شماره ۱۹۱۳ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

تلفات آلودگی هوا دو برابر آمار  کشته‌های تصادفات جاده‌ای است
[شهروند] بر اساس اعلام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سالانه ۳۰‌هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. به گفته عیسی کلانتری تعداد قربانیان آلودگی هوا از  کشته‌های تصادفات جاده‌ای هم بیشتر است: «تصادفات جاده‌ای ما در کشور منجر به مرگ ۱۶‌هزار نفر در ‌سال می‌شود، اما آلودگی هوا تلفاتی تقریبا دو برابر تلفات جاده‌ای به دنبال دارد.» به گزارش ایسنا، کلانتری با اشاره به اقدامات دولت برای حفظ محیط‌زیست گفت: «درحال حاضر برخی برنامه‌های زیست‌محیطی ما به دلیل تحریم نیمه‌تمام مانده است، قرار بود سالانه ۷۰‌هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها تا پایان دولت نوسازی شوند. همچنین قرار بود موتورسیکلت‌های کاربراتوری در مدت ۱۰‌سال حذف شوند. تمامی این موارد به ۱۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، این در حالی است که کل درآمد دولت صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و اولویت اول واردات کالاهای اساسی است.» او ادامه داد: «در ایران روزانه ۸۵ تا ۹۰‌میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، درحالی‌که در ترکیه که درآمد سرانه بیشتری نسبت به ایران دارد و جمعیتی تقریبا معادل جمعیت ایران دارد، مصرف روزانه بنزین در آن کشور کمتر از یک‌پنجم مصرف ایرانیان است. کلانتری ادامه داد: «در حال حاضر ۸۱‌درصد موتورسیکلت‌های ما اسقاطی و ۶۰‌درصد کامیون‌ها از زمان جنگ جهانی دوم هستند، ما با این وضع انتظار هوای پاک را هم داریم. باید گفت که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به صورت مستقیم وارد خون بچه‌های زیر 6 ماه می‌شوند و مقصر ۶۱‌درصد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون خودروهای دیزلی هستند.»


وزارت بهداشت اعلام کرد
نامه معاون درمان به رئیس‌جمهوری درباره کرونا جعلی است

[شهروند] رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نامه معاون درمان وزارت بهداشت به رئیس‌جمهوری درباره کرونا را جعلی اعلام کرد و گفت: «هنوز هیچ مورد مثبت ابتلا به کرونا ویروس جدید در کشور ثبت نشده است.» کیانوش جهانپور در توضیح بیشتر به ایسنا گفت که از متن نامه، شماره و رونوشت‌های آن هم مشخص است که نامه جعلی است. جهانپور همچنین در حساب توییتری‌اش نوشت: «تا این لحظه هیچ مورد ابتلا به #COVID_2019 در ایران ثبت نشده است، بسیاری از موارد ارجاعی حتی از نظر شرح حال و علایم، #مشکوک به #کووید_۱۹ هم نیستند. نتیجه آزمایشات به عمل آمده تا ساعتی پیش همگی منفی گزارش شده است.» از سوی دیگر، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت  اعلام کرد که حراست وزارت بهداشت پیگیر این نامه جعلی است: «اخیرا نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی درخصوص ابتلا به کرونا ویروس و فوت تعدادی از هموطنان با امضای من جعل و منتشر شده که در آن به تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان و همچنین کمبود امکانات درمانی و... اشاره شده است،  درحالی‌که هرگز چنین نامه‌ای را این معاونت صادر نکرده و این نامه کذب، ساختگی است و  قطعا در جهت تشویش اذهان عمومی منتشر شده است.» او در ادامه به نشانه‌های این نامه که مشخص می‌کند جعلی است، اشاره کرد: «شماره نامه این معاونت با «270» شروع نمی‌شود، از نظر رعایت سلسله مراتب اداری، مکاتبه مستقیم با رئیس محترم جمهوری از سوی این معاونت انجام نمی‌شود. در مکاتبات این معاونت  از «مهر آنی» استفاده نمی‌شود. »


آخرین وضع دانشجویان بازگشته از چین همه سالم‌اند
[شهروند] رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضع دانشجویان بازگشته از چین گفت که تمام  این افراد سالم هستند و پس از پایان دوره قرنطینه به آغوش خانواده‌هایشان برمی‌گردند و پس از آن محدودیتی ندارند. حسین عرفانی درباره استفاده از ماسک توضیح داد: «استفاده از ماسک یا ایزولاسیون در زمانی لازم است که فرد مبتلا وجود داشته باشد، در چنین شرایطی ایزولاسیون لازم است تا فرد بیماری را به دیگران انتقال ندهد، اما از آنجا که ما فرد مبتلا در ایران نداریم، لزومی به این نوع ملاحظات نیست. وقتی قرنطینه و ایزوله نداریم، نیازی به زدن ماسک در جامعه وجود ندارد و این کار بی‌معناست. اگر بیماری در کشور دیده شود، وزارت بهداشت با صراحت آن را اعلام می‌‌کند.»


تعداد بازدید :  215