شماره ۱۹۱۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
جشنواره موسیقی فجر بیش از 30 اجرا را پشت‌سر گذاشت
تقدیر نمادین از «نادر مشایخی»

جشنواره موسیقی فجر امسال هم با تمام حاشیه‌هایش سومین شب اجرای خود را با بیش از 30 اجرا در 6 سالن پشت‌سر گذاشت؛ اگرچه برخی سالن‌ها با صندلی‌های خالی به استقبال گروه‌ها و افراد صاحب‌نامی چون نادر مشایخی رفتند.
به گزارش ایسنا، نوای موسیقی‌ ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری نادر مشایخی جمعه‌شب در تالار رودکی به صدا درآمد. این اجرا به قطعاتی از دوران‌های مختلف تاریخ اختصاص داشت که برخی از آنها روزگاری به بهانه مفهوم «صلح» ساخته شده بودند و امروز برای ما و نسل‌های بعدی به یادگار مانده‌اند. البته پیش از آغاز اجرا، فیلم مستند کوتاهی از نادر مشایخی که رهبری بخشی از قطعات اجرای جمعه‌شب ارکستر را برعهده داشت، به نمایش درآمد. این فیلم که به بهانه بزرگداشت نادر مشایخی در این دوره از جشنواره موسیقی ساخته شده بود، روایتی کوتاه از بهانه‌های ساده ولی زیبای این هنرمند برای ماندن در ایران را به تصویر کشیده بود. مشایخی در این فیلم کوتاه از زیبایی هر صدایی حتی سروصداهای شلوغی شهر تهران در زیر پل کالج سخن گفت و یادآور شد که هر صدایی می‌تواند به نوبه خود یک نوای موسیقی باشد. پس از نمایش فیلم هم محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی و شاهین فرهت، دبیر جشنواره که در این اجرا حضور داشتند، به صورت نمادین از نادر مشایخی تقدیر کردند و اعلام شد که بزرگداشت اصلی به صورت رسمی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر انجام می‌شود. بخش نخست اجرای ارکستر فرهنگ و هنر توسط شهرام توکلی رهبری شد و این موضوع توسط توکلی این‌گونه توضیح داده شد که «متأسفانه به دلیل کسالتی که آقای مشایخی دارند، امکان این نبود که در تمام اجرای برنامه حضور داشته باشند؛ بنابراین قرار شد رهبری بخش اول را من و بخش دوم را ایشان انجام دهند.» پس از حضور مشایخی در بخش دوم اجرا، سه قطعه برای حاضران نواخته شد. او که روی یک صندلی نشسته بود، پیش از اجرای هر قطعه رو به تماشاگران پیشینه قطعات انتخاب‌شده را به زبانی ساده و صمیمی توضیح می‌داد. او درباره قطعه نخست اجرا گفت که این قطعه در قرن هفدهم ساخته شده و درباره صلح است: «صلح برای آن دوره و بعد از جنگ‌های صلیبی یک ارمغان بوده است. او همچنین قطعه دوم را متعلق به قرن نوزدهم دانست که با بخش‌های کوتاهی از سکوت همراه بود؛ سکوتی که به باور مشایخی می‌تواند باعث درک بهتر موسیقی شود.» نام قطعه آخر «خدایا به ما صلح عطا کن» بود که بنا به توضیح مشایخی پس از بمب‌گذاری قطاری در اسپانیا که حدود ۱۵۰نفر در آن حادثه کشته شدند، ساخته شد، حتی اجرای نادر مشایخی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر با صندلی‌های خالی مواجه بود و به همین علت پیش از آغاز اجرا، از افرادی که در بالکن نشسته بودند، درخواست شد که به سالن پایین بروند تا جمعیت به صورت متمرکزتری در سالن اصلی حضور داشته باشند.
همچنین تالار رودکی در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر و همزمان با اجرای گروه «نواساز» به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی میزبان «علی ربیعی» سخنگوی دولت و «محمد اله‌یاری» رئیس دفتر موسیقی بود. «نواساز» گروهی است به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی که در‌ سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و پس از آن در همان ‌سال کنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد. به گزارش موسیقی ما، گروه موسیقی «اقبال آذر» به سرپرستی و خوانندگی سبحان مهدی‌پور، در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. این گروه موسیقی که به احترام آوازخوان صاحب سبک، اقبال آذر، نام‌گذاری شده است، در دومین سانس این روز جشنواره قطعات خود را با اشعاری از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی و... اجرا کرد. «اقبال آذر» پیش از این چند اجرا در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه برده و دو آلبوم موسیقیایی را تحت عنوان «یادواره اقبال آذر ۱ و ۲» منتشر کرده است‌.
فرهنگسرای نیاوران هم در نخستین سانس جمعه‌شب به میزبانی گروه موسیقی «بانگ نو» رفت. این گروه به سرپرستی نسترن‌ هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویکرد موسیقیایی مبتنی بر مدهای موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقه‌مندان این سبک موسیقی رساندند. حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در حاشیه این اجرا گفت: «من از گذشته‌های دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی که لایق آن است، برسد‌. متأسفانه ‌سال گذشته زحمات بسیاری که برای ارتقای جشنواره کشیده شده بود، از بین رفت. دوباره‌ساختن کار سختی است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جشنواره موسیقی آن‌طور که باید و شاید، عیار پیدا نکرده و حمایت کافی را برخود ندیده است. همه باید تلاش کنند تا جشنواره‌ای که متعلق به هنرمندان موسیقی و بستری برای موسیقی این مرزوبوم است، ارتقا پیدا کند. باید از ظرفیت منحصربه‌فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود، تا درجامعه بین‌المللی نیز جایگاهش را پیدا کند. همان‌طور که همه جشنواره‌های موفق سابقه‌های طولانی دارند، این امر نیز نیاز به یک کار مستمر و درازمدت دارد.»
ارکستر سمفونیک تهران با رهبر میهمان خود نصیر حیدریان، گروه‌های موسیقی آرام جان و نواگردان و دوئت زهی آنِر از کشور اتریش، گروه موسیقی سرو خراسان، گروه موسیقی ژیار و گروه تای و دوئوتای به سرپرستی علیرضا برنجیان، محسن ابراهیم‌زاده، تریو جز ایتالیایی لوکا آکینو نوازنده مبتکر و مولف ترومپت اهل جنوای ایتالیا، وحید اسداللهی نوازنده نام آشنای ناقارا (ساز کوبه‌ای آذربایجان) ازجمله افراد و گروه‌هایی هستند که در چهارمین‌شب از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند.  


تعداد بازدید :  315