شماره ۱۹۰۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

موج مرگ پرندگان مهاجر به گلستان رسید
[شهروند] معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان جمع‌آوری لاشه گونه‌های تلف‌شده پرندگان مهاجر ازجمله فلامینگو و چنگر را در پهنه آبی خلیج گرگان محدوده شهرستان بندرگز تأیید کرد. مرگ پرندگان مهاجر از دو هفته گذشته در تالاب بین‌المللی میانکاله آغاز شده است و تاکنون بیش از 12‌هزار پرنده وحشی از ۱۲گونه پرندگان زمستان‌گذران در این تالاب بین‌المللی تلف‌شده‌اند. حالا اظهارات تازه دامپزشکی گلستان نشان می‌دهد مرگ‌ومیر نه‌تنها پایان نگرفته، بلکه به استان گلستان هم سرایت کرده است. محسن عبدالوند به ایرنا خبر داد که کارشناسان پایش دریایی این اداره در محدوده شهرستان بندرگز لاشه چهار قطعه پرنده تلف‌شده از نوع چنگر را از خلیج گرگان جمع‌آوری کردند. علاوه‌براین درحالی‌که در هفته گذشته «شهروند» به نقل از یک قایقران و فعال پرنده‌نگری از مشاهده لاشه یک فلامینگو در جزیره آشوراده خبر داده بود، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان این خبر را دیروز تأیید کرد: ‌‌«در محدوده پیرامونی جزیره آشوراده نیز یک لاشه فلامینگو را این اکیپ از آب خارج کرد.»
این مقام مسئول در دامپزشکی اگرچه کشف این لاشه‌ها در گلستان را به «احتمال زیاد» به «رخدادهای طبیعی مانند جزرومد یا تندباد» مرتبط دانست، اما گفت که اظهارنظر درباره مرگ این پرندگان مهاجر نیازمند بررسی بیشتر و انجام آزمایشات تکمیلی است.


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد: ایران رتبه نخست ثبت شهر و روستای صنایع‌دستی در جهان
[شهروند] با ثبت جهانی سه شهر شیراز، زنجان و ملایر و روستای قاسم‌آباد، ایران در رتبه‌ای بالاتر از چین قرار گرفت. پویا محمودیان دراین‌باره گفت: «ایران با ثبت ۱۴ شهر و روستا توانست در گستره کشورهای جهان رکورد مطلوبی ثبت کند و رتبه نخست در این زمینه را به دست آورد.»
او ادامه داد: «شیراز از استان فارس به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به‌عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم‌آباد از استان گیلان به‌عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفتند.»
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، جهانی‌شدن را گامی برای دیده و برندشدن در سطح جهان دانست: «با درج علامت شورای جهانی صنایع‌دستی بر محصولات، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی قطعا توجه بیشتری به محصولات تولیدی این شهرها و روستاها جلب خواهد شد.»


آمادگی تبدیل سوله‌های مدیریت بحران به بیمارستان اورژانسی کرونا
[شهروند] ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از آمادگی شهرداری تهران برای مقابله با کروناویروس خبر داده و به ایسنا گفت: «اگر وزارت بهداشت نیاز داشته باشد که سوله‌های مدیریت بحران را برای ایجاد بیمارستان اورژانسی بیماران کرونا یا محل قرنطینه، در اختیار آنها قرار دهیم حتما این کار انجام می‌شود.» به گفته او تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده، اما هر کمکی که از مدیریت شهری بخواهند ما آماده هستیم که بهترین امکانات را در اسرع وقت در اختیار آنها قرار دهیم تا بدون نگرانی از این شرایط عبور کنیم. خداکرمی با اعلام آمادگی شهرداری تهران برای اطلاع رسانی از وضعیت کروناویروس در شهر تهران هم اعلام کرد: «بروشورهایی توسط شهرداری تهران در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تهیه شده است که این بروشورها در سطح  گسترده میان مردم توزیع خواهد شد.»


تعداد بازدید :  260