی مطرح شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از دموکرات‌ها شکایت کرده که ممکن است اخبار علیه او را به سلاح بدل کند. دموکرات‌های ارشد آمریکا ترامپ را به دستاویز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه توصیف کرده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از موافقان اصلی استیضاح ترامپ در توییتی نوشت: «رأی‌دهندگان آمریکایی باید درباره انتخابات آمریکا تصمیم بگیرند، نه ولادیمیر پوتین. تمامی اعضای کنگره باید اقدامات ترامپ را در رد تهدیدهایی که متوجه یکپارچگی دموکراسی و سیاسی‌کردن جامعه اطلاعاتی ماست، محکوم کنند.» چاک شومر، رهبر اقلیت سنا نیز نوشت، جمهوری‌خواهان لوایح پیشنهادی دموکرات‌ها درباره امنیت انتخابات را بلوکه کرده‌اند، چون آنها ترجیح می‌دهند به جای مقابله با ترامپ پوتین پیروز باشد.»


تعداد بازدید :  206