شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
هشدار چین‌هراسی ناشی از ویروس کرونا

به گفته اعضای انجمن چینی-ایتالیایی و همچنین یک گروه مدنی در ایتالیا شیوع مرگبار ویروس کرونا در چین موجی شرم‌آور و هیستریک از «سینوفوبیا» یا همان ترس از مردم چین یا فرهنگ آن را در ایتالیا به راه انداخته است. ایتالیایی‌ها و گردشگران چینی و آسیای شرقی تاکنون موارد متعددی از خشونت، تبعیض و آزارواذیت را گزارش کرده‌اند. مزاحمت، خشونت جنسی، توهین و تحریم کسب‌وکارها ازجمله تبعاتی است که شیوع این ویروس به همراه داشته است.
بر اساس گزارش روزنامه «بولونیا تودی» در دوم فوریه، گروهی به یک پسر پانزده ساله ایتالیایی چینی‌تبار قبل از آنکه با مشت و لگد در صورتش بکوبند، گفته‌اند: «در ایتالیا چه کار می‌کنی؟ برو بیرون! تو با خودت مریضی آوردی». چند روز بعد در شهر جنوبی کالیاری، مرد سی‌ویک ساله فیلیپینی به روزنامه‌ای محلی گفت که گروهی از مردان جوان با تصور اینکه او اهل چین است به سمتش حمله و او را به «آوردن ویروس» به ایتالیا متهم کرده‌اند.
هونگ‌کین ژو که خانواده‌اش سه دهه پیش به میلان، پایتخت اقتصادی ایتالیا، مهاجرت کرده‌اند، در گفت‌وگو با الجزیره گفت که یک راننده تاکسی به خاطر ترس از اینکه او ناقل ویروس کرونا باشد از سوارکردنش خودداری کرده است.
ژو با اشاره به بیماری عفونی تنفسی شدید یا همان سارس که در‌ سال 2002 تا 2003 در چین شیوع پیدا کرد،‌ گفت: «ویروس به توجیهی برای تبعیض و نفرت‌پراکنی تبدیل شده است. هفده ‌سال پیش در دوران شیوع سارس شرایط این‌قدر بد نبود.» ویروس کرونا تاکنون منجر به مرگ بیش از‌ هزار و هشتصد نفر شده است و بیش از 70هزار نفر در دنیا به آن مبتلا شده‌اند. این ویروس همچنین به بیش از 12 کشور در دنیا ازجمله ایتالیا راه پیدا کرده است. در ایتالیا تاکنون سه مورد مبتلا به ویروس کرونا تأییده شده اما 99درصد مرگ‌ومیر و ابتلا به این ویروس در سرزمین اصلی چین گزارش شده است.  از زمان شیوع این ویروس، دولت ایتالیا از همان ابتدا برای مبارزه با آن هشدار داد، پروازها را به چین به حالت تعلیق درآورد و  6 ماه وضع اضطراری اعلام کرد. ایتالیا یکی از دو کشور به غیر از چین است که برچسب وضع اضطراری را روی این بیماری همه‌گیر گذاشته است. سازمان بهداشت جهانی به دلیل ترس از فراگیرشدن آن در کشورهایی که سیستم بهداشت ضعیف‌تری دارند شیوع آن را وضع اضطراری اعلام کرده است. به گفته فعالان و شهروندان چینی-ایتالیایی،‌ اطلاعاتی غلط که به وسیله سیاستمداران و ادعاهای دروغ رسانه‌های رسمی و فضای مجازی در ذهن‌ها ثبت شده، منجر به ایجاد «جو تنفر» شده است.
در شهرهای شمالی کومو، برشا و وارس نیز بسیاری از مغازه‌های چینی-ایتالیایی پوسترهایی روی شیشه ویترین‌های خود با نوشته «ویروس کرونا؟ ایتالیایی بخرید. این یک وظیفه اخلاقی است.» چسبانده‌اند. به گفته پائولوی بیست‌ونه ساله، یکی از اعضای اتحادیه مغازه‌دارانی که کسب و کار آنها تحت ‌تأثیر  شیوع این ویروس قرار گرفته‌ است. این پدر جوان که از اعلام فامیلی خود به خاطر ترس از انتقام‌جویی امتناع کرد، به الجزیره گفت:   «کسب‌وکار به ‌طور قابل توجهی خوابیده است. ما هم‌اکنون هوای دشمنی را تنفس می‌کنیم. » پلیس لمباردی به الجزیره گفت که از نصب پوسترها آگاه است اما توضیح بیشتری نداد.
امانوئل روسو، رئیس میز ایتالیا در عفو بین‌الملل، معتقد است که دولت این کشور باید عملکرد بهتری داشته باشد. روسو به الجزیره گفت:  «ترس از شیوع ویروس کرونا پرده از موضوعی برداشت که همیشه وجود داشته است. دولت باید موضع ضد بیگانه‌هراسی بگیرد و مواردی که حقوق بشر را نقض می‌کند، جرم محسوب کند.»


تعداد بازدید :  188