شماره ۱۹۱۷ | ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
از کرونا چه خبر

چند نکته درباره کرونا ویروس
[شهروند] کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنان درحال بررسی این موضوع‌اند که آیا بیماری جدید ناشی‌از این ویروس تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضع اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا نه؟
تاکنون اطلاعات نادرست و شایعاتی در مورد خطر کرونا ویروس در همه‌جای دنیا پخش شده است. شبکه خبری بی‌بی‌سی درستی چند مورد از آنها را بررسی کرده است:   
استفاده از ماسک فایده‌ چندانی ندارد. حتما دیده‌اید که افرادی شروع به استفاده از ماسک کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد استفاده از ماسک تأثیر چندانی ندارد.  
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای محافظت از خودتان مهم این است که:  
  وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید.
  فوری دستمال را در سطل زباله دربسته بیندازید.
  دست‌های خود را به‌طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشویید.
  از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید.
خودتان را با این کارها اذیت نکنید:  
  خوردن سیر
  قرقره کردن دهان‌شویه
  شست‌وشوی بینی با محلول نمک
  مالیدن روغن کنجد اطراف بینی‌
سازمان جهانی بهداشت اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از این کارها برای محافظت در برابر این ویروس جدید کارساز نیست.
 بنابر نظر سازمان جهانی بهداشت هیچ شواهدی مبنی‌بر اینکه سگ‌ها و گربه‌ها ناقل کرونا ویروس جدید باشند، وجود ندارد. با این حال حتی حیوانات خانگی هم می‌توانند ناقل ای‌کُلی یا اشریشیا کُلی و سالمونلا باشند، اینها میکروب‌هایی هستند که می‌تواند از حیوانات خانگی به انسان منتقل شوند.


میزان کشندگی «کرونا» در مردان بیشتر از زنان است
[شهروند]  رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید مطابق مطالعاتی که در زمینه ویروس کرونا در ۲۵ کشور درگیر انجام شده، میزان کشندگی آن در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است. علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در چهارمین کنگره سلامت مردان، سهم مردان در بروز حوادث مخاطره‌آمیز را پررنگ‌تر از زنان اعلام کرد. او ادامه داد: «سنجه امید به زندگی در مردان ۲.۵ تا ۳.۵‌سال نسبت به زنان پایین‌تر است؛ به‌طورکلی امروزه در جامعه آقایان سه برابر بیشتر از خانم‌ها در معرض سقوط، ۹ تا ۱۰ برابر بیشتر در معرض مخاطرات اعتیاد، ۲.۵ تا ۵ برابر بیشتر در معرض حوادث ترافیکی و ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی منجر به مرگ قرار دارند.»


مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش:  تاکنون دانش‌آموزی به کرونا مبتلا نشده است
[شهروند] مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش درباره تعطیلی مدارس بر اثر شیوع کرونا می‌گوید تصمیم دراین‌باره به عهده وزارت بهداشت است. «حسن ضیاءالدینی» گفت:  «از هفته پیش آموزش راه‌های پیشگیری از کرونا و تمام نکات بهداشتی به دانش‌آموزان را آغاز کرده‌ایم. ما تمام اصول بهداشت فردی و جمعی را به دانش‌آموزان آموخته‌ایم و همه این دستورالعمل‌ها در تمام پوسترهایی که در مدارس نصب شده، عنوان شده است.» به گزارش «ایلنا»، معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم گفت تا این لحظه هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در میان دانشجویان مشاهده نشده است: «در این میان هماهنگی میان وزارت بهداشت و وزارت علوم درحال انجام است، تا ببینیم آیا برگزاری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند یا خیر؟ برای نتیجه هماهنگی‌ها باید منتظر باشیم تا وزارت‌خانه به تصمیم نهایی برسد و آن را ابلاغ کند.»


تعداد بازدید :  338