شماره ۱۹۰۹ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
با بارندگی‌های شدید در ایالت نیو ساوت ولز بسیاری از مردم امیدوارند آتش‌سوزی‌ها به پایان برسد
آتش همچنان می‌تازد
روز سه‌شنبه «شین فیتسیمون» کمیسر خدمات آتش‌نشانی محلی گفت 800 آتش‌نشان به مناطق تحت‌تأثیر طوفان و سیل اعزام شدند و 100 آتش‌نشان در همان منطقه باقی ماندند تا با پیشروی آتش مقابله کنند.در حالی که فصل آتش‌سوزی هنوز به پایان نرسیده است، این بارش‌ها می‌تواند باعث مرطوب‌شدن زمین‌ها و مراتع و درنهایت مانع از پیشروی آتش‌سوزی شود

‏  [مجتبی پارسا] از روز جمعه بخش‌هایی از مناطق آتش‌گرفته در استرالیا شاهد بارندگی‌های شدیدی بود. بارش‌هایی که سال‌ها مشابه آن را کسی ندیده بود. بارندگی باعث جاری‌شدن سیل، آب‌گرفتگی و حتی گیرافتادن صدها نفر از مردم در سیلاب شد. ویدیویی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در آن مردی دیده می‌شود که روی تنه درختی گیر افتاده است.
سرویس آتش‌نشانی محلی «نیو ساوت ولز» اعلام کرده که این طوفان و سیل باعث آتش‌سوزی در 30 نقطه نیز شده است که چهار مورد آن غیرقابل کنترل شده است.
بسیاری از مردم به علت وقوع بارش‌های شدید امیدوار بودند این اتفاق بتواند جلوی پیشروی آتش‌سوزی را بگیرد و آتشی را که هفته‌هاست به جان استرالیا افتاده است، خاموش کند. با این حال، به نظر نمی‌رسد که بارندگی به تنهایی بتواند چنین اثری داشته باشد.به طور کلی 24 منطقه در سراسر استرالیا درگیر آتش‌سوزی هستند.
«جیمز موریس»، سخنگوی سرویس آتش‌نشانی محلی «نیو ساوت ولز» می‌گوید: «با توجه به پیش‌بینی‌ها ما باید بتوانیم این آتش‌ها را خاموش کنیم. ما امیدواریم تا پایان هفته بتوانیم در سراسر ایالت نیو ساوت ولز به شرایط خوبی دست پیدا کنیم.»در حالی که هنوز آتش‌سوزی در مناطق شرقی استرالیا ادامه دارد، مقامات این کشور در مورد ادامه بارش‌های سیل‌آسا به مردم شهرهای ساحلی هشدار داده‌اند. از روز جمعه، سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا شاهد بارش 392 میلی‌متر باران بود که در حقیقت به اندازه چهار ماهِ این شهر است.
مقامات اورژانس در نیو ساوت ولز به بی.بی.سی گفته‌اند که آنها در روز دوشنبه با افتادن درخت‌ها و آب‌گرفتگی خانه‌ها و مکان‌های حمل‌ونقل عمومی بیش از 10‌هزار تماس اضطراری را از سراسر ایالت دریافت کرده‌اند.
در میان افرادی که از سیل نجات پیدا کردند، مردی درون رودخانه‌ای در شمال ایالت گیر افتاده بود. او به مدت 10 ساعت به تنه درختی چسبیده بود و نهایتا نیروهای امدادی او را نجات‌دادند.
روز سه‌شنبه «شین فیتسیمون» کمیسر خدمات آتش‌نشانی محلی گفت 800 آتش‌نشان به مناطق تحت‌تأثیر طوفان و سیل اعزام شدند و 100 آتش‌نشان در همان منطقه باقی ماندند تا با پیشروی آتش مقابله کنند.در حالی که فصل آتش‌سوزی هنوز به پایان نرسیده است، این بارش‌ها می‌تواند باعث مرطوب‌شدن زمین‌ها و مراتع و درنهایت مانع از پیشروی آتش‌سوزی شود.
فیتسیمون به یکی از تلویزیون‌های استرالیایی گفته است: «هنوز هم روزهای گرم و خشک با بادهای شدیدی را در پیش داریم، اما شرایطی که درحال حاضر در آن قرار داریم، بسیار متفاوت از شرایطی است که هفته پیش در آن بودیم.»

دنیا چنین چیزی را به چشم ندیده بود
خبرنگاران گاردین در استرالیا با برخی از میلیون‌ها نفری که تحت‌تأثیر این آتش‌سوزی ترسناک قرار گرفتند، صحبت کردند.
در روز هفتم ژانویه، «شارلوت اودیور»، «شین فیتسیمون» کمیسر خدمات آتش‌نشانی محلی، کلاه آتش‌نشانی را بر سر دختربچه نوزده ماهه گذاشت. کلاه از آنِِِ پدر دختربچه بود؛ یک آتش‌نشان که به صورت داوطلبانه به مقابله با آتش‌سوزی رفته و جانش را از دست داده بود.
یک هفته پیش از آن نیز در مراسم تشییع جنازه دیگری، «شین فیتسیمون» در مقابل فرزند آتش‌نشانی دیگر به نام کیتون زانو زد و مدالی را به‌عنوان نشان افتخار پدر به فرزند داد.
اودیور سی‌وشش ساله و کیتون سی‌ودو ساله زمانی که درحال مقابله با شعله‌های سرکش بودند، به علت افتادن درخت روی خودروی آتش‌نشانی‌شان کشته شدند.
در این آتش‌سوزی‌ها تاکنون 33 نفر جان خود را از دست داده‌اند و این بزرگترین حادثه مرگبار برای فصل آتش‌سوزی در استرالیا پس از حادثه شنبه سیاه در ویکتوریا (فوریه 2009) است که در آن 173 نفر جان باختند.اما تفاوت در این است که شنبه سیاه «یک روز وحشتناک» بود و آتش‌سوزی‌های اخیر «روزهای وحشتناک».
«یوهانا سلت»، دختر یکی دیگر از افرادی که در منطقه «آدلاید هیلز»، یک هفته پیش از کریسمس جانش را از دست داد، به گاردین می‌گوید: «وقتی خواهرم با من تماس گرفت و گفت که آنها جسدی را پیدا کرده‌اند، نمی‌توانستم باور کنم.» پدر شصت‌ونه ساله او کشاورز بود که جسد سوخته‌اش در نزدیکی خانه‌اش در کنار مزرعه پیدا شد. آخرین حرف‌های او مکالمه‌ای بود که با همسرش داشت و در آن تماس تلفنی گفته بود: «به نظرم آتش از کنار اینجا رد خواهد شد.»
یوهانا می‌گوید: «باورم نمی‌شود که پدرم در آتش سوخته است. من در آمریکا بودم و او در آتش. کاش او آنجا نبود.»
بیش از پنج ماه است که جنوب و شرق استرالیا در این آتش می‌سوزد و دود سمی آن شهرها را دربرگرفته است. گرچه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در استرالیا موضوع جدیدی نیست، اما آتش‌سوزی‌ مانند آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاده و گسترده شده، بی‌سابقه بوده است. دانشمندان شدت و مقیاس بزرگ آن را به‌طور مستقیم به تغییرات آب‌وهوایی نسبت می‌دهند. به گفته این دانشمندان استرالیا بیش از سایر نقاط جهان درحال تجربه تغییرات آب‌وهوایی است.
در حوادث آتش‌سوزی تاکنون دست‌کم 33 نفر کشته‌اند و هزاران خانه خاکستر شده و بیش از 110‌هزار کیلومتر مربع، منطقه‌ای به وسعت بریتانیا تحت‌تأثیر این آتش‌سوزی قرار گرفته است. بسیاری از حیوانات و گونه‌های جانوری در این آتش‌سوزی از بین رفتند.
حالا با اتفاقاتی که در پنج ماه گذشته رخ داده، نگرش مردم استرالیا به‌طور کامل نسبت به بحران آب‌وهوایی تغییر کرده است.


تعداد بازدید :  250