شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

80‌هزار سالمند در ایران هرگز ازدواج نکرده‌اند
[شهروند] رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور میزان تجرد قطعی سالمندان یعنی کسانی را که هرگز ازدواج نکرده‌اند 80‌هزار نفر اعلام کرد و گفت: «این آمار در کنار تعداد افرادی که از همسرشان جدا شده‌اند یا همسرشان فوت کرده، بسیار بیشتر است.» به گزارش ایسنا، حسام‌الدین علامه ادامه داد: «در حال حاضر جمعیت تجرد قطعی در میانسالان حدود ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر است که این جمعیت در چند ‌سال آینده به سالمندی ‌می‌رسد و از امروز باید برای ارتقای کیفیت زندگی آنان برنامه‌ریزی کنیم.»


وجود ۵.۵‌میلیون خانوار تک‌نفره در ایران
[شهروند] براساس اعلام رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی درحال حاضر حدود ۵.۵‌میلیون خانوار تک‌نفره در ایران زندگی می‌کنند. به گزارش ایسنا، معصومه توکلی در توضیح بیشتر گفت: «خانوارهای تک‌نفره در نتیجه برنامه‌ریزی‌های نادرست به وجود آمده‌اند، افرادی که به شکل انفرادی زندگی می‌کنند، یک خانوار تک‌نفره به شمار می‌آیند و الصاق لفظ خانواده به این افراد درست نیست. در بسیاری از مواقع یک زن یا مرد در اثر مرگ یا متارکه شریک زندگی خود را از دست می‌دهد و از شکل خانواده به خانوار تک‌نفره تبدیل‌می‌شود. دانشجویانی که به تنهایی در محل تحصیل خود زندگی می‌کنند، یک خانوار تک‌نفره هستند، اما پس از برگشت به جمع خانواده و شهر مبدأ عضو خانواده به شمار می‌آیند.»


امسال پیک نوروزی نداریم
[شهروند] دانش‌آموزان امسال پیک نوروزی ندارند. این خبر را معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد و گفت: «اگر مدرسه یا معلمی هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و… چاپ‌کند و بابت آن هزینه از خانواده گرفته شود، کاملا غیرقانونی است.» به گزارش فارس، رضوان حکیم‌زاده که در نشست خبری صحبت می‌کرد، به بازگرداندن 213‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدارس در‌ سال 98 اشاره کرد و گفت: «ما برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی را دنبال کرده‌ایم و  میزان ثبت‌نام خالص دوره ابتدایی 98.18‌درصد در‌ سال 98-97 رسید؛ به شکلی که توانستیم در طی ‌سال 92 تا‌ سال تحصیلی 99-98 تعداد 213‌هزار و 205 کودک بازمانده و تارک از تحصیل را شناسایی کنیم و به مدارس بازگردانیم.» او در ادامه از جذب 36‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل خبر داد: «در ‌سال 99-98، توانسته‌ایم 36‌هزار و 444 کودک بازمانده از تحصیل را جذب‌کنیم که در مقایسه با‌ سال گذشته افزایش 1.7صدم‌درصدی داشتیم.» به گفته او درحال حاضر کل نوآموزان کشور یک‌میلیون و 53‌هزار و 33 نفر هستند، تعداد کل کلاس‌های مقطع دوره پیش‌دبستانی 70‌هزار و 969 کلاس است؛ ضمن اینکه 185‌هزار دانش‌آموز عشایری داریم که در 12‌هزار و 500 کلاس درس و در 6هزارو100 مدرسه تحصیل می‌کنند. او در ادامه با بیان اینکه 908 دانش‌آموز عشایری در مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته‌شدند، افزود: «درحال حاضر 72‌درصد معلمان عشایری دارای مدرک کارشناسی هستند و توانسته‌ایم مدارس کانتینری را افزایش دهیم؛ به شکلی که اکنون یک‌هزارو335 مدرسه کانتینری داریم. ردیف مستقل بودجه عشایری جزو مصوبات کمیسیون آموزش  قرار گرفته و به کمیسیون تلفیق مجلس رفته است.»


رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد: قاچاق حجم زیادی از داروهای ایرانی به کشورهای همسایه
[شهروند]رئیس سازمان غذا و دارو  می‌گوید حجم زیادی از داروهایمان در کشورهای همسایه به صورت قاچاق استفاده می‌شود. محمدرضا شانه‌ساز  با اعلام این خبر گفت: «داروی ایرانی به لحاظ کیفیت کاملا قابل دفاع است، اما مسائل غیرعلمی و غیرکارشناسی مانع ثبت آن در برخی کشورها شده است.» او ادامه داد: «یک قلم داروی وارداتی در مقایسه با تولید داخل ۱۰.۷ برابر ارزبری بیشتری دارد. در سال ۹۸ نیز با اقدامات انجام شده، ارزبری دارو نسبت به سال ۹۷ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و حدود ۳ میلیارد ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یافت. یکی از دلایل مهم آن بود  که به تولید داخل با جدیت بیشتری بها داده شد.


تعداد بازدید :  173