شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
ابراهیم شکوری، دبیرکل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند» به پرسش‌های کلیدی در شرایط کنونی پاسخ داد:
نه فرمی احتکار شده، نه انتخابات ابهام دارد
فیفا می‌خواهد پول بلوکه‌شده ایران را بپردازد

[شهروند]‌ انتخابات فدراسیون فوتبال درشرایطی در تاریخ 25 اسفند برگزار خواهد شد که در هفته‌های اخیر تیم مدیریتی فدراسیون روزهای شلوغی را برای ثبت‌نام از نامزدها و دریافت اسناد و مدارک آنها پشت‌سر گذاشت. پروسه‌ای که هنوز ادامه دارد و تا زمان تکمیل فرآیند و ارسال فهرست نهایی نامزدها به نهادهای نظارتی برای احراز صلاحیت،‌ باید منتظر ماند و دید درنهایت چه افرادی وارد رقابت نهایی انتخابات خواهند شد. از آنجایی که طبق اساسنامه فدراسیون دبیرکل مسئول برگزاری مجامع است، با ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره مکانیزم انتخابات و برخی ابهاماتی که در روزهای اخیر وجود داشته، صحبت کردیم. البته سفر اخیر او به سوییس برای دریافت مطالبات 8‌میلیون دلاری فوتبال ایران از فیفا هم یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که با بالاترین مقام اجرایی فدراسیون درباره آن صحبت کردیم، ماحصل صحبت‌هایش در ادامه آمده است:  

   اخیرا سفر مهمی به سوییس برای پیگیری مطالبات فوتبال ایران از فیفا داشتید. اتفاقی که باعث شد خیلی‌ها امیدوار شوند فدراسیون جهانی بالاخره پس از چند‌سال پول‌های فوتبال ایران را پرداخت کند.
مذاکرات با فیفا برای دریافت مطالبات فقط مربوط به سفر اخیر بنده به سوییس نبود. حداقل می‌توانم بگویم که در سال‌های گذشته بارها درباره این موضوع با مسئولان فیفا جلسات حضوری در حاشیه مراسم‌های مختلف و مکاتبات مداوم داشته‌ایم. شرایط اقتصادی فوتبال در ایران به شکلی است که به دریافت این پول به هر روشی که شده، نیاز مبرم داریم. سفرم به سوییس هم در راستای همین رایزنی‌های مداوم بود و در کل جلسه خوبی برگزار شد.
   می‌توانید درباره جزئیات این نشست اطلاعاتی ارایه بدهید؟ اصلا فوتبال ایران چه مقدار از فیفا طلب دارد.
طلب فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها تقریبا همان مبلغی است که مسئولان اعلام کرده‌اند و حدود 8‌میلیون دلار است که دو‌میلیون دلار آن مربوط به باشگاه‌هاست. خب همان‌طور که همه می‌‌دانید، به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا،‌ فیفا مدت‌هاست که نمی‌تواند پول فوتبال ما را پرداخت کند؛ چون بانک‌های ایرانی تحریم هستند و وزارت خزانه‌داری آمریکا هم فشار شدیدی به فیفا برای پرداخت‌نکردن پول فدراسیون ایران وارد کرده است. فیفا حتی اگر الان بخواهد پولی برای ما واریز کند، این پول بلوکه خواهد شد و سرنوشتی نامعلوم پیدا می‌کند.
   پس تا وقتی که تحریم‌ها ادامه داشته باشد، فیفا نمی‌تواند پرداختی به فوتبال ما داشته باشد.
ما در این جلسه پیشنهادهای مختلف فوتبال ایران را به مسئولان فیفا برای دریافت پول ارایه دادیم. درباره روش‌های مختلف بحث کردیم. قوانین مورد بررسی قرار گرفت. شرایط حساس اقتصادی فوتبال ایران به اطلاع مسئولان فیفا رسید. انتقاد خودمان از واردشدن سیاست به فوتبال برخلاف قوانین فیفا را هم برای بار چندم به اطلاع آنها رساندیم. ما ضمن ارایه چندین پیشنهاد به مسئولان مسابقات، فدراسیون‌های تابع و امورمالی فیفا گفتیم با هر روشی که شما قبول کنید، حاضر به همکاری برای دریافت پول هستیم. فقط پرداخت مطالبات ایران را در اولویت کاری خود قرار دهید.
   با توجه به فضای جلسه و صحبت‌هایی که با مسئولان فیفا داشتید، به نظرشما آنها راهی برای پرداخت مطالبات فوتبال ایران پیدا خواهند کرد؟
آنها به ما قول دادند که پیشنهادهای مختلف را بررسی کنند و با پیداکردن یک راه قانونی مقدماتی را فراهم کنند که در یک بازه زمانی مشخص فدراسیون و باشگاه‌ها بتوانند به حق خودشان برسند. قرار هم شد فیفا ظرف دوهفته در نامه‌ای رسمی راه‌حل و جواب نهایی را به ما اعلام کند و الان منتظر جواب رسمی فدراسیون جهانی هستیم. به‌ هرحال نگاه فیفا به فوتبال تمام کشورها حمایتی است و نگاه ویژه‌ای هم به فوتبال ایران دارد. به ‌هرحال آقای اینفانتینو تاکنون سه‌بار به ایران سفر کرده‌اند و ارتباط بسیار خوبی با فوتبال ما دارند. آنها در جریان جزئیات مشکلات فوتبال ایران و محرومیت ما از درآمد حق پخش تلویزیونی هم هستند. وقتی درآمدها از فیفا هم به خاطر مسائل سیاسی و تحریم‌های ظالمانه وصول نشود، آن‌وقت به خوبی برایشان روشن می‌شود که فوتبال ایران چه شرایط سختی دارد. البته آنها هم از شرایط به وجود آمده ابراز تأسف کردند و واقعا به دنبال راهی هستند که پول را پرداخت کنند، منتهی محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشته است.
   به نظر شما احتمال دارد که فیفا باز هم نتواند اقدام مثبتی در این زمینه انجام بدهد؟
ما جلسه گذاشتیم و تمام راه‌های ممکن برای گرفتن این پول را بررسی کردیم و منتظر جواب فیفا هستیم. به ‌هرحال باید پذیرفت که فیفا هم نمی‌تواند اقدامی خارج از چارچوب قوانین انجام بدهد. آنها اگر بخواهند به روش‌های دیگر، این اقدامات را انجام بدهند، آن‌وقت ممکن است مشکلات قانونی بزرگی برای فیفا به وجود بیاید و حتی حساب‌های آنها به خاطر دورزدن تحریم‌ها بسته شود. با این اتفاق، فوتبال جهان با یک بحران بزرگ روبه‌رو می‌شود. در کل اما امیدواریم که اخبار خوبی دریافت کنیم، چون فیفا هم سعی می‌کند یک راه‌حل برای کمک به فوتبال ما و دادن حق قانونی که داریم، پیدا کند. تحلیل ما این است که این پرداخت به چند روش انجام شود؛ مثلا بخشی از جرایم و بدهی‌ باشگاه‌ها به افراد خارجی از محل مطالبات‌شان در فیفا پرداخت شود.
   برسیم به پرونده انتخابات فدراسیون فوتبال. مرحله ثبت‌نام از نامزدها و دریافت فرم از اعضای مجمع با جنجال‌های زیادی همراه شد. مهم‌ترین مسأله اتهام احتکار فرم‌های انتخاباتی بود که انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.
من به‌عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون تمام سعی خودم را می‌کنم وظیفه‌ای که طبق اساسنامه بر دوشم بوده را بدون هیچ‌گونه ابهام و به بهترین شکل ممکن انجام بدهم. هیچ احتکار فرمی از طرف ما انجام نشده است. آیا گزارش شده که اعضای مجمع از دبیرخانه انتخابات فرم معرفی‌نامه خواسته‌اند و به آنها تحویل داده نشده؟ اگر این‌طور بود، پس حتما تخلف صورت گرفته بود و فرم احتکار کرده بودیم، ولی فرم‌ها به اندازه تمام اعضای 5نفره مجمع وجود داشت و برای اینکه ابهام و شائبه‌ای درباره‌اش وجود نداشته باشد، هرکدام از این فرم‌ها کد اختصاصی دارد. اساسنامه‌ هم می‌گوید فرم‌ها باید خوانا و بدون خط‌خوردگی باشد. پس با این سیستم شاهد تخلف نخواهیم بود.
   پس چرا بعضی از نامزدها درحال انتقاد به سیستم تقسیم فرم‌ها هستند؟
هر نامزد ریاست فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه باید 10 فرم تأییدیه از سوی اعضای مجمع اخذ کند و به دبیرخانه ارایه بدهد. مجمع فدراسیون 75نفر است و با این مکانیزم طبیعی است که اگر هر نامزد بتواند 10 فرم خود را بگیرد،‌ تنها 7 نامزد ریاست می‌توانند برای انتخابات ثبت‌نام کنند و وارد مرحله رأی‌گیری بعد از احراز صلاحیت از سوی مراجع ذی‌صلاح شوند. شما توجه کنید که در مرحله ثبت‌نام، 9نفر برای ریاست ثبت‌نام کردند و از اول مشخص بود که دونفر قطعا نمی‌توانند 10 فرم خود را بگیرند. در سیستم توزیع فرم‌ها هم ما فقط آن را در اختیار اعضای مجمع قرار می‌دهیم. وقتی یک رئیس هیأت فوتبال یا مدیرعامل باشگاه فرم را دریافت می‌کند،‌ دیگر مسئولیت آن فرم تا زمان تحویل به دبیرخانه برعهده خودش است و ما نمی‌توانیم دخالتی در تصمیمی که می‌خواهند بگیرند، داشته باشیم. حالا ممکن است چند عضو مجمع با هم همکاری داشته باشند و از یک نامزد حمایت کنند. این مسأله اساس انتخابات است و در همه جا این تقسیم‌بندی‌ها را می‌بینیم. بنده فقط می‌توانم بگویم که در سیستم دبیرکلی و برگزاری انتخابات هیچ تخلفی صورت نگرفته و همه چیز شفاف و براساس قانون صورت گرفته است.
   حبیب کاشانی، عباس صوفی،‌ مهدی محمد نبی، حسینعلی قریب، هدایت ممبینی و حیدر بهاروند 6 نامزد ریاست فدراسیون بودند که توانستند 10 فرم خود را تکمیل کنند. انتخابات با حضور این 6نفر برگزار خواهد شد؟
بعد از مرحله ثبت‌نام و جمع‌آوری فرم معرفی‌نامه،‌ حالا ما مدارک ارایه‌شده از سوی نامزدها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. فرم‌های ارایه‌شده هم باید خوانا و درست باشند. همچنین نامزدهای ریاست باید گواهی عدم سوء‌پیشینه و مدارک 10‌سال سوابق مدیریتی خود را ارایه می‌دادند که طبق قوانین و اساسنامه انتخابات این سوابق را با قانون مطابقت می‌دهیم. اگر مثلا مدیری 10‌سال سابقه مدیریت نداشته باشد، طبیعی است که نتواند در انتخابات شرکت کند. پس از آن‌هم، بررسی صلاحیت نهایی توسط مراجع ذی‌صلاح انجام می‌شود و خروجی گزارش نهادهای مربوط فهرست نهایی انتخابات ریاست را برای همه مشخص می‌کند.
   انتخابات در همان تاریخ 25 اسفند برگزار می‌شود یا شایعات درباره احتمال ابطال و تعویق انتخابات به حقیقت تبدیل می‌شود؟
تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در تاریخ اعلام‌شده، انجام شده است و تا به امروز هم چیزی درباره ابطال و تعویق انتخابات به ما اعلام نشده و من هم چیزی درباره‌اش نشنیده‌ام. به ‌هرحال مطالب گوناگونی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و کاری که ما باید انجام بدهیم، انجام‌وظیفه و اجرای قانون است.
   و در آخر پرونده شکایت 6‌میلیون دلاری ویلموتس از فدراسیون کل جامعه فوتبال را نگران کرده است.
نگران نباشید. مسئولان درحال بررسی این پرونده هستند. ما به ویلموتس پول بیشتری هم داد‌ه‌ایم و طبق اتفاقات رخ‌داده و مفاد قرارداد خواهان این هستیم پول اضافه‌ای که دریافت کرده را هم به ما پس بدهد. هرکسی می‌تواند شکایتی را مطرح کند، ولی در قرارداد بند پرداخت پول سه‌ماه از مبلغ یک‌سال قرارداد به‌عنوان مبلغ فسخ آمده و اینکه ویلموتس این موضوع را ندیده، ربطی به ما ندارد و همه چیز شفاف است و فیفا هم به بند قرارداد توجه می‌کند، نه حرف ویلموتس. شکایت او به جایی نخواهد رسید.


تعداد بازدید :  352