شماره ۱۹۱۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
رویداد

هوای چهار شهر در شرایط خطرناک
[شهروند] کیفیت هوا در چهار نقطه از کشور در وضع خطرناک قرار گرفت. روز گذشته دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در یزد، ایستگاه کوه‌خواجه در سیستان‌وبلوچستان و ایستگاه اداره محیط‌زیست عسلویه در بوشهر وضع کیفیت هوا را خطرناک نشان دادند. براساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت15، آلاینده PM10 در ایستگاه یزد روی شاخص 500 قرار گرفت. اما این تنها نقطه استان یزد با وضع خطرناک و پرچم قهوه‌ای نبود. شاخص کیفی در ایستگاه دهیاری اردکان یزد هم 378 تشخیص داده شد. این درحالی است که ایستگاه منابع طبیعی یزد با شاخص 279 در وضع بنفش (بسیار ناسالم) قرارداشت. روز گذشته همچنین ایستگاه کوه‌خواجه در زابل (سیستان‌وبلوچستان) خطرناک‌ترین هوای کشور را داشت، به‌طوری که براساس اطلاعات سامانه پایش کیفی، آلاینده PM10 روی عدد 500 قرار داشت. علاوه بر این، ایستگاه اداره محیط‌زیست عسلویه در بوشهر نیز آلاینده (PM2.5) شاخص 439 را نشان می‌داد که نشانگر وضع خطرناک چهارمین ایستگاه بود.


وضعیت گیلان از بحران خارج شد
[شهروند] رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از خروج استان گیلان از وضع بحرانی خبر داد. اسماعیل نجار درباره آخرین وضع استان گیلان که برخی مناطقش درپی بارش برف هفته گذشته دچار وضع بحرانی شده بود، گفت: «سازمان مدیریت بحران کشور در آغاز ‌سال آبی طی بخش‌نامه‌ای به تمامی مدیران کل بحران استان‌ها و استانداری‌ها در سراسر کشور بر ضرورت آماده‌باش تمامی دستگاه‌ها اعم از خدماتی، امدادی، انتظامی و ... تأکید کرده بود. با اخطاریه اخیر سازمان هواشناسی در مورد بارش برف در استان گیلان و چند استان دیگر نیز بار دیگر به تمامی استان‌هایی که در این اخطاریه نام‌شان آورده شده بود، هشدارها و دستورات لازم را دادیم.» او ادامه داد:‌ «همچنین هشدارهای لازم را نیز رسانه‌ها به شهروندان دادند و از چند روز قبل به شکل گسترده از مردم خواسته شد از سفر به استان گیلان پرهیز کنند، اما متاسفانه شاهد آن بودیم که عده‌ای بدون توجه به هشدارها وارد جاده شدند و در راه ماندند که البته امدادرسانی به این افراد انجام شد، اما برخی انتظار داشتند در لحظه دستگاه‌های امدادی همه چیز را به حالت اولیه برگردانند و راه را برای آنها بازکنند که طبیعی است این اقدام ممکن نبود.» او درباره وضع شهرها و روستاهای استان گیلان گفت: «با اقدامات انجام‌شده درحال حاضر عمده راه‌ها اعم از اصلی و روستایی باز شده و در محورهای اصلی نیز سرعت تردد افزایش یافته است. تعدادی از راه‌های روستایی در ارتفاعات و مناطق پربارش همچنان دچار مشکل است که اقدامات برای بازگشایی آن ادامه دارد.» نجار درباره وضع آب، برق و گاز در گیلان هم گفت: «جریان آب و گاز وصل است و مشکلی در شبکه وجود ندارد، در مورد برق نیز جریان برقرار شده و تنها حدود ۲‌درصد از قطع‌شدگی برق باقی‌مانده است که به‌زودی این مشکل نیز رفع خواهد شد. »


دمای هوا در قطب جنوب برای نخستین بار به بالای ۲۰ درجه رسید
[شهروند] دمای هوا در قطب جنوب برای نخستین بار از ۲۰درجه سانتی‌گراد فراتر رفت. پس از آنکه دمای هوای ۲۰.۷۵درجه سانتی‌گرادی در جزیره‌ای در قاره جنوبگان ثبت شد، دمای هوا در این قاره برای نخستین بار از ۲۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفت.کارلوس شافر، محقق علوم هواشناسی برزیلی دراین‌باره گفته است که هرگز چنین درجه حرارت بالایی را در قطب جنوب شاهد نبوده‌اند. اما این محقق در عین حال گفته که این درجه حرارت به نهم فوریه و نه بخشی از مجموعه داده‌های بلندمدت مربوط می‌شود. در هفته گذشته هم قطب جنوب شاهد دمای ۱۸.۳درجه سانتی‌گراد در شبه‌جزیره جنوبگان بود که بخش شمالی قطب جنوب محسوب می‌شود.بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی و به گزارش «ایسنا» رکورد قبلی برای کل منطقه جنوب که شامل قاره، جزایر و اقیانوس در منطقه قطب جنوب است، ۱۹.۸ درجه سانتی‌گراد بود که در ژانویه ۱۹۸۲ به ثبت رسید. در ژوییه گذشته، در منطقه قطب شمال دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد به ثبت رسید. این دما در پایگاهی در شمالی‌ترین نقطه جزیره الزمیر در مجمع الجزایر قطبی کانادا ثبت شد.


تعداد بازدید :  250