شماره ۱۹۱۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

نخست‌وزیر دولت موقت عراق تهدید به استعفا کرد
نخست‌وزیر دولت موقت عراق دیروز (چهارشنبه) نسبت به خطر ایجاد خلأ جدید در قانون اساسی به دلیل به تأخیر افتادن تشکیل کابینه هشدار داد و گفت اگر تا دوم مارس کابینه جدید تأییدنشود، استعفا می‌کند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت موقت عراق در پیامی خطاب به پارلمان این کشور خواستار تسهیل مأموریت محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف و پشت سر گذاشتن موانع جدی و ساختگی پیش‌‌رو شد و نسبت به خطر ورود این کشور به خلأ قانونی جدید به دلیل به تأخیر افتادن تشکیل کابینه هشدار داد و به پارلمان اعلام کرد که از دوم مارس به بعد دیگر این مسئولیت‌ را نمی‌پذیرد. عبدالمهدی در پیام خود آورد: «در بیست‌ونهم نوامبر ۲۰۱۹ استعفای خود را ارایه کردم که پارلمان قبول کرد، اکنون به اواسط فوریه ۲۰۲۰ رسیده‌ایم، یعنی دوماه‌ونیم گذشته، اما هنوز کابینه جدید تشکیل نشده است. طبق قانون اساسی کاندیدای جدید باید در مدت ۱۵ روز از تاریخ استعفا تعیین‌می‌شد، اما تأخیر زیادی از آن تاریخ داشتیم و در اوایل فوریه محمد توفیق‌علاوی تعیین شد و این امر نه‌تنها بحران روند سیاسی بلکه بحران گروه‌ها و نهادهای قانونی مربوط به آن را نشان داد.» عبدالمهدی با اشاره به امیدواری و تلاش حداکثری برای حمایت از این روند و مشکلات بزرگی که همه با آنها مواجه هستند، گفت: «مهلت ۳۰ روزه تعیین‌شده در قانون اساسی برای رأی اعتماد نمایندگان پارلمان به اعضای کابینه جدید دوم مارس ۲۰۲۰ پایان می‌یابد.»

پکن: آمریکا «ذهنیت جنگ سرد» را کنار بگذارد
پکن ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر در نظر گرفتن رسانه‌های چین به عنوان عاملان و جاسوس‌های این دولت، تاکید کرد که چین حق دارد تا به این اقدام واکنش نشان دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که با پنج خبرگزاری مهم دولتی چین همانند سفارتخانه‌های خارجی برخورد می‌کند به طوری که آنها از این پس ملزم هستند تا فهرست استخدام و اخراج تمامی کارمندان‌شان را اعلام کرده و اموال‌شان را در آمریکا در وزارت امور خارجه به ثبت برسانند. این پنج رسانه شامل خبرگزاری «شینهوا»، شبکه تلویزیونی «چاینا گلوبال»، رادیو بین‌المللی چین، روزنامه «چاینا دیلی» و شرکت توسعه رسانه‌ای «های تیان» است.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که انتخاب و تعیین این رسانه‌ها به موقع صورت نگرفته و مدعی شد که این رسانه‌ها در حقیقت «سخنگوی حزب کمونیست چین» هستند.بر اساس این قوانین جدید، این پنج رسانه چینی که در آمریکا فعالیت دارند باید فهرست پرسنل خود و تصمیمات مربوط استخدام و اخراج نیروها را اعلام کنند و اموالی را که در آمریکا اجاره یا خریداری کرده‌اند را باید در وزارت امور خارجه آمریکا ثبت کنند. این رسانه‌ها همچنین باید پیش از اجاره یا خرید ملک تاییدیه دولت واشنگتن را به دست آورند.پکن ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر در نظر گرفتن رسانه‌های چین به عنوان عاملان و جاسوس‌های این دولت، تاکید کرد که چین حق دارد تا به این اقدام واکنش نشان دهد.

در «هشدار نهایی» به دمشق اردوغان: عملیات ادلب هر لحظه ممکن است آغاز شود
رئیس‌جمهوری ترکیه در آخرین هشدار به نظام سوریه اعلام کرد که کشورش برای تحقق «امنیت» در ادلب مصمم است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: «ما به پایان مهلت داده شده به نظام سوریه برای عقب‌نشینی تا بعد از ایست‌های بازرسی ترکیه در ادلب نزدیک‌می‌شویم.» او بیان کرد: «ما آخرین هشدارها را درباره ادلب به نظام سوریه دادیم، اما تاکنون هیچ نتیجه و پاسخی ندیده‌ایم.» رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین مدعی شد کشورش برای تحقق «امنیت» در ادلب سوریه مصمم است. او گفت عملیات نظامی در ادلب موضوع مهم روز است و آنکارا هشدارهای نهایی را دراین‌باره به سوریه داده است. اردوغان در این اظهارات مقابل پارلمان ترکیه گفت که مذاکراتش با روسیه درباره ادلب نتایج رضایت‌بخشی نداشته و پاسخگوی خواسته‌های ترکیه نبوده است.


تعداد بازدید :  254