شماره ۱۹۱۳ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
وزیر امور خارجه کانادا در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف:
انتقال تجهیزات رمزگشایی جعبه‌های سیاه امکان‌پذیر نیست

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد که از نظر فنی امکان‌پذیر نیست تجهیزات لازم را برای بازخوانی جعبه سیاه به ایران بفرستیم. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کانادا ضمن تأکید بر اینکه کشور فرانسه، آخرین تجهیزات برای رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را دارد، گفت: «پس از 30 روز تلاش باید به راه‌حلی دیگر فکر کرد.» شامپاین در ادامه گفت: «این کار همچنین ‌باید به شکل کاملا شفاف و درست انجام شود.»
شامپاین در این گفت‌وگو تأکید کرد که «متوجه درخواست ایران برای انتقال تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه به ایران هستیم»، اما با این حال، این کار امکان‌پذیر نیست. به گفته شامپاین تجهیزات این کار چیزی نیست که درون یک چمدان قرار داد و آن را به جای دیگری فرستاد. او تأکید کرد که این یک کار تخصصی است و به نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص خود به‌ویژه در شرایطی نیاز دارد که جعبه‌ها آسیب دیده‌اند. شامپاین گفت: «بنابراین پاسخ ما این است که متوجه درخواست شما هستیم، اما انتقال این تجهیزات ممکن نیست.» او تنها گزینه باقی‌مانده را انتقال جعبه‌های سیاه به کشوری ثالث مانند فرانسه دانست و دلیل آن را درک این کشور از نگرانی‌های جامعه بین‌الملل بیان کرد.
وزیر خارجه کانادا همچنین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را یک تراژدی توصیف کرد و گفت که کانادا خواستار جبران خسارت و رنج وارد شده به خانواده‌های قربانیان است. پیش از این، محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ 2020 در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت که هنوز مجهولات بسیاری درباره این حادثه وجود دارد و ما بیش از هر کس دیگری می‌خواهیم بدانیم داخل جعبه سیاه چیست و چه اتفاقی افتاده است. وزیر امور خارجه ایران همچنین تأکید کرد با آنکه جعبه سیاه باز شده است، اما بدون حضور تمامی طرفین درگیر کسی به آن دست نخواهد زد. ظریف همچنین تأیید کرد که ایران قادر به خواندن اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی نیست و به نرم‌افزارها و تجهیزات لازم از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی نیاز دارد، اما آنها را به دولت‌های خارجی تحویل نخواهد داد.
یکی دیگر از حواشی نشست مونیخ دیدار جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با محمدجواد ظریف بود. ترودو  به محل اقامت ظریف در مونیخ رفته بود،  فرانسوا فیلیپ شامپاین در واکنش به این انتقادات گفت:   «هدف نخست‌وزیر یک چیز بود؛ اینکه مطمئن شود همتای ایرانی من جدی‌بودن این مسأله را برای خانواده‌های قربانیان، دولت کانادا و حتی جهان درک کرده است.»


تعداد بازدید :  285