شماره ۱۹۰۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
انتشار فایل صوتی جدید درباره سقوط هواپیمای اوکراین
سخنگوی سازمان هواپیمایی در پاسخ به «شهروند»: ‎درباره این مسأله صحبتی ندارم

[شهروند] روز گذشته، یک خبرگزاری اوکراینی فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان را  که هم‌زمان با پرواز ‏اوکراینی درحال انجام بود، منتشر کرد که واکنش‌های بسیاری در پی داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، در این فایل ‏صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از ‏آن است، ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. سپس ۹بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ‏ارتباط برقرار کند، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.
البته این فایل صوتی ابتدا در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت درحال بازنشر بود‎. حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با‎ ‎مهر‎  ‎با بیان اینکه سازمان هواپیمایی ‏کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده است، گفت: «این فایل از مجموعه اسنادی بود که در تیم مشترک بررسی سانحه ‏هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است‎.» او افزود: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ‏ارایه ندهیم‎.» ‏با این حال، انتشار این فایل، سوالات بسیاری درباره سقوط هواپیمای اوکراینی به وجود آورده است.
علی عابدزاده، رئیس ‏هواپیمایی کشوری روز نخست حادثه گفته بود: «با اطمینان می‌گوییم که به این هواپیما موشکی اصابت نکرده است.» رئیس ‏هواپیمایی کشوری تاکنون و پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراینی صحبتی نکرده است. اما علی ربیعی، ‏سخنگوی دولت گفته بود: «تا عصر روز جمعه دولت اطلاعی درباره علت سقوط هواپیما نداشته است.» ‏در همین حال پیگیری‌های «شهروند» برای پاسخگویی مقامات سازمان هواپیمایی کشوری بی‌نتیجه ماند و رضا جعفرزاده، ‏سخنگوی سازمان هواپيمايی کشور در پاسخ به سوال «شهروند» درباره ابهامات فایل صوتی منتشر شده گفت: «الان درباره این ‏مسأله صحبتی ندارم.» زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با تأکید بر لزوم رمزگشایی جعبه‌های سیاه این هواپیما و تحویل ‏آنها به کی‌یف مدعی شد: «این فایل صوتی نشان می‌دهد که ایران از همان ابتدا و از همان لحظه اول مطلع بوده که هواپیما هدف ‏قرار گرفته است‎.»  
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری اوکراین سندیت فایل صوتی که یک شبکه تلویزیونی ‏اوکراینی آن را منتشر کرد، مورد تأیید قرار داد‎. ایران انتشار این فایل صوتی را محکوم و تأکید کرد که این اقدامی غیرحرفه‌ای بوده، ‏چراکه فایل منتشر شده بخشی از گزارشی محرمانه بوده است‎.

 


تعداد بازدید :  320