شماره ۱۹۰۹ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
«شهروند» از فعالیت امدادی جمعیت هلال‌احمر در 16 استان درگیر برف و کولاک گزارش می‌دهد:
امدادرسانی به ۶‌هزار نفر
روایت 12ساعت جست‌وجو در ارتفاعات «مکو»

[شهروند] برف و کولاک چند روز اخیر، هفته‌ای پرحادثه را در سراسر کشور به تصویر کشید. 16 استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی شدند، شهر و روستا و گردنه دچار آسیب‌های برف و بوران شدند، اما قصه به همین‌جا ختم نشد؛ سرما و وزش باد شدید، مسدودشدن مسیر و ریزش ناگهانی بهمن باعث مفقودی کوهنورد در ارتفاعات مکو شهرستان جم شد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر از جست‌وجو و یافتن کوهنورد مفقودی در ارتفاعات مکو شهرستان جم این استان با تلاش امدادگران خبر داد.
غلامرضا حاجیانی با اشاره به اینکه صبح روز دوشنبه جوانی برای کوهنوردی به سمت ارتفاعات کوه مکو شهرستان جم عزیمت کرده و چهارصبح در تماس با رئیس هلال‌احمر شهرستان جم مفقودی این کوهنورد اعلام می‌شود، افزود: «پس از دریافت خبر مفقودی بلافاصله سه تیم امداد کوهستان شامل ۱۵ نجاتگر با تجهیزات کامل به منطقه مورد نظر اعزام شد.» او با اشاره به اینکه کوهستانی‌بودن منطقه و نداشتن موقعیت دقیق فرد گمشده عملیات را با دشواری روبه‌رو کرد، افزود: «تیم‌های امدادی به همراه دو تیم محلی به جست‌وجوی میدانی پرداختند و کوهنورد مفقود را پیدا کردند. این کوهنورد دارای علایم حیاتی و هوشیاری بسیار پایینی بوده و تیم عملیاتی با اقدامات پیش‌بیمارستانی و تثبیت مصدوم، او را به مرکز درمانی منتقل کردند.»

پنجه در پنجه برف
نجاتگران در 16 استان دیگر هم پنجه در پنجه برف و کولاک برای آرامش و آسایش در راه‌ماندگان قدم برداشتند. آنها با تلاش بی‌وقفه خود کوشیدند در راه‌ماندگان را نجات دهند و آنها را به مناطق امن منتقل کنند.
 استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، چهار محال‌وبختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان در این مدت متأثر از برف و کولاک بوده است.حامد سجادی با اشاره به امدادرسانی در برف و کولاک، افزود: «تا ظهر سه‌شنبه امدادگران به ۶‌هزار و ۴۱۱ متأثر از برف و کولاک خدمات امدادی ارایه کرده و ٣٨نفر را به مناطق امن و ۱۴نفر را به مراکزدرمانی منتقل کردند.» او به رهاسازی ۳۵۷ خودرو از برف اشاره و اظهار کرد: «١٠٣ تیم عملیاتی شامل ۵١۶ امدادگر و نجاتگر خدمت‌رسانی به هموطنان را برعهده داشتند.»

امدادرسانی ادامه دارد
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل از امدادرسانی ۲۶ تیم عملیاتی این جمعیت به هم‌وطنان در محورهای مواصلاتی استان خبر داد. رامین معبودی با اعلام این خبر افزود: «۱۲ پایگاه ثابت، ۴ پایگاه موقت، یک پایگاه کوهستان و ۹ اکیپ سیار درحال امدادرسانی به خودرو‌های گیرافتاده در محورهای مواصلاتی استان هستند. علاوه بر پایگاه‌های ثابت و موقت، یک تیم سیار در شهرستان نیر، دو تیم سیار در شهرستان نمین و یک تیم سیار در خلخال و پنج تیم نیز از معاونت امدادونجات استان در نمین درحال ارایه خدمات به هموطنان و مسافران هستند.»

تا جای ممکن سفر نکنید!
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل با اشاره به آمادگی ۲۶ تیم عملیاتی این جمعیت با ۹۹نفر نجاتگر، گفت: «۱۲۰نفر در شهرستان نیر، ۵۴نفر در نمین، ۳نفر در اردبیل و ۹نفر در خلخال اسکان موقت داده شدند.»
معبودی با اشاره به امدادرسانی به ۶۴۳نفر گفت: «۲۰۰نفر در نیر، ۴۰۰نفر در نمین، ۲۲نفر در اردبیل و ۲۱نفر در خلخال امدادرسانی شدند و تغذیه اضطراری نیز توزیع شده است.» این مسئول ادامه داد: «نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان با ۱۶ دستگاه خودروی آمبولانس، ۱۳ خودروی ست نجات و ۹ خودروی پشتیبان درحال یاری‌رساندن به هموطنان هستند. نیروهای امدادی این جمعیت در محورهای نمین- حیران، نیر- سراب، خلخال- اسالم و اردبیل- کوثر مشغول امدادرسانی هستند و عملیات همچنان ادامه دارد.» معبودی در پایان گفت: «هم‌وطنان عزیز از مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کرده و درصورت مسافرت حتما وسایل و تجهیزات زمستانی با خود همراه داشته باشند.»

 


تعداد بازدید :  254