عباس امینی، کارگردان «کشتارگاه» و داور جشنواره برلین: «خیلیها جشنواره برلین را متهم به سیاسیبودن میکنند و این تصور را بعضی از همکاران خود ما هم دارند و بخشی هم خود دولت و سیستمهای مدیریتی این تصور را ایجاد کردند. البته کاری به سیستم اهدای جایزه آنها ندارم، چون مفاهیمی که آنها از فیلمها درک میکنند، با مفاهیمی که ما درک میکنیم، کاملا متفاوت است. داوران هر کدام از یک قاره میآیند و طبیعتا نگاه سیاسی مشترکی ندارند.»
بابک کریمی: «دلیل توجه به فیلم «یلدا» در جشنوارههای خارجی دیدهشدن یک داستان تازه است؛ داستانی که در ایران برای خیلیها آشناست. وقتی «ویتوریا دسیکا» فیلم «دزد و دوچرخه» را ساخت، همه در ایتالیا از فیلم بدشان آمد، چون «دزد و دوچرخه» زندگی روزمرهشان بود و وقتی به سینما میرفتند، انتظار داشتند چیز دیگری را ببینند، درحالیکه خودشان را میدیدند و این سبب ناراحتیشان میشد، اما خارجیها که این نوع تعصب را نداشتند، بهایی را که حق فیلم بود، به آن دادند، بهطوری که «دزد و دوچرخه» تا به امروز یکی از آثار درخشان تاریخ سینما و همچنان قابل دیدن است. فیلم «یلدا» را هم نمیخواهم بگویم شاهکار است، ولی تقریبا وضع مشابهی دارد.»