شماره ۱۹۰۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
سقوط کلانتری‌ها و از کارافتادن تانک‌ها

 با پخش شایعه اعلام جهاد از سوی امام خمینی(ره)، هزاران نفر با اسلحه‌های سبک و بمب‌های دست‌ساز به مراکز نظامی حمله بردند. در این حملات کلانتری‌های 9، 10، 11، 14، 16، 26 و همچنین کلانتری نارمک در تهران به دست مردم افتادند. در این روز ارتش با استفاده از تانک‌ها و نفربرهای زرهی مقابله با مردم را وارد فازی جدید کرد. درگیری میان هُمافَران و افراد گارد جاویدان تا ظهر روز 21 بهمن ادامه داشت و سرانجام درهای اسلحه‌خانه نیروی هوایی به روی مردم گشوده شد. در این ساعات هزاران پیام روی مقوا و کاغذ در سطح شهر دست به دست می‌شد که روی آنها نوشته شده بود: «هرکس ورقه پایان خدمت دارد برای گرفتن اسلحه به نیروی هوایی برود.»
فرمانداری نظامی در آخرین اعلامیه خود که بارها از رادیو پخش شد و سربازان نیز توسط بلندگو آن را در خیابان‌ها برای مردم می‌خواندند، ساعت منع عبور و مرور را از 16 و30دقیقه اعلام کرد. شایعه طراحی یک کودتا همه را در نگرانی عمیقی فرو برده بود اما پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حجت را بر همه تمام کرد. در بخشی از این پیام آمده بود: «اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ‌وجه به آن اعتنا نکنند. برادران و خواهران عزیزم، هراسی به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی، حق پیروز است.» مردم پس از شنیدن این پیام با آتش‌زدن لاستیک ماشین‌‌ها و ایجاد راه‌بندان با فریاد از هم می‌خواستند که به خانه نروند و به یکدیگر هشدار می‌دادند:   «نگذارید 28 مرداد تکرار شود. توطئه‌ کودتا را خنثی کنید.»
 سر تیتر خبرها: «فتوای امام خمینی(ره) درخصوص قسم وفاداری ارتشی‌ها به شاه بین مردم دست به دست می‌شود. در این فتوا آمده است: قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که به این نحو قسم خورده‌اند، باید بر خلاف آن عمل کنند»، «شاپور بختیار در مصاحبه با کیهان انگلیسی اعلام کرد امکان تغییر رژیم از سلطنتی به جمهوری وجود دارد اما این کار باید از راهکارهای قانونی همچون تشکیل مجلس مؤسسان انجام شود»، «تیپ زرهی قزوین که برای اجرای حکومت نظامی وارد شهر شده بود، در خیابان سپه مورد هجوم مردم قرار گرفت و چند تانک با سلاح‌های ابتدایی همچون کوکتل مولوتوف از کار افتادند»، «هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد دلیل اصلی سقوط شاه هیچ چیز نیست، جز بی‌تصمیمی جیمی کارتر رئیس‌جمهوری ایالات متحده»، «مجلس سنا لوایح تعقیب نخست‌وزیران و انحلال ساواک را ابلاغ کرد».


تعداد بازدید :  361