شماره ۱۹۱۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
افزایش محدودیت فلسطینی‌ها برای ساخت‌وساز در کرانه باختری
با وجود تأکید سازمان ملل، روند ادامه اشغالگری و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی طی این سال‌ها در کرانه باختری و همراه با سکوت حمایت‌آمیز کشورهای غربی و آمریکا تداوم داشته است

به دنبال رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز از ممنوعیت ساخت‌وساز فلسطینی‌ها در مناطق مجاور و مشرف بر شهرک‌های صهیونیستی و «منطقه B» در کرانه باختری خبر داد. به گزارش شبکه ۷ رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» همچنین دستور داده که ساخت‌وساز فلسطینی‌ها در مناطق نزدیک به شهرک‌های «شیلو، عیلی» تا جنوب شهر نابلس ممنوع شود.
او ادعا کرد که ساختمان‌های فلسطینیان امنیت شهرک‌ها را تهدید می‌کند و این تصمیم در پاسخ به درخواست شهرک‌نشینان گرفته شده است. طبق توافق سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ بین فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها، کرانه باختری به سه منطقه A، B و C تقسیم شده است. در این تقسیم‌بندی‌ها منطقه A تحت کنترل اداری و امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، منطقه B به صورت مشترک تحت کنترل هر دوطرف و منطقه C از نظر امنیتی و اداری کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی است.
این اقدام رژیم صهیونیستی درحالی صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه هشتم بهمن (بیست‌وهشتم ژانویه) برای حل‌وفصل قضیه فلسطین طرح موسوم به معامله قرن را رونمایی کرد. طرحی که شهر قدس شرقی را از اراضی فلسطین مستثنا کرده و به جای آن پیشنهاد تشکیل پایتخت فلسطین را در یکی از روستاهای نزدیک قدس اشغالی مطرح کرده است.
این طرح با مخالفت گسترده گروه‌های فلسطینی و امت عربی و اسلامی روبه‌رو شده است. طبق تعریف سازمان ملل و کشورهای غربی، محدوده کرانه باختری و قدس شرقی در کنار نوار غزه به‌عنوان مناطق فلسطینی معرفی شده و با توجه به وعده سازمان ملل و کشورهای اروپایی و آمریکا در ‌سال ۱۹۶۷ ، قرار بود دولت فلسطینی در کرانه باختری و همراه با نوار غزه تشکیل شود. با این حال با وجود تأکید سازمان ملل، روند ادامه اشغالگری و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی طی این سال‌ها در کرانه باختری و همراه با سکوت حمایت‌آمیز کشورهای غربی و آمریکا تداوم داشته و امروزه روند ادامه اشغال کرانه باختری رود اردن که قرار بود با ادعای سازمان ملل و غرب به‌عنوان بخشی از کشور آتی فلسطین باشد، در عمل به دیگر مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی ملحق شده است.
از طرف دیگر، براساس معاهده «اسلو» قرار بود مناطقی که در کرانه باختری تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، طی روندی پنج‌ساله یعنی تا‌ سال۲۰۰۰ به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شوند و هم‌اکنون با گذشت دودهه از آن معاهده، نه‌تنها هیچ‌کدام از مناطق تحت کنترل صهیونیست‌ها به تشکیلات خودگردان واگذار نشد، بلکه رژیم صهیونیستی اقدام به شهرک‌سازی‌های جدید در مناطق تحت کنترل و حتی مناطق مشترک با تشکیلات خودگردان فلسطین کرده است.


تعداد بازدید :  222