شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

موضوع ایران در دستور کار جلسه شش‌روزه  FATF
«ایران» یکی از موضوعاتی است که در جلسه گروه اقدام مالی که از روز گذشته آغاز به کار کرده‌است، مطرح و بررسی می‌شود. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی سازمان گروه اقدام مالی در بیانیه‌ای از تشکیل جلسه این گروه از تاریخ شانزدهم تا بیست‌و‌یکم فوریه با حضور بیش از ۸۰۰ نماینده از ۲۵۰ کشور و حوزه‌های مختلف جهان خبر داد.در ادامه این بیانیه آمده است که نشست شش‌روزه ماه فوریه بر اقدام جهانی در راستای پولی که هزینه جرایم و تروریسم می‌شود و کاهش آسیب به مردم و جوامع متمرکز خواهد بود. طبق بیانیه گروه اقدام مالی، آنچه پیشروی ایران و پاکستان و دیگر کشورها و ایجاد خطر برای نظام مالی عنوان شده، در دستور کار جلسات این هفته گروه قرار دارد.گروه اقدام مالی پیش از این در جلسه مهرماه خود که در پاریس برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضع کشورمان، با توجه به تصویب نهایی نشدن دو کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه کشورمان وضع کرد که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خردادماه گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع شده ‌است.این نهاد بین‌المللی در یک بند جداگانه هشدار داده بود که اگر تا قبل از بهمن‌ماه آینده این دو کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهد شد و عملا وضع کشورمان به پیش از خرداد ‌سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت.گروه ویژه اقدام مالی همچنین تأیید کرد که در مردادماه و دی‌ماه ‌سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسید و دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران تصویب شد، اما مراحل لازم‌الاجرا شدن نهایی را طی نکرده ‌است.مسیر تصویب لوایح FATF  و CFT به دلیل قبول مرجعیت کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شورای نگهبان به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی و نامه این کمیسیون قبل از تصویب این لوایح در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان و استناد این شورا به نامه فوق برای قبول نکردن لوایح، موجب پدید آمدن دور انسداد در پذیرش لوایح شده است و حل این مشکل صرفا با اصلاح نظریه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارسال آن به شورای نگهبان میسر خواهد شد.


پاسخ خالد جارالله درباره دیدار ظریف با وزیر خارجه کویت
معاون وزیر خارجه کویت در واکنش به دیدار ظریف با وزیر خارجه این کشور گفت: «تماس‌های مداومی با طرف ایرانی وجود دارد و این دیدار طبیعی است.» به گزارش ایسنا، خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت در پاسخ به سوالی درباره دیدار احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه کویت با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «تماس‌های مداومی با طرف ایرانی وجود دارد و مسئولان ایرانی به کویت سفر می‌کنند، بنابراین دیدار وزیران خارجه دو کشور در حاشیه کنفرانس مونیخ امری طبیعی است.»او گفت: «گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران و کویت مثبت و سازنده بود. در این گفت‌وگو به اوضاع منطقه و روابط دوجانبه پرداخته شد.» الجارالله تأکید کرد: «این دیدارها مفید و به سود منطقه و در راستای کاهش تنش است.» در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کویت درباره روابط دوجانبه، امنیت منطقه و روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، همچنین تحولات یمن گفت‌وگو و تبادل‌ نظر شد.


ژاپن «خطر سفر به ایران» را برداشت
وزارت خارجه ژاپن هشدار «خطر سفر به ایران» را حذف و نقشه امنیتی ایران را از حالت اخطارآمیز خارج کرد. ژاپن پس از پاسخ نظامی ایران به آمریکا و سرنگونی هواپیمای اوکراینی، شهروندانش را از سفر به ایران منع و به اتباعش که در ایران حضور داشتند، توصیه کرد سفر به ایران را متوقف کنند و در اسرع وقت به کشور برگردند. در پی این اقدام، رنگ نقشه امنیتی ایران نیز «نارنجی تیره» شد. آن‌طور که در وب‌سایت وزارت امور خارجه ژاپن توضیح داده شده است، رنگ نارنجی تیره با درجه ۳ امنیتی، به معنی پرهیز از سفر به این مناطق است. در این سطح به شهروندان ژاپنی که در آن منطقه یا کشور حضور دارند، توصیه می‌شود سفر را متوقف و آن منطقه را ترک کنند.


تعداد بازدید :  167