شماره ۱۹۱۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
سرنوشت برجام چه خواهد شد؟‌
اتحادیه به هیچ‌وجه تمایل ندارد برجام به‌کل نابود شود

   [یاسمن طاهریان] اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد جوسپ بورل که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود با وزیران امورخارجه چین و روسیه دیدار کرد و آنان درباره برجام گفت‌وگو کردند. طبق این بیانیه، بورل ضمن دیدار با وانگ یی و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه چین و روسیه فرصت پیدا کرد تا درباره گام‌های بعدی درباره توافق هسته‌ای ایران یا برجام صحبت کند. در این بیانیه آمده: «بورل به همتایان خود اطمینان داد که به‌ عنوان هماهنگ‌کننده به حرف تمامی طرفین برجام گوش دهد و به همکاری خود با آنها به منظور زنده  نگه‌داشتن آن ادامه دهد.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این در جریان آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرده بود: «برنامه جامع اقدام مشترک تنها محدود به تعهدات هسته‌ای ایران در قبال سایر طرف‌ها نیست و دیگر کشورهای امضاکننده این توافق نیز تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشته‌اند.» بورل همچنین با بیان اینکه اروپایی‌ها در ایفای تعهدات خود موفق نبوده‌اند، گفت: «باید قبول کنیم که در ایفای تعهدات برجامی خود موفق نبوده‌ایم.» بورل با اشاره به عملکرد یک‌جانبه آمریکا در خروج از برجام گفت که او وظیفه ندارد آمریکایی‌ها را قانع کند.  
 از طرف دیگر، رئیس‌جمهوری ایران نیز در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به احتمال به خطر افتادن برجام که میراث این دولت است و فعال‌شدن مکانیسم ماشه به وسیله تروئیکای اروپایی تأکید کرد در حالی ‌که ایران همچنان به آژانس پایبند است اما بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات خود را در پنج مرحله کاهش داده است. حسن روحانی با تأکید بر اینکه مکانیسم ماشه فعلا و در هفته‌ها و ماه‌های آینده در کار نخواهد بود، گفت: «من به آقای بورل همچنین توضیح دادم که استفاده از ماده ۳۶ به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست. آنها هم به خوبی می‌دانند پایان قصه چه خواهد شد و من هم در یک نامه صریح به سران اروپا نوشته‌ام که پایان این قصه چه خواهد شد.»
طبق بند 36 برجام، چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه 1+5 تعهدات خود را رعایت نکرده‌اند، ایران می‌تواند موضوع را به منظور حل‌وفصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید. این موضوع برای کشورهای 1+5 نیز صدق می‌کند؛ یعنی اگر کشورهای 1+5 معتقد باشند ایران به تعهدات خود عمل نکرده می‌توانند پرونده را به جریان بیندازند که درنهایت به مکانیسم ماشه ختم می‌شود؛ اما نکته‌ای که در اینجا مهم است طرف‌بودن ایران با تمامی کشورهای 1+5 است، پس تروئیکای اروپایی که شامل سه کشور آلمان،‌ انگلیس و فرانسه است نیاز به همیاری روسیه و چین و حتی آمریکا به‌عنوان تمامی طرفین برجام درباره این موضوع دارد. براساس تلاش‌های بورل و عملکرد اروپا به نظر می‌رسد هیچ یک از آنها به دنبال از بین‌بردن کامل توافقی که برای رسیدن به آن 14‌ سال طول کشید، نیستند.


تعداد بازدید :  165