شماره ۱۹۰۹ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
سقوط آخرین سنگرها

 در جلسه‌ای با شرکت رئیس ستاد ارتش، وزیر جنگ و تعدادی از فرماندهان نظامی، ارتش طی اعلامیه‌ای بی‌طرفی خود را در وقایع اخیر اعلام کردند. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: «با توجه به تحولات اخیر کشور، در جلسه شورای‌عالی ارتش در ساعت 10 و30دقیقه امروز 22 بهمن‌ سال 1357، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج‌ومرج و خونریزی بیشتر، ارتش بی‌طرفی خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان‌های نظامی دستور داده شد به پادگان‌های خود مراجعت کنند. ارتش ایران همواره پشتیبان ملت شریف و نجیب و وطن‌پرست ایران بوده و خواهد بود و از خواسته‌های ملت شریف با تمام قدرت پشتیبانی می‌‌کند.» این اعلامیه زمانی از رادیو پخش شد که شهر مملو از مردم مسلح و سوار بر خودروهای نظامی بود. مهندس بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت در یک نطق تلویزیونی از اعلام بی‌طرفی ارتش در مسائل سیاسی تشکر کرد.
 زندان قصر، ستاد ژاندارمری، پادگان باغشاه، کمیته مشترک ضد خرابکاری و زندان شهربانی (مراکز بازجویی و شکنجه ساواک) به تصرف مردم درآمدند. با هجوم مردم به زندان قصر، هزاران نفر از انقلابیونی که در این اسارتگاه به زنجیر کشیده شده بودند، آزاد شدند. تهاجم سنگین لشکر گارد که با پشتیبانی ۳۰ دستگاه تانک انجام شد، با مقاومت مردم که به انواع سلاح‌های سبک مجهز بودند، در هم شکسته شد و اغلب تانک‌ها زمینگیر شدند. حمله مردم به کلانتری خیابان گرگان با کشته‌شدن رئیس و معاون کلانتری که نقش بزرگی در سرکوب و کشتار مردم انقلابی طی ماه‌های گذشته داشتند، همراه بود و سایر افسران این کلانتری پس از مدتی مقاومت خود را تسلیم مردم کردند.
 سرتیتر خبرها: «کاخ گلستان، مرکز رادیو ایران، دانشکده افسری، دانشکده پلیس و زندان جمشیدیه توسط مردم تصرف شدند»، «فرمانداری نظامی در آخرین اطلاعیه خود از نظامیان خواست برای اجرای تصمیم شورای‌عالی ارتش به پادگان‌های خود برگردند»، «شاپور بختیار با اطلاع از خبر حرکت مردم به سمت ساختمان نخست‌وزیری ناهار خود را نیمه‌تمام رها کرد و از در پشتی ساختمان گریخت»، «سپهبد رحیمی (فرماندار نظامی تهران و رئیس شهربانی)، سرلشکر ناجی (فرمانده گارد جاویدان) و نعمت‌الله نصیری (رئیس ساواک) توسط مردم دستگیر شدند»، «امام خمینی(ره) در پیامی خطاب به مردم گفتند: توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. با دولت موقت اسلامی همکاری کنید تا با حول و قوه الهی هرچه زودتر با همکاری یکدیگر، ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم».


تعداد بازدید :  318