شماره ۱۹۱۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جشنواره بین‌المللی خوارزمی:
هر چیزی را در جامعه دو قطبی نکنیم
حسن روحانی: اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را از مسیر خود منحرف کند افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. کمتر رهبری در دنیا وجود دارد که در دیدارهایی که طی یک‌سال و نیم گذشته با من داشتند از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکرده باشند. برای همه رهبران دنیا جای شگفتی است که یک ملت بزرگ در برابر این همه فشار مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری صبح دوشنبه در مراسم اختتامیه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تأکید بر اینکه افتخار می‌کنیم که در جامعه بشری امروز عالمان و فرهیختگان مسیر علم و دانش را به پیش می‌برند، اظهار کرد: «همه ارزش انسان به این است که در نقطه‌ای که قرار گرفته، حرکت و تلاش کند و شرایطی نو را برای واگذار کردن امور به نسل بعد خود ایجاد کند.»
او خاطرنشان کرد: «آنچه پیشینیان برای ما انجام دادند، حاصل تلاش و کوشش قرن‌ها در طول تاریخ بشریت بوده و آنچه امروز به‌عنوان علم و دانش در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم حاصل کوشش و تلاش اندیشمندان و دانشمندان ادوار قبل است.»
او با اشاره به گزارشی که وزیر علوم اوایل بهمن‌ماه ‌امسال به ریاست‌جمهوری ارایه کرد، گفت: «بر اساس گزارشی که وزیر علوم ارایه داده در آمار و ارقام، واقعیت حرکت ما در مسیر پیشرفت و تعالی است. بر اساس این گزارش، جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری، در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۰ بوده که این جایگاه در پایان‌ سال ۹۷ به رتبه ۶۵ ارتقا یافته است و این روند به‌گونه‌ای تداوم یافته که امسال به جایگاه ۶۱ در جهان رسیده‌ایم. البته اگر شرایط تحریم نبود و وضع بهتری داشتیم، بی‌تردید در جایگاهی بالاتر قرار می‌گرفتیم، اما وضع فعلی و آمار نشان می‌دهد که در شرایط فشار و تحریم نیز راه را گم نکردیم و مسیر را به سرعت پیمودیم.»
روحانی با تأکید بر لزوم ایجاد امید به آینده در جامعه و همچنین برقراری فضای مناسب در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «باید در دانشگاه‌ها فضای علم حاکم باشد و نباید فضای تنازع در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. علم و هنر را نمی‌توان تقسیم و دو‌قطبی کرد. من از این می‌ترسم که کم‌کم ساندویچ‌فروشی‌ها، بقالی‌ها و لباس‌فروشی‌ها دو قطبی شوند. یا اینکه میوه نیز دوقطبی شود و ما با عناوینی نظیر پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ مواجه شویم.»
او با بیان اینکه  هر چیزی را نباید در جامعه دوقطبی کنیم، ادامه داد: «چه خبر است؟ به چه سمت حرکت می‌کنیم و می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟»روحانی تصریح کرد: «قطب، حزب و جناح جای خود را دارد و یک استاد خوب، استادی خوب است. زمانی که من دانشجو بودم به دلیل شوری که برای انقلاب ایجاد شده بود، برخی از دانشجویان با برخی استادان که خیلی با انقلاب موافق نبودند، خوب نبودند؛ همان زمان نیز من با این سخن مخالف بودم؛ چرا که وقتی استادی  در کلاس درس حاضر می‌شود باید از دانش او استفاده کنیم و نباید از ابتدا حرارت‌سنج بگذاریم و میزان تقوای او را بسنجیم و درباره اصل و نسب او بررسی کنیم، بلکه باید از او بیاموزیم.» روحانی با تأکید بر اینکه کلاس درس برای آموختن است، اظهار کرد: «دانشگاه باید کار سیاسی هم انجام دهد، اما این کار نباید باعث به فراموشی‌سپردن اصل دانشگاه شود. دانشگاه را برای علم و دانش درست کردیم. دانشجویان به دانشگاه آمده‌اند تا علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال نیز در مسائل سیاسی حضور یابند و در انتخابات فعال باشند. دانشگاه‌ها همیشه در ایام انتخابات از فعال‌ترین گروه‌ها در جامعه بوده‌اند و حضور دانشجویان در مسائل سیاسی و انتخاباتی نیز خیلی خوب است و اشکالی ندارد، اما یادمان نرود که ما به دنبال علم و دانش رفتیم.»
او با بیان اینکه نباید علم و دانش را تقسیم کنیم، به بخش‌هایی از صحبت‌های قبلی خود درباره علوم اسلامی و غیر اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: «من قبلا گفتم که فیزیک و شیمی اسلامی و غیر اسلامی نداریم، اما برخی در واکنش به این حرف گفتند داریم؛ شاید ما بلد نیستیم و هنوز یاد نگرفته‌ایم که چه‌جور دو به علاوه چهار در جناح راست می‌شود چهار و در جناح چپ می‌شود شش.» روحانی تأکید کرد: «ما حتی درباره مذهب خوارزمی، سعدی و حافظ نمی‌پرسیم، بلکه آنچه برای ما مهم است این است که از علم و دانش این بزرگ‌مردان در تاریخ استفاده کنیم.»روحانی با بیان اینکه باید فضا را مناسب و آرام کنیم و از دوقطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم، خاطرنشان کرد:   «اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را از مسیر خود منحرف کند افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. کمتر رهبری در دنیا وجود دارد که در دیدارهایی که طی یک‌سال و نیم گذشته با من داشتند از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکرده باشند. برای همه رهبران دنیا جای شگفتی است که یک ملت بزرگ در برابر این همه فشار مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند.» رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه حزب‌بازی برای جای خاص و دوران خاص است، گفت: «پیش از انتخابات‌ با یکدیگر دعوا می‌کنیم، اما بعد از انتخابات این دعواها باید تعطیل شود و قواعد بازی به صورت رقابت در جامعه تعطیل می‌شود بلکه باید تا انتخابات بعدی در اتاق‌های خود رقابت کنیم؛ مردم اینها را از ما نمی‌خواهند بلکه از ما پیشرفت، زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی و استقلال به معنای واقعی کلمه و تعامل با جهان می‌خواهند.»
او با انتقاد از برخی اظهارات درباره تعامل کشور با جهان اظهار کرد: «برخی می‌گویند با دنیا تعامل نکنیم، بلکه خودمان دیواری به دور خود بکشیم؛  این در حالی است که آن‌قدر اطراف ما دیوار وجود دارد که دیگر نیازی نیست دیوارکشی انجام شود. پمپئو و دیگران همواره مشغول دیوارکشی هستند.»


تعداد بازدید :  161